Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1522031
Du behöver ha bilen kopplad med sladden.
Sen styr du det i appen. Jag schemalägger. Då startas värmningen ca 20 min innan avfärd.

Det gör under för förbrukningen kalla mornar faktiskt.
Jag provade i helgen utan att förvärma. Drog rejält med kräm de första milen.

Man slår ju två flugor i en smäll. Dels värms batteriet, dels blir kupén uppvärmd.
Görs inte det tas mycket kräm i anspråk när det är kallt, för att göra båda delarna.
#1522408
jaronsso skrev: mån 05 dec 2022, 10:47 Du behöver ha bilen kopplad med sladden.
Sen styr du det i appen. Jag schemalägger. Då startas värmningen ca 20 min innan avfärd.

Måste bilen vara kopplad med sladd för att förkonditionering ska göras på batteriet? Är det endst kupevärme om den inte har sladd kopplad?
#1522424
ricjuo skrev: tor 08 dec 2022, 08:34
jaronsso skrev: mån 05 dec 2022, 10:47 Du behöver ha bilen kopplad med sladden.
Sen styr du det i appen. Jag schemalägger. Då startas värmningen ca 20 min innan avfärd.

Måste bilen vara kopplad med sladd för att förkonditionering ska göras på batteriet? Är det endst kupevärme om den inte har sladd kopplad?
Var kanske lite snabb med att skriva det.
Det råder lite olika meningar om det, baserat på en facebook-grupp jag är med i.
Om batteriet är kallt dyker det ju upp en snöflinga bredvid procentmätaren, och de allra flesta hävdar att den dyker upp, fastän man kör förkonditionering, men inte dyker upp om man kör detsamma, med sladd i.

Personligen tror jag kanske att det värmer batteriet, utan sladd, men sparsamt. Det kräver bra med energi för att både värma batteriet, samtidigt som samma batteri ska ge effekt till att värma kupén.
Min upplevelse är att det ger betydligt mer effekt med sladd i. Jag förkonditionerar min med sladd i, och tittar jag på appen för laddboxen ser man att effekten på boxen går upp rätt högt när det är flera minusgrader, i synnerhet tidigt i förkonditioneringen, för att efter säg 10 minuter gå ner i effekt.

.. och som sagt - baserat på snöflingan, är teorin om sparsam uppvärmning av batteri utan sladd vid kyla, sannolikt inte helt fel. Man får aldrig en snöflinga på batteriet om man förkonditionerar med sladd i, medan man utan sladd, oftast (eller alltid?) får det.
Men allt har väl lite med temp att göra också. Det kräver ju mer av bilen/batteri/effekt att värma både bil och batteri vid -15 gentemot -1, t ex.

Prova själv, med sladd vs. utan sladd och se hur snöflinga och förbrukning ser ut, vid ungefär samma temp.
#1522428
Förkonditionering utan sladd måste ha väldigt svårt att spara någon energi. Om du gör det är det för att få en behagligare bil att sitta i. Jag är rätt övertygad om att det på det hela går åt mer energi.

Förkonditionering med sladd inkopplad är en helt annan sak. Då kan du värma batteriet och kupen med ström från elnätet. Det gör att du har kvar all energi i ett uppvärmt batteri som fungerar bra från början. Och kupen är redan varm och behöver därmed mindre energi för att hållas varm.

Dock tror jag att du gör av med mer energi totalt sett även här. Den energin kommer dock från elnätet och är relativt sett billig. Jag ser ingen anledning att inte använda förkonditionering om du vet när du ska åka.
#1522541
Intressant tråd...

Jag har en P8 och har provat förvärmning både med och utan sladden inkopplad.
Jag har satt timern vid nått tillfälle, men oftast startar jag värmningen manuellt via appen...

Upplever ingen som helst skillnad, snöflingan finns där varje gång och bilen varnar även för att kapacitet och räckvidd kan bli begränsat pga kallt batteri.
Nu har vi ca -15 i min del av landet, men jag tycker batteriet borde vara tillräckligt varmt efter 30 min...

Tilläggas skall att bilen står parkerad utomhus 24/7.

Söker min säljare för mer info...
#1522911
Kollade i morse förbrukningen då jag körde förkonditionering med kabeln i med 100% i batteriet, gick åt 2,5kwh ifrån uttaget.

Bilen drog ca 1kwh mindre med uppvärmt batteri på den korta sträckan på 1,1mil till jobbet. 2,4kwh/mil vs 3,4kwh/mil

Så rent förbrukningsmässigt så är det inte värt det, dock trevligare att sätta sig i en halvvarm bil...
#1524098
Jag brukar schema lägga batteriladdningen till 1-2 timmar innan avfärd också ställer jag in avresetiden på värmningen av kupén, då blir batterierna varma vid laddningen och kupén varm lagom till avfärd
Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]