Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Byggsture
#1521220
Nu har jag fått min XC 40 recharge twin early 2023.
Jag har undrat mycket hur räckvidden kommer vara i verkligheten och det har säkert flera av er också gjort.
Idag gjorde jag första långturen på 54 mil, Södra Skåne till Vetlanda tur och retur. Vädret en temperatur från +1 till +4 grader lite regn tidvis, hastigheten låg på 85-90km/h. Jag startade med 100% i batteriet och körde mest 80 och 90 vägar genom Småland.
Resultat blev en räckvidd på cirka 33,5 mil under de förhållandena. 21,4 kwh/100km.
Snabbladdade på Tesla i Vetlanda cirka 30 min upp till 90% och det tog mig hem med 22% kvar i batteriet. Fotot är när jag står och laddar i Vetlanda halvvägs. Jag är nöjd och tycker det känns bra för kommande långturer.
Bilagor
20221129_092914.jpg
20221129_092914.jpg (927.84 KiB) Visad 4227 gånger
av Berget43
#1521265
Hej! Tack för din bekräftelse och vilken fin bil. Själv fick jag min C40 i torsdags och i lördags så körde jag min första längre tur till Helsingborg. Du skriver att bilen är early 2022. Men om du fått den nyligen så är det väl en late 2022? Min är tillverkad i november och jag fick den i torsdags så jag tänker att det är en late 2022 :-) Min förbrukning hamnade dock på ca 28 kW/h per 100 km. Körde mestadels motorväg i 110-120.

Hur infogar man foto?
av Moody
#1521699
Motorväg ska man undvika om man vill köra snålt, speciellt 120-väg :-)

Kan vara lite förvirrande det här med modellår (MY) och late respektive early men i stora drag enligt följande:

MY2022 early tillverkade 2021 mellan vecka 22 och 45
MY2022 late tillverkade mellan 2021 vecka 46 och 2022 vecka 21
MY2023 early tillverkade 2022 mellan vecka 22 och vecka 45
MY2023 late tillverkade 2022 från vecka 46 och senare

Till MY2023 kom ju nya fronten och lite andra små förändringar. Oklart om det skedde några förändringar mellan 23 early och 23 late dock
av Hinkedink
#1529986
Såhär ser min förbrukning ut. Värdena km samt laddade kWh har avlästs vid månadens slut. Beroende på hur mycket som funnits i batterierna vid avläsningen blir kurvan lite hackig. Förbrukningen inkluderar förvärmning och laddförluster, Observera hur förbrukningen varierar med årstiderna. Bilen har i huvudsak rullat i förstadsmiljö i Österbotten.
förbrukning.jpg
förbrukning.jpg (43.88 KiB) Visad 2951 gånger
av Qadmin
#1534281
Hej
Hur har du läst ut en sådan rapport?

Min late 23 single har förbrukat 25,5/100 km under dess första 5000 mil.

Tycker den är lite för törstig. Kör visserligen motorväg men håller mig runt 90 km/h.
Om batteriet har 69 KW/h o ska klar 40 mil så borde förbrukningen ligga 17,5/100 km.

Hittade att test på nätet där de hade kommit över 400 km på en fulladdadning . Man jag ligger väldigt långt ifrån.

Hur är det för er, kommer ni vid normal körning under 25 KW/h eller ens i närheten av 40 mil?
Användarvisningsbild
av bem
#1534302
Berget43 skrev: tor 08 dec 2022, 21:25 Hur vet man vilken vecka ens bil är tillverkad?
Om du går till Transportstyrelsens hemsida och kollar på tjänsten "Sök fordonsuppgifter med registreringsnr" så hittar du tillverkningsdatum på bilen.
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se

Fordonet tillverkat
Uppgiften kommer från tillverkaren och den kan bestå av ett fullständigt datum eller endast år och månad. Om Transportstyrelsen inte har fått in uppgiften från tillverkaren visas ”Uppgift saknas”.
av Hinkedink
#1534326
Hej Qadmin.
Som jag skrev. Värdena km samt laddade kWh avlästa vid månadens slut.
Det är energin som passerat genom laddkabeln jag betalar för och som för mig är relevant, då har jag beaktat alla förluster.
Snittet blir 28,2/100km för hela tiden jag haft bilen.
Avläser du förbrukningen från bilens instrument, får du en förmånligare förbrukning.
Utetemperaturen är det som påverkar räckvidden överlägset mest.
Laddar jag till 100% sommartid och snålkör tills batteriet är tomt, når jag nära 40 mil.
Lite kyla reducerar räckvidden till knappa 30 mil.
av Sevir
#1534523
Hinkedink skrev: fre 17 mar 2023, 12:57 Hej Qadmin.
Som jag skrev. Värdena km samt laddade kWh avlästa vid månadens slut.
Det är energin som passerat genom laddkabeln jag betalar för och som för mig är relevant, då har jag beaktat alla förluster.
Snittet blir 28,2/100km för hela tiden jag haft bilen.
Avläser du förbrukningen från bilens instrument, får du en förmånligare förbrukning.
Utetemperaturen är det som påverkar räckvidden överlägset mest.
Laddar jag till 100% sommartid och snålkör tills batteriet är tomt, når jag nära 40 mil.
Lite kyla reducerar räckvidden till knappa 30 mil.
Undrar hur hårt det kommer slå för en annan i Norrland :)

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]