Berget43 skrev: ↑sön 22 jan 2023, 11:15
Jag tycker du fokuserar på fel grejer. Hade Volvo inte gått över till Google Automotive hade de aldrig kunnat konkurrera alls med andra tillverkare. Sensus systemet gjorde att Volvo bilar upplevdes som fossiler på marknaden.
För MIG är fokus på mjukvaran eftersom det är den som jag tycker är undermålig. Det är inga hårdvarurelaterad problem egentligen på min V90 som behöver fokuseras på enligt min erferenhet så här långt (17 månaders körning).
Berget43 skrev: ↑sön 22 jan 2023, 11:15
Jag är inte lika orolig eller putt på mjukvaran trots att den är buggig som jag är på det mekaniska felet. Mjukvaroproblemet hade jag läst om i ViB och visste om. Dessvärre står all mjukvaruutveckling mellan att lansera funktionalitet snabbt och sen lappa och laga eller att lansera saker år efter alla andra och framstå som oinnovativa…
Det är bra för dig att du inte är missnöjd med mjukvaran. Men du har en Volvo ren elbil som hade Google Infotainment från början. Jag har en Volvo som hade Sensus infotainment innan och fick senare (MY22 early) detta infotainment. Det är nog viss skillnad. Och jag har en laddhybrid, du har en ren elbil.
Jag utgår från brukandet av min bil, inte vad det stått i motorpressen. Jag vet inte hur länge du haft din "Google-bil", men jag har som sagt kört min i 17 månader nu. Vi kanske helt enkelt har olika erfarenhet eftersom vi har olika typer av Volvobilar och jag kört min Google-bil längre. Jag har ingen aning om hur länge du kört Google-bil.
Det är viss skillnad att komma in i dagsläget till en Google-bil, jämfört med för 17 månader sen som i mitt fall.
Berget43 skrev: ↑sön 22 jan 2023, 11:15
Jag förstår inte varför du nämner att du förstår hur jag känner. Det är den sortens PR - mediatränade svar som gör att jag tror att du jobbar på Volvo och det ingår i ditt jobb att hänga här och släta ut de riktiga problem som diskuteras. Nu ska jag förklara det riktiga problemet;
Jag jobbar inte på Volvo och har aldrig gjort. Det enda Volvo och jag har gemensamt är att jag kört Volvo sen 1979 och det har blivit en del Volvobilar genom åren. Hur någon kan dra den slutsatsen och tro att jag jobbar på Volvo efter att jag skrev mitt senaste inlägg övergår mitt förstånd. Då hade jag nog inget jobb att gå till på måndag?
Berget43 skrev: ↑sön 22 jan 2023, 11:15
En biltillverkare som Volvo som vill vara premium ska efter 60 års existens kunna skruva ihop en bil rent mekaniskt och kvalitetstesta denna innan den lämnar fabriken. Det ska inte komma till mig som kund som en överraskning. Det som inträffat nu med alla tusentals bilar som har just detta problem är att varje kund är missnöjd och aldrig mer kommer köpa/leasa en Volvo igen. Jag har väntat på reservdelar eller lösning på detta sedan 11/12 2022. Är det premium tycker du?
Premium:
Att Volvo själva vill vara ett premiummärke är inte samma sak som att brukarna anser det.
Själv är jag tveksam till etikettens brukande överhuvud taget.
Kunna skruva ihop en bil:
Det kommer som bekant nya modeller, plattformar, motorer osv., var och en med sina utmaningar i produktionen föreställer jag mig. Leverantörer kommer och går.
Att en biltillverkare skall ha bra kvalitetskontroll av både leverantörer och vad de levererar in till fabriken och själva bilen när den är byggd är en självklarhet förstås. Jag kan inte uttala mig ett skvatt om detta för Volvobilar för jag vet inget om det.
Tusentals bilar [med samma problem som på din bil]:
Tråkigt om så är fallet.
Det är inte första gången tusentals bilar drabbas av felaktigheter, kommer säkert hända i framtiden också tyvärr.
Vänta på reservdelar eller lösning sen 11 dec. -22:
Kanske Volvo Cars inte har en lösning eller reservdelar än på problemet med din bil?
Man får väl kanske utgå från att Volvo Cars/Care by Volvo gör vad de kan?
Eller vet du att de inte gör vad de de kan?
Om tiden du väntat på lösning/reservdel är sådan att en biltillverkare inte kan anses premium på grund av just det har jag ingen åsikt om. Jag föredrar att inte använda ordet premium för det säger egentligen inget, såvida man inte definierar allt en premiumbil måste uppfylla för att kallas så.
Berget43 skrev: ↑sön 22 jan 2023, 11:15
Förresten är de största problemen med din egen bil inte de du nämner. De största problemen är att den har så dålig rostskyddsbehandling så att den rostar redan vid 4000 mil. Står att läsa om i ViB. Vill man vara premium så duger inte detta. Just nu har Renault mycket mycket bättre rostskydd än Volvo.
Det största problemet för MIG är mjukvaran i min bil. Inte ev. rostproblem.
Den bil du har är väl byggd på SPA-plattformen? Likt den V90 jag har. Det är väl alla Volvobilar på SPA-plattformen som ev. skulle ha medelmåttigt rostskydd. Så även din bil i så fall. Sen att dra slutsatsen att en bil rostar, Vi Bilägares V90 MY17, så rostar alla andra V90 är nog att gå för långt. Många faktorer påverkar hur en bil utvecklas ur rostsynpunkt.
Att min SPA-plattformsbil har medelmåttigt rostkydd det vet jag. Ett medelmåttigt rostskydd innebär väl inte att en bil har rostproblem. Men det är inte avgörande för valet av bil för mig att en bil har medelmåttigt rostskydd. Visst hade det varit trevligare om Volvo hade lika bra rostskydd på SPA-plattforsbilar (som din och min) som de hade på t.ex. förra och förrförra generationen. Men nu är det inte så. Det är dock inte det största problemet för MIG, rostskyddet på min V90, utan det är mjukvaran som inte är så bra och stabil som jag och nog många med mig anser, ifall man kört en Google-bil längre än bara kort tid. Visst har det blivit bättre men jag tycker inte man skall släppa ut mjukvara i en bil som var i det skick min bil hade vid leverans för 17 månader sen och en del versioner framåt. Det är min personliga åsikt. Om det är hårdvara som monteras i bilar som är undermåliga eller inte testats tillräckligt noggrant är det väl lika illa? Men inget här i världen är perfekt, så bäst är nog låta Volvo bevisa de kan rätta till både mjukvarufel och hårdvarufel. Sen hur lång tid det bör ta med rättningen kan alltid diskuteras. Beror kanske lite på hur allvarligt felet är. Hur allvarligt felet är på din bil har jag ingen aning om. Men kan man undvika problemet genom att köra på lite annorlunda sätt kanske man kan stå ut tills lösning finns?
Berget43 skrev: ↑sön 22 jan 2023, 11:15
Jag ska inte behöva läsa på om avtalsvillkor eller om konsumentlagar. Om Volvo vill vara premium så borde de själva kompensera mig med 30% rabatt på månadsavgiften och även erbjuda att ta tillbaka bilen. Det är premium kundservice. Min tidigare VW Tiguan var ett högteknologiskt prestigebygge mekaniskt jämfört med denna c40. Lite displayer i bilen och fin design imponerar inte när resten känns som skräp. Hade gärna fått denna utbytt till senaste VW Tiguan med 200 Hk diesel. Men det kan jag bara fantisera om.
Läsa om avtalsvillkor och lagar:
Där gör du som du vill förstås. Men det är aldrig fel veta om sina rättigheter, och skyldigheter, när man leasar en bil.
Premium och avdrag på månadsavgift:
Att Volvo Care by Volvo kan erbjuda dig att de tar tillbaka bilen måste väl bero på om den går att fixa och annat som borde styras av villkoren i Care by Volvo, och i konsumentlagstiftningen (om det faller under det i ditt fall)?
Prova kräv avdrag med 30% på månadsavgiften eller att du vill lämna tillbaka bilen, om det är det du vill, och ange dina argument, får vi se vad din motpart säger. Vänta inte på att Volvo Care skall erbjuda dig det du sitter och önskar.
Det är tråkigt att höra att du är så missnöjd med din bil. Det tycker jag verkligen.
Vi får hoppas antingen problemet snart blir löst eller du får igenom dina önskemål om avdrag på månadsavgiften eller du får lämna tillbaka bilen. Personligen skulle jag prova de två senare alternativen om problemet är så allvarligt att jag inte kunde köra med bilen och undvika effekten av problemet tills lösning finns framme till bilen. Eller kanske kräva hyrbil om möjligt i avvaktan på att problemet åtgärdas?
Lycka till.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.