Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stockbroke
#1528451
Är besluten om att köpa "ny" bil. Har definitivt fastnat för Volvo XC40- en modell jag först tyckte var riktigt ful, men som jag numera diggar. Efter att ha åkt med i en XC40 Inscription så har jag fastnat mer och mer för modellen- goda utrymmen och allmänt trevlig bil.
Söker efter en begagnad bensinare av modell 2020-2022. Låga mil. Ser att det finns rätt många T2 till salu- även i R-designutförande. Jag har inte provkört någon ännu och är rädd för att en T2 känns "för trött". Vill gärna ha åsikter från någon som ägt eller kört en T2 under lite längre tid. Blir man galen på den svaga motorn-. eller funkar den bra bara man inser att man har en bil som gör 0-100 på 11 sek.. En kortare provkörning tror jag inte riktigt avslöjar hur bilen är "att leva med".
Helst köper jag en T3, men då jag vill ha viss specifik utrustning så är det svårt att vara allt för kräsen vad gäller motorn. krav- mer eller mindre- är automatlåda.

Så: har Du egen erfarenhet av en XC40 T2 så vore jag tacksam om Du kan och vill dela med Dig. Gärna också en uppgift om vilken bränsleförbrukning man kan förvänta sig.
av Sevir
#1528790
Beror på hur din vardag ser ut. Är det mest stadstrafik, lämna ungarna, handla osv så spelar det ingen roll.

Är det mycket landsväg där omkörning är viktigt, då hade jag kanske valt något starkare
av Lövet
#1528831
Har inte haft exakt T2 men en Peugeot 308 med trecylindrig motor på 130hk, dvs precis samma effekt. Jag gillade den. I vardagstrafik funkade den utmärkt till allt. Motorväg inga problem heller. Men visst, omkörning på landsväg kanske var segt, minns det inte som ett problem dock. Det är ju bara 2+1 vägar överallt numera ändå.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1529018
Även T3 är ju ingen racer för den delen. Jag kör ibland föräldrarnas Renault med 0,9 l motor, den fungerar kanon för normal körning A till B. Den är ju slö, men aldrig för slö så att säga
Användarvisningsbild
av Derank
#1529035
det går ju alltid att optimera, en -19 kan du få ur ca 200HK och 300NM om man nu är som jag som optimerar allt.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]