Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevir
#1518516
Ja, det håller jag med om. Tänkte först beställa en V60 T8 för en tid sen men 16 mån leveranstid var inte så lockande :D
#1518545
Tanken var en bmw iX1, men kalkylen sprack, bla pga urkass rabatt.
Så en XC40 (p6) single pluspaket, härliga "mocca"klädseln. drag, tonat, klimatpaket. Standard 19".

Irriterande lite tillval nuförtiden :-( går ju inte speca den med lösa tillval alls. Allt i paket

Grannen kommer inte märka vi bytt bil ;-)

HeavyMetal skrev: tis 08 nov 2022, 15:30
W.A.P.E. skrev: tis 08 nov 2022, 15:13 Får fixa en beställning i eftermiddag...
Härligt. Återkom med vad det blev för modell. :-)
#1518552
Sevir skrev: ons 09 nov 2022, 08:41
AndreasThn skrev: ons 09 nov 2022, 08:39 Teknade leasing på en Cupra Born igår, nuvarande går ut om ett år så var inga problem att teckna en ny. Antingen står den nån månad när den kommer eller så blir det byte lite i förväg.
Grattis, det verkar vara en populär bil :)
Tack, har ju ID.3 idag så inte så stor skillnad, Cupra körde en drive så var mer förmånligt att ta en sån.
#1518554
W.A.P.E. skrev: ons 09 nov 2022, 13:00 Tanken var en bmw iX1, men kalkylen sprack, bla pga urkass rabatt.
Så en XC40 (p6) single pluspaket, härliga "mocca"klädseln. drag, tonat, klimatpaket. Standard 19".

Irriterande lite tillval nuförtiden :-( går ju inte speca den med lösa tillval alls. Allt i paket

Grannen kommer inte märka vi bytt bil ;-)

HeavyMetal skrev: tis 08 nov 2022, 15:30
W.A.P.E. skrev: tis 08 nov 2022, 15:13 Får fixa en beställning i eftermiddag...
Härligt. Återkom med vad det blev för modell. :-)
Grattis :) Jag själv valde mellan XC40, C40 och Polestar 2 men det blev en C40 på grund av att jag är trött på utseendet på min nuvarande XC40 (vill ha nåt nytt) och att P2 blev dyrare med liknande spec och att jag vill kunna byta modell oftare då man bara är låst 3 månader med Volvon och att vinterdäck och försäkring ingår i Volvos leasing. :-)
av Lövet
#1518557
AndreasThn skrev:Tack, har ju ID.3 idag så inte så stor skillnad, Cupra körde en drive så var mer förmånligt att ta en sån.
Betydligt snyggare är ju Born i alla fall enligt mig :party:
#1518559
Lövet skrev: ons 09 nov 2022, 14:21
AndreasThn skrev:Tack, har ju ID.3 idag så inte så stor skillnad, Cupra körde en drive så var mer förmånligt att ta en sån.
Betydligt snyggare är ju Born i alla fall enligt mig :party:
Har haft lite svårt för designen men det blir nog bra, tog röd met så lite roligare färg :-)
av K76
#1518721
Lockis skrev:
Sevir skrev: ons 09 nov 2022, 00:13 Ser ut som privatleasing gick upp 1500kr på c40 nu efter midnatt
Ser ut att vara 2000kr? Från 5790 till 7790:-? Eller var det någon kampanj som hade 5790 som jag tänker på? 🤣

Ser ut att vara 2000:- i skillnad på fossil v60 och hybrid v60. Konstigt nog är v90 billigare?!

Nu har jag inte läst alla inläggen här men kan ngn förklara för mig vad prishöjningen egentligen grundar sig på. Detta är ju inget lån. Leasingavgiften är i grund om botten baserad på värdeminskning. Om nu inköpskostnaden går upp så lär andrahandsvärdet öka dvs man kan inte bara ta utebliven bonus och dela den på leasingtidens antal månader och lägga på det på månadskostanden.

ps. drabbas inte själv av deta men tycker det är konstiga resonemang kring ökade leasingavgifter pga borttagen bonus.
av Sevir
#1518732
K76 skrev:
Lockis skrev:
Sevir skrev: ons 09 nov 2022, 00:13 Ser ut som privatleasing gick upp 1500kr på c40 nu efter midnatt
Ser ut att vara 2000kr? Från 5790 till 7790:-? Eller var det någon kampanj som hade 5790 som jag tänker på? 🤣

Ser ut att vara 2000:- i skillnad på fossil v60 och hybrid v60. Konstigt nog är v90 billigare?!

Nu har jag inte läst alla inläggen här men kan ngn förklara för mig vad prishöjningen egentligen grundar sig på. Detta är ju inget lån. Leasingavgiften är i grund om botten baserad på värdeminskning. Om nu inköpskostnaden går upp så lär andrahandsvärdet öka dvs man kan inte bara ta utebliven bonus och dela den på leasingtidens antal månader och lägga på det på månadskostanden.

ps. drabbas inte själv av deta men tycker det är konstiga resonemang kring ökade leasingavgifter pga borttagen bonus.
Vet inte hur man räknat men 50 000 / 36 är ca 1400kr, vart de övriga tar vägen vet jag inte. Men att bonusens bortfall utgör högre månadsavgift är rätt logiskt i o m bonusen gav en längre avgift eftersom Volvo Finans hade fått bonusen.
#1518737
Sevir skrev: tor 10 nov 2022, 18:51
K76 skrev:
Lockis skrev:
Ser ut att vara 2000kr? Från 5790 till 7790:-? Eller var det någon kampanj som hade 5790 som jag tänker på? 🤣

Ser ut att vara 2000:- i skillnad på fossil v60 och hybrid v60. Konstigt nog är v90 billigare?!

Nu har jag inte läst alla inläggen här men kan ngn förklara för mig vad prishöjningen egentligen grundar sig på. Detta är ju inget lån. Leasingavgiften är i grund om botten baserad på värdeminskning. Om nu inköpskostnaden går upp så lär andrahandsvärdet öka dvs man kan inte bara ta utebliven bonus och dela den på leasingtidens antal månader och lägga på det på månadskostanden.

ps. drabbas inte själv av deta men tycker det är konstiga resonemang kring ökade leasingavgifter pga borttagen bonus.
Vet inte hur man räknat men 50 000 / 36 är ca 1400kr, vart de övriga tar vägen vet jag inte. Men att bonusens bortfall utgör högre månadsavgift är rätt logiskt i o m bonusen gav en längre avgift eftersom Volvo Finans hade fått bonusen.
Vet inte hur dom räknar men min bil C40 Recharge blev exakt på kronan 2300:- dyrare i månaden med privatleasing när jag byggde samma bil den 9/11.
Idag går det inte att bygga bilen alls då alla verkar vara sålda för ett tag framåt! :-)
av Lockis
#1518760
K76 skrev: tor 10 nov 2022, 17:29
Lockis skrev:
Sevir skrev: ons 09 nov 2022, 00:13 Ser ut som privatleasing gick upp 1500kr på c40 nu efter midnatt
Ser ut att vara 2000kr? Från 5790 till 7790:-? Eller var det någon kampanj som hade 5790 som jag tänker på? 🤣

Ser ut att vara 2000:- i skillnad på fossil v60 och hybrid v60. Konstigt nog är v90 billigare?!

Nu har jag inte läst alla inläggen här men kan ngn förklara för mig vad prishöjningen egentligen grundar sig på. Detta är ju inget lån. Leasingavgiften är i grund om botten baserad på värdeminskning. Om nu inköpskostnaden går upp så lär andrahandsvärdet öka dvs man kan inte bara ta utebliven bonus och dela den på leasingtidens antal månader och lägga på det på månadskostanden.

ps. drabbas inte själv av deta men tycker det är konstiga resonemang kring ökade leasingavgifter pga borttagen bonus.
Bonusen ses ju som en amortering. Bara för att du inte har ett lån på bilen betyder inte det att någon annan inte har det.
Bakom all leasing ligger ett lån dvs. Och självklart finns det en kalkyl på restvärde. Därav sänker ju bonusen summan du behöver betala för att nå ner till det värdet.

Restvärdet är därför detsamma efter ändringen. Så nu behöver man amortera mer på bilen för att kalkylen ska gå ihop.

Tänk såhär.
Om du hyr ut en klocka för med ett värde av 10,000:- och du beräknar att restvärdet ska vara 5,000:- efter 36 månader så vill du ju att den du hyr ut till ska betala minst 5,000:- under 36 månader. Utöver dessa 5,000:- tillkommer också ränta och andra avgifter. Så låt oss säga att du ska betala 6,000:- under 36 månader. Någon annan (staten) betalar in en engångssumma på 1,500:- vilket gör att ditt belopp att betala blir 4,500:- istället för 6,000:- så då blir din månadsavgift lägre. Oavsett om någon annan betalar dessa 1,500:- så är ju dock restvärdet detsamma.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]