Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1517638
Volvo har verkligen skurit hårt i modellutbudet senaste två åren. Detta ar ändå lite förvånande, jag trodde laddhybrid och elbil var det som skulle leva kvar.

Lite märkligt är det också att XC40 bara kan köpas som FWD bensinbil eller som elbil. B4 AWD är bortplockad. Valmöjligheterna kring färg, kläsel , panelinlägg och extra utrustning har också slimmats.
#1517656
Man undrar lite vilken Volvo Recharge som kan stå på tur härnäst. Det är väl bara en tidsfråga när nästa Recharge försvinner ur sortimentet, för 2030 skall ju alla Volvobilar vara rena elbilar som de tillverkar. Fram till dess blir det ju avveckling av alla bränsledriva och laddhybrider hos Volvo Cars. Volvo Cars börjar tydligen med XC40 Recharge. Gissar de tar Rechargemodeller ur produktion i den ordning de tjänar minst på dem?
#1517675
Tror detta handlar om produktionsproblemen.
Man har idag långa leveranstider, att minska utbudet av modeller kan underlätta i produktionen.
Även om hybrid modellen sålt, så kanske rena elbilar och bensinbilar säljer mer och då är det naturligt att man kapar denna modellen.

Men som @Bem säger, dessa modellerna kommer försvinna.
#1517679
V9097 skrev: tor 03 nov 2022, 09:00 Volvo har verkligen skurit hårt i modellutbudet senaste två åren. Detta ar ändå lite förvånande, jag trodde laddhybrid och elbil var det som skulle leva kvar.

Lite märkligt är det också att XC40 bara kan köpas som FWD bensinbil eller som elbil. B4 AWD är bortplockad. Valmöjligheterna kring färg, kläsel , panelinlägg och extra utrustning har också slimmats.
Tråkigt. Först tar dom bort B5 AWD helt och nu AWDn från B4. Snart finns väl bara B3 FWD kvar förmodligen? Synd för dom som inte har laddbox hemma. :-(
#1519005
powerup skrev: fre 11 nov 2022, 23:55 Hade VW Passat GTE tidigare. Kanonbra bil men, det är ett stort men, den måste servas 2 ggr per år. Har Volvos laddhybrider samma dåliga upplägg? Isåfall förstår jag varför de behöver fasa ut.
Inte helt säker på hur det är med xc40 men resten av utbudet har 3000 mil eller 1 år.
#1519046
1300 bilar är ganska lite, inte mycket. Men visst säljer den en del. Här är listan över årets mest sålda laddhybrider.

Den mest sålda varianten av XC40 genom åren är T2.
Skärmavbild 2022-11-12 kl. 12.31.37.png
Skärmavbild 2022-11-12 kl. 12.31.37.png (273.02 KiB) Visad 1843 gånger
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]