Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1523406
Hej

hade inne bilen igår för hjulinställning. Var inget fel på hjulvinklar, etc.
Däremot upptäckte man att balanseringen var helt galen.
Jag är ingen mekaniker själv, men fick veta att min bil saknade 60 gram på något hjul, och de sa att man upplever med enkelhet vibrationer i bilen om det saknas 10 gram. 60 gram var alltså extremt mycket.

Nu har jag inte kört så mycket med bilen så kan inte svära på hur den beteer. Ska köra lite längre senare idag.
Men utifrån det jag ändå kört verkar vibrationerna vara betydligt mindre, men missljudet vid gaspådrag fortfarande kvar. Det uppkommer när man är i princip stillastående och trycker närapå plattan i mattan. Inte vid andra gaspådrag.
Jag upplever det som något mekaniskt i drivlinan. .. och som sagt - jag är rätt säker på att det var samma ljud på de lånebilar jag haft.
av Berget43
#1523994
Hej alla, idag var min mekaniker åter på jobb så jag ringde om oljudet vid fullt gaspådrag. Jag gissade själv att det var drivaxlarna fram som glappade eller var felaktiga efter att jag kört med alla fönster nere och framkallat ljudet i helgen. Han instämde i detta och berättade att han hunnit provköra och hörde det jättehögt och tydligt men sen kände han sig jättedålig och var tvungen att gå hem. Han hann inte åtgärda det alls. Nu är det inga drivaxlar på Volvos lager för reservdelar och man kan inte säga när man har dem på lager. Så jag skulle ta kontakt på nytt om 3 veckor kom vi överens om. Märkligt dock att verkstadschefen samma eftermiddag hörde av sig och sa att min bil var klar…. Mekanikern sa i alla fall att risken för att drivaxeln skulle gå av så jag tappade drivningen var minimal. To be continued om 3 veckor. Ni kan också kontakta Volvo och tipsa om att de ska felsöka era drivaxlar alltså.

Märkligt att drivaxlarna på en bil för 770000kr är paj efter 1500 km. Känns verkligen kvalitet det.
av jaronsso
#1524037
Låter nästan orimligt om så vore fallet - att drivaxlar är trasiga efter 150 mil, på flera bilar.
... men om så är det ju som jag hävdade, att det ibland känns som bilen inte är byggd för kraften :-)

Jag har som sagt läst om dessa missljud i månader, kanske ett år, i en facebookgrupp. Att man bygger dem så fortsatt, om det vore ett känt fel, låter inte rimligt.

Men det ska bli spännande att se hur det går med din bil. Om det förändras när du har nya drivaxlar.

Vore också intressant att höra om ditt ljud är samma som på min, och som andras.
Det här med ljud kan ju vara så olika och är svårt, för att inte säga omöjligt, att beskriva i skrift.
#1524276
Min har också det här knattrande oljudet vid kraftigt gaspådrag. Lämnade den till verkstaden över dagen igår, men det var inte mycket de kunde göra. Bara hoppas på att den havererar helt och hållet och ta det därifrån. Tycker det känns som man hamnar lite mellan stolarna här, ska jag ringa nån på Volvo centralt eller kan det räcka att byta verkstad och hoppas man får någon som vill driva ärendet lite hårdare?
av binkie
#1527664
Molind skrev: fre 20 jan 2023, 11:23 Hämtade min MY23 late C40 Twin i tisdag och jag har samma smatter som ni. Vet Volvo om detta problem??
Ja, de vet om problemet och undersökning pågår enligt infon jag fått. Ska inte finnas en lösning för tillfället.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.