Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevir
#1534636
Fick svar av Care By Volvo som jag beställde min bil via, enligt deras uppgifter är fabriken i Gent stängd den här veckan (oklart varför) och därav förseningen.
Mailat min säljare hos min ÅF för se om han vet mer.

Ringde Volvos kundtjänst som inte hade så mycket info heller men sa att det var vanligt att Gent håller stängt när man väntar på delar så man får anta det är fallet. Fick i allafall info att min bil skulle bli tillverkad 14/4 och ca 2 veckor transport till min ÅF (hur det tar 2 veckor att köra mellan Gent (Belgien) och Sverige förstår jag inte, men det är kanske viss administration med transportstyrelsen med regnr etc).
av SemiImbecille
#1534714
Spännande, spelar ingen roll egentligen för min del då jag inte kan/får hämta bilen förräns september pga nuvarande leasingavtal, ändå lite kul att följa
av jaronsso
#1534761
Min XC40 flyttades fem gånger och levererades ett halvår senare än först aviserat.

Så att era bilar flyttas någon vecka eller två får ni nog leva med, och vara glada för. Kan ju vara så enkelt som att halva fabriken fått lite magsjuka, men troligt att det är komponentbrist naturligtvis.
Tror första gången min flyttades var det 11 veckor eller liknande. Sedan ett antal gånger med färre antal veckor.
av SemiImbecille
#1534873
jaronsso skrev: tis 21 mar 2023, 07:30 Min XC40 flyttades fem gånger och levererades ett halvår senare än först aviserat.

Så att era bilar flyttas någon vecka eller två får ni nog leva med, och vara glada för. Kan ju vara så enkelt som att halva fabriken fått lite magsjuka, men troligt att det är komponentbrist naturligtvis.
Tror första gången min flyttades var det 11 veckor eller liknande. Sedan ett antal gånger med färre antal veckor.
Jo dom verkade galet mycket problem med leveranserna förra året... Själv råkade vi ut för en bil av annat fabrikat som var försenad, bilen blev byggd i Maj med stod utanför fabriken och väntade på delar tills Augusti typ (skulle levererats i April men fick den i september :\ )
av Sevir
#1534914
jaronsso skrev: tis 21 mar 2023, 07:30 Min XC40 flyttades fem gånger och levererades ett halvår senare än först aviserat.

Så att era bilar flyttas någon vecka eller två får ni nog leva med, och vara glada för. Kan ju vara så enkelt som att halva fabriken fått lite magsjuka, men troligt att det är komponentbrist naturligtvis.
Tror första gången min flyttades var det 11 veckor eller liknande. Sedan ett antal gånger med färre antal veckor.
Fick du någon kompensation om det var så långt efter? Jag var lovad 5-6 månader leverans men vet inte vilka rättigheter vi har som konsument.
av jaronsso
#1535109
Sevir skrev: ons 22 mar 2023, 11:38
jaronsso skrev: tis 21 mar 2023, 07:30 Min XC40 flyttades fem gånger och levererades ett halvår senare än först aviserat.

Så att era bilar flyttas någon vecka eller två får ni nog leva med, och vara glada för. Kan ju vara så enkelt som att halva fabriken fått lite magsjuka, men troligt att det är komponentbrist naturligtvis.
Tror första gången min flyttades var det 11 veckor eller liknande. Sedan ett antal gånger med färre antal veckor.
Fick du någon kompensation om det var så långt efter? Jag var lovad 5-6 månader leverans men vet inte vilka rättigheter vi har som konsument.
Nej - det fick jag ej, och efterfrågade inte heller. Jag kunde säkert avbeställt bilen om jag velat, utan kostnad, men det var aldrig aktuellt.
Det var ju under förra året när det var extremt på hela marknaden. Volvo var inte ensamma om leveransproblem. Min granne gick och väntade på en ID.4 i nästan ett år, och VW kunde fortfarande inte ge någon vettig levtid. Det slutade med att han avbeställde den, efter ett års väntan. Tog faktiskt en XC40 istället som fanns för hyfsat snabb leverans tidigare beställd av handlaren själv.

Jag vet ej heller konsumenträttigheterna, men köpavtalen är med stor sannolikhet skrivna med förbehåll för leveransproblem utanför tillverkarens kontroll, etc.
av Sevir
#1535923
Något off topic men kollade på priser på P-leasing efter bonusen upphört. Skulle jag teckna avtal idag skulle jag i princip få en Audi Q8 (nytt namn på SUV:en som kallades bara "E-Tron") E-Tron. Det som fortfarande talar i fördel för Volvo, är allt ingår i priset (däckhotell, vinterdäck, försäkring).
av Sevir
#1537406
Nu fick jag notis om den är tillverkad och redo för transport, intressanta är den fick samma vecka som innan dom flyttade fram det. Nu hoppas jag den kommer fram om 2-3 veckor så jag slipper stå utan bil för länge.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]