Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av firefightern
#1519101
Tjenix igen! nån som kan förklara vad som kan vara orsaken till att den vänstra sidan av frontrutan blir "disig" på min D3 CV40 inscription-19, trots försök att putsa ren frontrutans insida ett flertal ggr så kommer detta fenomen tillbaka ganska så snabbt " ett par tre dagar".
Hade en äldre bil där det tydligen var värmepaketet inuti bilen som läckte lite kylvätska en smula och påstods vara boven i dramat den gången.
Tänkte höra här på forumet först innan jag kontaktar ÅF , som jag är rädd för ändå blir anlitad till slut $$$$
av Erik Å
#1546457
På insidan? Den dimmiga beläggningen är till stor del mjukgörare som avdunstar ur plastmaterialen när solen värmer upp kupén rejält..
Lär vara svårt att förhindra om man inte kan parkera i skuggan eller vädra. Problemet avtar med tiden när de mest lättflyktiga ämnena redan har flugit iväg ;-)
av Rådlös
#1546491
Förhindra är svårt. Det är som Erik Å beskrev.
Jag har också upplevt detta. Jag prövade en handfull olika kemikalier, T-sprit, Lacknafta, Diskmedel m.m. Det gav inget bra resultat förrän jag prövade vanlig fönstertvättmedel.
Det har förekommit "våta putsdukar" avsedda för just bilrutor. Och för några år sedan fick man några sådana när man köpte en (högpris) biltvätt på Statoil-stationer. Och jag vill minnas att det fanns en förpackning med många våta putsdukar att köpa på Ö & B. Det är några år sedan jag såg detta. Det kan ha ändrat sig.
av Erik Å
#1546532
Jag har ett hemligt vapen som jag tar till när jag får envis beläggning på in- eller utsidan av rutorna.. Colgate tandkräm! :-D
Allvarligt, den innehåller vattenlöslig rubbing som tar bort beläggningar utan att repa glaset. Man tar en liten klick på en fuktig trasa och gnuggar. Skölj med vatten sen.
Se bara till att det inte ligger stenpartiklar på glaset eller i trasan när man börjar.. Jag behöver väl inte förklara varför :-)

Ny tråd här: https://www.jagrullar.se/[…]

Hej, Har en Volvo V70 från 2016 i vilken f[…]

Tack för info! Ska beställa nån ve[…]

Startbatteri

Tack för info, sitter agm i, rejmes hade n&ar[…]