Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1518798
Sevir skrev: tor 10 nov 2022, 21:56 https://svt.se/nyheter/kallor-snabbt-sl ... n-deadline

Säg vad man vill om bonussystemet men detta inger inget bra förtroende för regeringen
Jag vill helst inte prata politik, men ca 20% av väljarna borde ju vara nöjda med tanke på att partiet som starkast drev detta och informerade ut det innan valdagen (står även i artikeln) fick runt 20% av rösterna.
Sen kan man ju såklart fundera på om ens egna skattepengar ska gå till andra personers bilköp, istället för exempelvis sjukvård.
av Lockis
#1518803
fjohan82 skrev:
Sevir skrev: tor 10 nov 2022, 21:56 https://svt.se/nyheter/kallor-snabbt-sl ... n-deadline

Säg vad man vill om bonussystemet men detta inger inget bra förtroende för regeringen
Jag vill helst inte prata politik, men ca 20% av väljarna borde ju vara nöjda med tanke på att partiet som starkast drev detta och informerade ut det innan valdagen (står även i artikeln) fick runt 20% av rösterna.
Sen kan man ju såklart fundera på om ens egna skattepengar ska gå till andra personers bilköp, istället för exempelvis sjukvård.
Den enda gången argumentet att dina skattepengar har använts till att finansiera en elbilsbonus eller klimatbonus kan användas är när du betalt malus skatt.
Annars betalar man ju skatt (moms) på alla inköp av elbilar och det man kallade klimatbonusbilar tidigare.

Tror att om man istället för gjort det till en Bonus, så skulle man bara gett en momsrabatt på klimatbonus bilar. Hade nog stuckit mindre i ögonen på folk då.
av K76
#1518821
Lockis skrev:
K76 skrev: tor 10 nov 2022, 17:29
Lockis skrev: Ser ut att vara 2000kr? Från 5790 till 7790:-? Eller var det någon kampanj som hade 5790 som jag tänker på? 🤣

Ser ut att vara 2000:- i skillnad på fossil v60 och hybrid v60. Konstigt nog är v90 billigare?!

Nu har jag inte läst alla inläggen här men kan ngn förklara för mig vad prishöjningen egentligen grundar sig på. Detta är ju inget lån. Leasingavgiften är i grund om botten baserad på värdeminskning. Om nu inköpskostnaden går upp så lär andrahandsvärdet öka dvs man kan inte bara ta utebliven bonus och dela den på leasingtidens antal månader och lägga på det på månadskostanden.

ps. drabbas inte själv av deta men tycker det är konstiga resonemang kring ökade leasingavgifter pga borttagen bonus.
Bonusen ses ju som en amortering. Bara för att du inte har ett lån på bilen betyder inte det att någon annan inte har det.
Bakom all leasing ligger ett lån dvs. Och självklart finns det en kalkyl på restvärde. Därav sänker ju bonusen summan du behöver betala för att nå ner till det värdet.

Restvärdet är därför detsamma efter ändringen. Så nu behöver man amortera mer på bilen för att kalkylen ska gå ihop.

Tänk såhär.
Om du hyr ut en klocka för med ett värde av 10,000:- och du beräknar att restvärdet ska vara 5,000:- efter 36 månader så vill du ju att den du hyr ut till ska betala minst 5,000:- under 36 månader. Utöver dessa 5,000:- tillkommer också ränta och andra avgifter. Så låt oss säga att du ska betala 6,000:- under 36 månader. Någon annan (staten) betalar in en engångssumma på 1,500:- vilket gör att ditt belopp att betala blir 4,500:- istället för 6,000:- så då blir din månadsavgift lägre. Oavsett om någon annan betalar dessa 1,500:- så är ju dock restvärdet detsamma.
Nja, så är det ju ite riktigt. Det är värdeminskningen +marginalen som sätter leasingavgiften (självklart plus tilläggstjänster som service, däck, bensin etc beroende på avtal). Inget annat. Att säga att restvärdet är oförändrat när bonus plockas bort är bara ett sätt för leasingbolaget att öka sin marginal på. Självklart kommer andrahandsvärdet/restvärdet att räknas upp. Ge det 3-6 månader så ska ni nog se att kommer erbjudande med lägre månadsavgift, om inte tidigare.
av Lockis
#1518827
K76 skrev:
Lockis skrev:
K76 skrev: tor 10 nov 2022, 17:29
Nu har jag inte läst alla inläggen här men kan ngn förklara för mig vad prishöjningen egentligen grundar sig på. Detta är ju inget lån. Leasingavgiften är i grund om botten baserad på värdeminskning. Om nu inköpskostnaden går upp så lär andrahandsvärdet öka dvs man kan inte bara ta utebliven bonus och dela den på leasingtidens antal månader och lägga på det på månadskostanden.

ps. drabbas inte själv av deta men tycker det är konstiga resonemang kring ökade leasingavgifter pga borttagen bonus.
Bonusen ses ju som en amortering. Bara för att du inte har ett lån på bilen betyder inte det att någon annan inte har det.
Bakom all leasing ligger ett lån dvs. Och självklart finns det en kalkyl på restvärde. Därav sänker ju bonusen summan du behöver betala för att nå ner till det värdet.

Restvärdet är därför detsamma efter ändringen. Så nu behöver man amortera mer på bilen för att kalkylen ska gå ihop.

Tänk såhär.
Om du hyr ut en klocka för med ett värde av 10,000:- och du beräknar att restvärdet ska vara 5,000:- efter 36 månader så vill du ju att den du hyr ut till ska betala minst 5,000:- under 36 månader. Utöver dessa 5,000:- tillkommer också ränta och andra avgifter. Så låt oss säga att du ska betala 6,000:- under 36 månader. Någon annan (staten) betalar in en engångssumma på 1,500:- vilket gör att ditt belopp att betala blir 4,500:- istället för 6,000:- så då blir din månadsavgift lägre. Oavsett om någon annan betalar dessa 1,500:- så är ju dock restvärdet detsamma.
Nja, så är det ju ite riktigt. Det är värdeminskningen +marginalen som sätter leasingavgiften (självklart plus tilläggstjänster som service, däck, bensin etc beroende på avtal). Inget annat. Att säga att restvärdet är oförändrat när bonus plockas bort är bara ett sätt för leasingbolaget att öka sin marginal på. Självklart kommer andrahandsvärdet/restvärdet att räknas upp. Ge det 3-6 månader så ska ni nog se att kommer erbjudande med lägre månadsavgift, om inte tidigare.
Det du gör är ju att bekräfta det jag säger.
Eftersom att bonusen är en stor ammortering vid utbetalning så betyder ju det att dina betalningar för att nå ner till restvärdet minskar.
Att restvärdena kanske påverkas positivt dem närmsta 6 månaderna är en teori. Jag tror restvärdena kommer bli sämre ju längre in i lågkonjukturen vi kommer. Köpkraften minskar och därför kommer också begagnatpriserna sjunka. Vilket kan enligt din teori göra restvärdena och avgifterna ännu sämre för oss konsumenter.

Nåja vi får väl se vad som händer. Jag tror inte biltillverkarna kommer kapa sina marginaler för lilla landet Sverige. Så fler elbilar till våra grannländer med bättre incitament. Och när incitamenten försvinner där, kanske vi har en bättre marknad med mer rimlig prissättning på elbilar.
#1518830
Lockis skrev: Den enda gången argumentet att dina skattepengar har använts till att finansiera en elbilsbonus eller klimatbonus kan användas är när du betalt malus skatt.
Annars betalar man ju skatt (moms) på alla inköp av elbilar och det man kallade klimatbonusbilar tidigare.

Tror att om man istället för gjort det till en Bonus, så skulle man bara gett en momsrabatt på klimatbonus bilar. Hade nog stuckit mindre i ögonen på folk då.
Ovanstående har jag svårt att hålla med om.

Budgetposten för klimatbonusen är sex miljarder för 2023, vilket troligen inte räcker -- det kommer att behövas mer. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-m ... limatbonus.

Det är inte ens i närheten att malus-pengarna ska räcka. Det är övriga skatteintäkter som får täcka detta. Med andra ord -- det är mina och dina skattepengar som betalar för elbilsbonusen.

Det är inte så lätt att öka skatteintäkterna i Sverige. Vi har redan ett av de högsta skattetrycken i världen. På många områden ligger vi på gränsen att att högre skattesats ger lägre intäkt (det har provats på t.ex. tobak, där skatten fick sänkas...). I klartext betyder det att pengar som går till miljöbonus inte kan användas någon annanstans -- där de i mitt tycke skulle göra större nytta.

För mig är det tydligt att miljöbonusen behövde förändras. Kostnaden, att många elbilar exporteras och att det för många elbilar är mer än ett års väntetid gör det i alla fall för mig tydligt att förändringar krävs.

Det som kan diskuteras är hur förändringen skulle ske. På det hela taget är jag nöjd med hur det gjordes. Om nu försäljningen totalt havererar när det faktiskt finns elbilar tillgängliga att köpa om dryga året -- då kan det vara läge att diskutera om det finns behov av bidrag.
av Lockis
#1518832
Malmstroem skrev:Ovanstående har jag svårt att hålla med om.

Budgetposten för klimatbonusen är sex miljarder för 2023, vilket troligen inte räcker -- det kommer att behövas mer. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-m ... limatbonus.

Det är inte ens i närheten att malus-pengarna ska räcka. Det är övriga skatteintäkter som får täcka detta. Med andra ord -- det är mina och dina skattepengar som betalar för elbilsbonusen.
Jag antar att du inte läste kring moms som man också betalar för elbilar. Ju högre pris på bilen desto mer moms får morfar staten. Moms är förövrigt den enda "statliga skatt" många människor betalar. Så nej, det är inte alls säkert att det är dina och mina skattepengar. Däremot så tillför elbilsköparna en massa skatt till staten genom moms. Så hade man istället för att gett en bonus kallat det en momsrabatt hade inte staten behövt betala ut något och folk hade inte känt att det var deras skatte pengar som gick åt för att finansiera initativet.
av Sevir
#1518838
Man hade kunnat utforma det på ett bättre sätt.
Trappat ner på beloppen och slopat det inför 2024 eller 2025 förutsatt bilarna är humant prissätta tills dess.
Använt momsen för försäljningen för finansiera bonusen
Infört ett exportförbud på x tid, kanske 3 år från reg datum?

Nu kommer man istället behålla (och förmodligen höja) malus för finansiera annat, det är lite fulspel kan jag tycka. Särskillt när man försöker "lura" svenska folket genom dra tillbaka stödet så snabbt så få skulle kunna använda stödet.

Det är väl därför man inte rört plastpåse-skatten för den ger så pass mycket klirr i statskassan trots att samtliga högerpartier varit emot den och ville avskaffa den, det är rent hyckleri om ni frågar mig.

Man inser väl det är lite annat när man väl kommer i regeringsställning :)
#1518848
Lockis skrev: Jag antar att du inte läste kring moms som man också betalar för elbilar. Ju högre pris på bilen desto mer moms får morfar staten. Moms är förövrigt den enda "statliga skatt" många människor betalar. Så nej, det är inte alls säkert att det är dina och mina skattepengar. Däremot så tillför elbilsköparna en massa skatt till staten genom moms. Så hade man istället för att gett en bonus kallat det en momsrabatt hade inte staten behövt betala ut något och folk hade inte känt att det var deras skatte pengar som gick åt för att finansiera initativet.
Du menar alltså att enda alternativet till att köpa elbil är att spendera dem utomlands (eller de fåtal momsbefriade aktiviteter som finns)? Det är i princip enda sättet att inte betala skatt. Även om du sparar pengarna (och slipper moms) så får du betala skatt senare när de används...

Sverige är ett av de högst beskattade landen i världen. Om någon vara eller aktivitet undantas från beskattning eller får bidrag så ger det högre skatt på andra verksamheter. Eller lägre utgifter, vilket visat sig vara lättare att säga än att göra.

Men jag kan ge dig att den inte nödvändigtvis är exakt "samma" krona som jag betalat in i skatt som går till elbilar. Den kan mycket väl gå någon annanstans -- men då får någon annans skattekrona finansiera elbilen.

Det finns ingen pegging av skatteintäkter till utgifter i Sveriges budget. Det finns en intäktssida, och en utgiftssida -- som förhoppningsvis går någorlunda ihop.
#1518850
För övrigt är differentierade moms-satser inte ett effektivt sätt att driva in skatt. Det är mer eller mindre forskningsmässigt bevisat att det driver kostnader för rapportering och indrivning och ofta ger snedvridande effekt.

Ur ekonomisk synvinkel är en "rak" procentmässig skatt oftast bäst. Den som är intresserad kan fortsätta att läsa på t.ex. https://taxfoundation.org/publications/ ... ess-index/
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]