ricjuo skrev: ↑tor 08 dec 2022, 08:34
jaronsso skrev: ↑mån 05 dec 2022, 10:47
Du behöver ha bilen kopplad med sladden.
Sen styr du det i appen. Jag schemalägger. Då startas värmningen ca 20 min innan avfärd.
Måste bilen vara kopplad med sladd för att förkonditionering ska göras på batteriet? Är det endst kupevärme om den inte har sladd kopplad?
Var kanske lite snabb med att skriva det.
Det råder lite olika meningar om det, baserat på en facebook-grupp jag är med i.
Om batteriet är kallt dyker det ju upp en snöflinga bredvid procentmätaren, och de allra flesta hävdar att den dyker upp, fastän man kör förkonditionering, men inte dyker upp om man kör detsamma, med sladd i.
Personligen tror jag kanske att det värmer batteriet, utan sladd, men sparsamt. Det kräver bra med energi för att både värma batteriet, samtidigt som samma batteri ska ge effekt till att värma kupén.
Min upplevelse är att det ger betydligt mer effekt med sladd i. Jag förkonditionerar min med sladd i, och tittar jag på appen för laddboxen ser man att effekten på boxen går upp rätt högt när det är flera minusgrader, i synnerhet tidigt i förkonditioneringen, för att efter säg 10 minuter gå ner i effekt.
.. och som sagt - baserat på snöflingan, är teorin om sparsam uppvärmning av batteri utan sladd vid kyla, sannolikt inte helt fel. Man får aldrig en snöflinga på batteriet om man förkonditionerar med sladd i, medan man utan sladd, oftast (eller alltid?) får det.
Men allt har väl lite med temp att göra också. Det kräver ju mer av bilen/batteri/effekt att värma både bil och batteri vid -15 gentemot -1, t ex.
Prova själv, med sladd vs. utan sladd och se hur snöflinga och förbrukning ser ut, vid ungefär samma temp.