Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1549425
Öh nä försöker inte vara dryg.
Undrar om åtgärden löste problemet du hade.
Upplever nämligen själv vibrationer i vår P6
av Klabbe65
#1549496
Berget43 skrev: ons 02 aug 2023, 16:16 Jag vet inte om du inte förstår eller försöker vara dryg? Jag har aldrig påstått att bilen inte funkar. Men jag har större krav på en leasingbil för 10000kr/månad än att den ska funka. Då ska den vara felfri åtminstone. Ville jag ha en bil som bara funkar så skulle jag köpa en Toyota Corolla för 50000kr och köra med den i 10 år.
Du verkar ju vara en trevlig kille, det slog dig inte att det kanske är flera som upplever samma problem och vill då veta om lösningen på din bil blev bra

Mvh/ Klas
av Berget43
#1549527
Du verkar vara en kille med liknande problem som den som frågade mig om bilen numera funkar. Det blir mycket märkligt då jag aldrig påstått att den inte funkar. Läs om och skriv rätt kommentar nästa gång om du nu ska kommentera.
av Klabbe65
#1549590
Kan du vara snäll och tala om hur du vill att man frågar så att man kan få reda på om åtgärden man gjorde på din bil blev bra eller inte, är oljudet och obalansen borta nu?
av Berget43
#1549718
Jaha det var det frågan handlade om;

Så här har det gått…. Bankandet och hamrandet i varje acceleration, hård som mjuk har upphört. Men man känner i hela kroppen att något slungas obalanserat i framvagnen vid hård acceleration. Alltså gungar bilen i otakt när man tar ut hög effekt. Det får en att känna att man inte har en perfekt byggd maskin. Man får känslan att kanske borde jag inte accelerera med gasen i botten. Då faller hela idén med att ha köpt en Twin engine. Man vill ju ha tillgång till den häftiga accelerationen annars hade jag köpt en Nissan Leif eller nåt annat billigare skit.

Alltså, oljuden har upphört. Bilen är dock inte som jag hade förväntat mig än. Jag kommer dock inte lägga mer tid på att reklamera den på nytt utan jag kommer rösta med mina fötter när tillfälle ges. Volvos inredning är den finaste jag vet. Den känns så väl designad och ger en känsla av ostressat lugn. Lite zen. Jag har den ljusa ullklädseln som bara den får en att le varje gång man öppnar en dörr och ska in. Färgen fjord blue adderar till det och den känns som en pojkdröm i designen. Jag hade velat sänka den ca 10 cm för att få en look jag önskat. Jag provade av den anledningen Polestar 2 flera gånger men jag gillade inte inredningen i den bilen och hela bilen med sittbrunnen och allt kändes jätttetrång om man som jag är 189 cm.

Men C40 har inte den mekaniska finess jag önskat mig. Och jag är less på Volvos usla bemötande och service. Att jag på 7 månader varken fått kompensation eller att få häva avtalet. Jag blev lovad muntligt att få häva avtalet och sen drog de tillbaka det. Så gör inte ett seriöst företag. Dessvärre lägger man hellre 100 tals miljoner på att värva nya kunder än att ta hand om befintliga. Så kan man göra om man ex som Apple har unika produkter. Men har man mediokra produkter och skiter i befintliga kunder så kommer företaget att köra om av andra företag. Kom ihåg även blinkers-ljud-problematiken på många V90 osv. Sorry Volvo. Jag ville fortsätta med er men ni förtjänar det inte.

För er info så har jag delgett denna info till en högt ställd chef på Volvo i Göteborg via LinkedIn men han orkade inte heller bry sig.
av Sevir
#1549771
Berget43 skrev: ons 14 dec 2022, 17:37 Hej på er, min drar också till höger vid kraftigt gaspådrag!! Kan du inte berätta varför den drog till höger efter du varit inom verkstaden? Min mekaniker är sjuk och åter på måndag så jag ska ringa honom då.
Upplever min för det lite vid pådrag för en omkörning, jag har en single engine
av binkie
#1549782
Berget43 skrev: lör 05 aug 2023, 10:00 Jaha det var det frågan handlade om;

Så här har det gått…. Bankandet och hamrandet i varje acceleration, hård som mjuk har upphört. Men man känner i hela kroppen att något slungas obalanserat i framvagnen vid hård acceleration. Alltså gungar bilen i otakt när man tar ut hög effekt. Det får en att känna att man inte har en perfekt byggd maskin. Man får känslan att kanske borde jag inte accelerera med gasen i botten. Då faller hela idén med att ha köpt en Twin engine. Man vill ju ha tillgång till den häftiga accelerationen annars hade jag köpt en Nissan Leif eller nåt annat billigare skit.

Alltså, oljuden har upphört. Bilen är dock inte som jag hade förväntat mig än. Jag kommer dock inte lägga mer tid på att reklamera den på nytt utan jag kommer rösta med mina fötter när tillfälle ges. Volvos inredning är den finaste jag vet. Den känns så väl designad och ger en känsla av ostressat lugn. Lite zen. Jag har den ljusa ullklädseln som bara den får en att le varje gång man öppnar en dörr och ska in. Färgen fjord blue adderar till det och den känns som en pojkdröm i designen. Jag hade velat sänka den ca 10 cm för att få en look jag önskat. Jag provade av den anledningen Polestar 2 flera gånger men jag gillade inte inredningen i den bilen och hela bilen med sittbrunnen och allt kändes jätttetrång om man som jag är 189 cm.

Men C40 har inte den mekaniska finess jag önskat mig. Och jag är less på Volvos usla bemötande och service. Att jag på 7 månader varken fått kompensation eller att få häva avtalet. Jag blev lovad muntligt att få häva avtalet och sen drog de tillbaka det. Så gör inte ett seriöst företag. Dessvärre lägger man hellre 100 tals miljoner på att värva nya kunder än att ta hand om befintliga. Så kan man göra om man ex som Apple har unika produkter. Men har man mediokra produkter och skiter i befintliga kunder så kommer företaget att köra om av andra företag. Kom ihåg även blinkers-ljud-problematiken på många V90 osv. Sorry Volvo. Jag ville fortsätta med er men ni förtjänar det inte.

För er info så har jag delgett denna info till en högt ställd chef på Volvo i Göteborg via LinkedIn men han orkade inte heller bry sig.
Men snälla du, att sitta och gräva fram någon chef på LinkedIn visar att du nog själv har större problem än din bil.

Förstår du inte hur brutalt mycket vridmoment du har från elmotorerna? Svårt att bygga bort att den inte gungar till vid fullt gaspådrag om du inte ska göra den stenhård i upphängningen.

Dessa "problem" kommer lösa sig när din bil får en ny ägare, det lovar jag. Verkstan kommer också jubla av att slippa se dig, det kan jag också lova.
av Berget43
#1549789
Att gå på mig som person säger mer om dig än om mig. Men jag blev ombedd att beskriva hur bilen blev nu efter åtgärd och jag gjorde så. Om du ökar din läsförståelse så kan du se att jag skrev att något slungas runt, troligtvis på drivaxlarna fram, på ett obalanserat sätt. Det skapar konstanta vibrationer under all acceleration. Det har inget med det gung att göra som uppstår när man stampar gasen i botten. Det jag beskriver beror på en dålig konstruktion. Så kan du fortsätta att stoppa huvudet i sanden och vara fanboy vilket skräp Volvo än producerar men jag tänker titta efter annat.
av McDonald
#1550034
Tror Volvo har fattat att något är dåligt i själva konstruktionen...
Till MY24 är det en helt ny hjulupphängning och motor/drivlina och förhoppningsvis slipper vi ovan problem
Men att betala 10'/månaden och uppleva dessa problem känns inte OK, trist

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]