Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget43
#1522850
Hej alla,

Jag har en C40 Twin engine Ultimate som levererades november 2023. När jag kör ca 30-50 km/h och plötsligt ger full gas och håller i tills säg över 100 km/h så hörs det ett konstigt ljud. Det är som ett slags dovt smattrande med lite vibrationer från motorerna låter det som. Ljudet eller vibrationerna är inte lika påtagliga om man kör 100 km/h och därifrån ger full gas och håller i till ca 130 km/h. Är det så det ska vara? Alltså när man ger full gas och påkallar full effekt så ska det smattra ett dovt smatter med lite vibrationer?

Kan någon av er testa i era bilar med stereon avstäng och se om det är likadant för er? Jag minns att när jag provkörde en 2022 med samma drivlina inför köp i januari så var det inte så på den…..
av jaronsso
#1522894
Det är likadant på min. Inte alla gånger dock, men ofta.

Vill dock minnas att det var likadant på den lånebil jag hade innan beställning gjordes.

Är med i en facebookgrupp där vibrationer i alla möjliga farter och skeenden verkar vara rätt vanligt..
Så du är inte unik. Gläd dig med det... :-)
av Berget43
#1522975
Hej, jag har dessvärre inte Facebook. Jag undrar om ditt ljud också kommer med fullgasacceleration eller även i konstant fart? Min låter inte illa alls i konstant fart. Men har du sett den nyligen skapade tråden här om skrammel? Tänker att mitt ljud kanske också är en lös plastkåpa under bilen?
av jaronsso
#1523064
Berget43 skrev: mån 12 dec 2022, 18:23 Hej, jag har dessvärre inte Facebook. Jag undrar om ditt ljud också kommer med fullgasacceleration eller även i konstant fart? Min låter inte illa alls i konstant fart. Men har du sett den nyligen skapade tråden här om skrammel? Tänker att mitt ljud kanske också är en lös plastkåpa under bilen?
Det kommer från fullgasacceleration. Aldrig i konstant fart.
Jag upplever att det är oljud från mer än någon plastkåpa som skramlar. Svårt att säga vad, men drivlinan som får ett "spel" när man drar på rejält. Men jag vill som sagt minnas att jag upplevde detsamma i demobil.
Min känsla är att bilen inte är byggd för kraften riktigt.
av Berget43
#1523125
Jag hade inne bilen idag på Volvo i Ystad. De har gjort så att skrammlet är borta. Kunde inte svara så jag har inte pratat med mekanikern om vad det berodde på. Ska ringa honom imorgon så jag återkommer om det.

Lite ljudlösa vibrationer återstår dock vid fullgasacceleration. Sen inbillar jag mig att bilen drar lite åt vänster också vid fullgasacceleration. Kan vara en av en inbillning eller pga att jag har vinterdäck på just nu.

På fredag ska bilen in och uppdateras vad gäller sådant som inte kan uppdateras OTA. Ska be dem uppdatera bilen till 2.5 också då min bil inte har velat uppdatera sig själv ännu.
av Berget43
#1523126
Jag har svårt att tro att bilen inte skulle vara byggd för effekten. 408 Hk och 660 Nm skulle vrida sönder hela chassit om det vore felkonstruerat. Enligt Tesla Björns mätning på deras sånär Vägverket-våg i Norge väger C40 Twin engine 2280 kg med honom bakom ratten. Jag väger 95 kg så mitt ekipage väger säker 2300+ kg :-D
av jaronsso
#1523203
Det är klart den är byggd för det.. Menade inte ordagrant.
Men det känns som den ibland drar iväg mer än vad den klarar av, som i sin tur orsakar vibrationer och missljud.

Återkom gärna när du pratat med teknikern.

Jag ska lämna in min bil imorgon.. för *trumvirvel* - den drar åt höger. Inte bara vid acceleration utan hela tiden.
Körde en tre år gammal, uttagen ny, V60 tidigare, så jämför med den. Den gick spikrakt.
Användarvisningsbild
av Nexus6
#1523223
Min går spikrakt men jag har trumvirveln ändå, funderade först om det möjligen kan vara nån traction control som försöker bromsa höger fram för att det inte skall spinna loss istället för en klassisk diffbroms? Kanske är helt ute och cyklar, vet inte om det fortfarande fungerar så? Inga symboler som antisladd kommer upp i klustret så jag tror ändå att det är nåt mekaniskt skrammel...
av Berget43
#1523245
Hej på er, min drar också till höger vid kraftigt gaspådrag!! Kan du inte berätta varför den drog till höger efter du varit inom verkstaden? Min mekaniker är sjuk och åter på måndag så jag ska ringa honom då.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]