Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget43
#1544505
Uppdatering i mitt ärende med skakningar och knackande ljud som jag har haft på min bil sedan jag fick den 221124;

För tre veckor sedan mailade de från Care by Volvo och bad om ursäkt att de inte svarat mig sedan jag skrev till dem sist… de skulle eskalera mitt ärende till högre nivå och återkomma veckan efter. För två veckor sedan liknande mail och de skulle höra av sig veckan efter. Förra veckan liknande mail och de skulle höra av sig denna vecka.

I onsdag ringde de och beklagade att jag fått vänta på en lösning så länge. Men nu har jag följande att vänta på:

1. Vänta till i höst då en lösning på problemet kommer komma.
2. Plocka ut en ny XC40 då detta problem nye finns på dem utan bara på C40. Nästintill alla C40 har detta problem mer eller mindre. Jag kan inte få samma spec på en ny XC40 som jag har på min C40 utan får finna mig i att matchas mot en bil som någon avbeställt eller liknande.
3. Säga upp avtalet helt och lämna tillbaka bilen utan merkostnader.

Jag valde alternativ 3 och personen skulle förankra detta och återkomma. I fredags ringer han och säger att de just i fredags tagit fram en lösning på problemet som jag kan få utfört på min bil. Därav är erbjudandet om de tre valen inte längre aktuellt. Jag förklarade att det är otroligt oseriöst att erbjuda en sak och sen helt plötsligt påstå att man har en lösning när jag som kund valde alternativet att lämna tillbaka bilen. Men det fanns ingen möjlighet att få utnyttja de tre alternativen nu för jag måste få utfört arbetet som ska lösa problemet. Om det inte löser problemet så ska de titta på ärendet på nytt.

Jag har aldrig varit med om så dålig kundservice. Att ljuga och låta en kund köra runt med en trasig bil i över 6 månader och ta ut fullt pris. Detta är symptom på en undermålig produkt, undermålig service och lögner på lögner. Företag som gör så här kommer inte överleva i längden.
av zlang
#1546397
Blev uppringd förra veckan där min verkstad sa att Volvo har nu en lösning, dvs montera drivaxlar från 2 hjulsdrivna varianten som är kraftigare, så hoppet steg.
I veckan ringde de upp och sa att drivaxlar är restnoterad men att ingen förväntad leveranstid finns, suck.

Har väntat på en lösning i 8 månader nu, det kan mycket väl bli min sista Volvo i en väldigt lång rad Volvobilar...
av 2fast4u
#1546621
Visst känns det inte premium med vibrationer och smattrande vid fullgas. Men när det gäller leasing eller CBV så är det inget som kommer påverka en i längden. Om man hade köpt bilen och man faktiskt äger den, så hade jag haft mer förståelse för att man vill ha upprättelse.
av Berget43
#1546645
Man vill ju ha en felfri vara oavsett. Det är inte så att min CBV bil är gratis direkt.

Problemet med min bil har gjort att jag så ofta jag kan berättar om min bil och den service jag fått. Jag är också mer benägen än någonsin att åka och testa annat för min nästa elbil ska jag köpa och äga. Det blir definitivt inget från varken Volvo eller Geely….
av Berget43
#1547789
Sen mitt förra lite längre inlägg där jag berättade om att jag fick lov att säga upp avtalet men sen fick veta att jag INTE fick säga upp avtalet ändå så har följande hänt;

En vecka efter mitt inlägg så ringde lokala Volvo handlaren och vi bokade en service 19/7 där de skulle fixa problemet med min bil. Sen skulle allt vara frid och fröjd. Jag for in igår och lämnade in min bil 07:05 och åkte iväg en stund senare i en hyrbil. Efter lunch ringde verkstaden och berättade att man inte kunna göra arbetet på min bil för att man upptäckt att man inte fått in delarna till arbetet…. Jag frågade hur de inte kunnat inse det under de 3 veckor jag väntat på servicen och inte ens sagt något dagen innan så jag slapp åka in. Men de visste inte hur det blivit som det blivit. De ville behålla min bil några dagar till för delarna skulle säkert komma sa de. Men det ville inte jag så jag fick åka in efter jobb och hämta min bil gen som alltså är trasig sedan leverans.

Maken på usel logistik och hanterande av kund har jag inte sett i någon bransch hos någon tillverkare. Kunden betalar fullt pris men produkten är defekt från dag 1. De menar att eftersom bilen inte är trafikfarlig så får jag finna mig i hur den är. Det mina vänner är den nivå Volvo vill vara på i sin kundservice men de tar betalt som om de vore tyskt premiummärke. Ni får flina nu, japp så illa e det. Fundera på vad ni röstar på nästa gång ni ska handla bil.
Användarvisningsbild
av bem
#1547827
Det låter illa det du råkat ut för. Ingen skulle väl vara nöjd med sån behandling. Dock det finns nog Volvoverkstäder som är bättre och nog skulle förberett bättre ett kundärende som ditt fall. Illa nog det du råka ut för men alla kan göra misstag. Det blir väl ingen mer Volvo för din del i framtiden gissar jag. Jag är heller inte nöjd med min Volvo (V90 Recharge) sett under de 23 månader jag haft den. Men det är ju inte i närheten av de problem du beskrivit din bil har. Skriv gärna en rad här på forumet om då får lust när du byter bil nästa gång, vad du byter till och hur du tycker den funkat sen och kundservice osv jämfört med Volvo. Alltid intressant höra synpunkter hur det är med andra fabrikat än Volvo.
av Berget43
#1548878
I torsdags var jag inne på verkstaden på nytt och de har nu lagat felet. Bilen hämtades ut 221124 och lagades först 230727. Det har alltså tagit 8 månader. I 8 månader har jag haft en trasig bil men betalt fullt pris för den. Tänk på mitt fall nästa gång ni ska göra bilaffär. Bara 28 månader kvar innan jag kan bli av med detta bilmärke för gott. Jag kommer skaffa en Toyota eller Lexus efter detta. Oavsett drivlina. Tråkigt som fan men ekonomiskt.
Användarvisningsbild
av bem
#1549018
Hoppas du får 28 bekymmersfria månader det du har kvar som du skall köra med din Volvo.
Japanare brukar vara rätt säkra kort, deras bilar brukar ligga bra till i nöjd kund undersökningar och det kan man svårligen ligga så bra till i utan att bilen är rätt bra.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1549264
Funkar bilen nudå?
av Berget43
#1549337
Jag vet inte om du inte förstår eller försöker vara dryg? Jag har aldrig påstått att bilen inte funkar. Men jag har större krav på en leasingbil för 10000kr/månad än att den ska funka. Då ska den vara felfri åtminstone. Ville jag ha en bil som bara funkar så skulle jag köpa en Toyota Corolla för 50000kr och köra med den i 10 år.

Ja, generellt sett kan det vara lättare at pr[…]

har du läst av elen till pedalen och inte upp[…]

Hade liknande på min för massa år[…]

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]