- fre 22 jul 2022, 16:59
#1505979
Här följer vår upplevelse av vår hel-elektriska Volvo som vi plockade ut i Februari i år…..någon som haft samma otur?
I februari 2022 påbörjade vi en Leasing av en Volvo recharge . Vi har dessvärre besvärats av återkommande problem med denna bil som serviceteknikerna inte till fullo kan rätta till vilket skapar problem och irritation för oss som användare av bilen.
Den första månaden så fungerade bilen utan något som helst problem sedan kom det en uppdatering innan påsk och efter denna så har vi haft problem med bilen.
Vi betalar över 6000kr/månad för att kunna ha ett problemfritt bilägande vilket vi inte känner att vi har haft. Här nedan kommer en lista över de problem som vi haft under den korta tid vi haft bilen i vår ägo:
1 Laddhandtaget går ej att få ur bilen då den laddats i vårt garage. Samtidigt så slutar båda nycklarna att fungera. Efter samtal med Volvo on Call så ringer vi bärgare som ska försöka hjälpa oss. Vi ringer bärgare men de kan inget göra för att hjälpa oss. Dagen efter får vi kontakt med den lokala Volvo Service som ger oss instruktioner om hur vi kommer in i bilen samt hur man lossar kabeln. Kabeln kan nu frigöras och vi kan åka ner till Volvo service som ska hjälpa oss koda om nycklarna så att de kan fungera igen. Dagen efter meddelar Volvo att vi är välkomna att hämta bilen då nycklarna nu ska fungera. Jag upptäcker samtidigt att min Care by Volvo app har tappat kontakten med bilen.
2 Efter två dagar så uppstår samma problem igen. Nycklarna slutar fungera och nu står vi mitt på en parkering utanför ett köpcentra fem mil hemifrån. Vi måste då ta oss in i bilen manuellt med högt tjutande bil larm. Vi har vår hund med oss som blir mycket stressad av ljudet. Åter igen får vi köra bilen till Volvo verkstad som åter igen försöker koda om nycklarna så att de ska fungera. Dagen efter så hör Service verkstaden av sig och vi kan hämta vår bil i gen.
3 Det går ytterligare två dagar och samma visa igen. Nycklarna slutar fungera. Återigen till verkstad och nu behåller verkstaden bilen i några dagar för att gå till botten med bekymret. Vi får då en hyrbil tillsvidare. Efter några dagar så hör Volvoverkstaden av sig igen och säger nu att de har backat den sista uppdateringen då det tydligen varit ett bekymmer även för andra bilar att nycklarna slutat fungera. Nu funkar nycklarna men jag har ingen kontakt med min bil via Care by volvo appen.
4 Den 7/7 åker vi iväg på vår första längre resa med vår bil. Vi stannar för att ladda i Falun och väljer då en snabbladdare. Vi testar alla tre laddare på aktuell station men ingen av de olika ”pumparna” fungerar då de inte får kontakt med vår bil. Vi ringer då upp Volvo on Call genom att trycka på knappen i tak konsolen och pratar då med en agent. Agenten låter förvånad då de inte får kontakt med vår bil, de ser den inte när vi ringer. Samtalet bryts också efter en stund. Jag ringer åter igen upp och Agenten tar då vårt mobilnummer då hon misstänker att samtalet kommer att brytas igen och att det hänger ihop med att de ej heller kan få kontakt med vår bil. Mycket riktigt så bryts kontakten igen och Agenten ringer istället upp min mobiltelefon. Hon ber oss starta om bilen genom att hålla hem knappen på mittkonsolen nedtryckt tills skärmen startas om. Detta gör vi. Därefter ombeds vi att gå ur bilen och låsa och därefter vänta i en minut och sedan prova att ladda bilen igen. Nu fungerar det att ladda. Detta tog oss 45 minuter extra pga allt strul
5 När vi nu reser hemåt så ska vi återigen ladda vår bil. Vi åker till en annan laddstation och samma problem uppstår. Denna gången hjälper det ej att starta om bilen genom att hålla inne hemknappen och låsa bilen samt vänta en minut. Efter 30 minuters prövande så ger vi upp och åker till en annan laddstation. Här tog det ca 10 minuter att få igång laddningen då bilen meddelade ”fel” i röd text. Samma procedur igen med omstart och därefter fungerade laddningen.
6.Vår bil är fortfarande inte uppdaterad med senaste programuppdateringen då Volvo verkstaden informerar oss om att Volvo inte vågar skicka ut uppdateringar, då problemet med nycklarna inte verkar vara löst ännu. Det är nu över tre månader sedan. Problemet med uppdateringen och nycklarna var enligt den lokala Volvo verkstaden ett känt problem som drabbat fler bilar men att de inte varit med om att en och samma bil varit inne tre gånger för samma problem som vår bil drabbats av.
7. Just nu har vi även problem med att bilens internet inte fungerar vilket påverkar navigationen samt ex. Spotify.
Nu är jag uppriktigt sagt förbannad och riktigt trött på alla dessa problem som förföljer oss med denna bil. Vi betalar fullt pris för leasing för en vara som inte fungerar som den ska.
Vi behöver få hjälp med att få ordning på detta bekymmer, något är ju allvarligt fel. Det verkar som om bilen inte sänder ut signaler till varesig Volvo on Call, Volvo Care appen eller till nycklarna.
Vi känner oss osäkra att använda bilen när allt krånglar hela tiden. (Kommer nycklarna att fungera? Kommer det gå att ladda? Hur tidigt ska jag behöva lämna hemmet för att lita på att jag kommer fram i tid då det hela tiden strular med laddning samt internetuppkopplingen?
Jag har varit i kontakt med Volvo on call vid flera tillfällen och ifrågasätter om jag verkligen ska behöva betala full leasingavgift för en bil som haft så mycket strul? Volvo förhalar att svara på detta och vill hela tiden hänvisa till den lokala Volvo verkstaden ( vilket jag redan lämnat bilen på 3 gånger sedan i februari och de vet inte vad de ska göra för att åtgärda felet)
Jag har provat allt som supporten föreslagit: trycka in hemknappen, trycka in defrosterknappen, jag har t.o.m. hållit inne en av knapparna i tak konsolen, men kommer ej ihåg om det var ”SOS” eller ”Volvo on call”…. strunt samma, det funkade inte heller
Är det någon annan som upplevt liknande och har ni i sådana fall ordning på er bil? Alla förslag mottages tacksamt för jag är helt uppgiven
I februari 2022 påbörjade vi en Leasing av en Volvo recharge . Vi har dessvärre besvärats av återkommande problem med denna bil som serviceteknikerna inte till fullo kan rätta till vilket skapar problem och irritation för oss som användare av bilen.
Den första månaden så fungerade bilen utan något som helst problem sedan kom det en uppdatering innan påsk och efter denna så har vi haft problem med bilen.
Vi betalar över 6000kr/månad för att kunna ha ett problemfritt bilägande vilket vi inte känner att vi har haft. Här nedan kommer en lista över de problem som vi haft under den korta tid vi haft bilen i vår ägo:
1 Laddhandtaget går ej att få ur bilen då den laddats i vårt garage. Samtidigt så slutar båda nycklarna att fungera. Efter samtal med Volvo on Call så ringer vi bärgare som ska försöka hjälpa oss. Vi ringer bärgare men de kan inget göra för att hjälpa oss. Dagen efter får vi kontakt med den lokala Volvo Service som ger oss instruktioner om hur vi kommer in i bilen samt hur man lossar kabeln. Kabeln kan nu frigöras och vi kan åka ner till Volvo service som ska hjälpa oss koda om nycklarna så att de kan fungera igen. Dagen efter meddelar Volvo att vi är välkomna att hämta bilen då nycklarna nu ska fungera. Jag upptäcker samtidigt att min Care by Volvo app har tappat kontakten med bilen.
2 Efter två dagar så uppstår samma problem igen. Nycklarna slutar fungera och nu står vi mitt på en parkering utanför ett köpcentra fem mil hemifrån. Vi måste då ta oss in i bilen manuellt med högt tjutande bil larm. Vi har vår hund med oss som blir mycket stressad av ljudet. Åter igen får vi köra bilen till Volvo verkstad som åter igen försöker koda om nycklarna så att de ska fungera. Dagen efter så hör Service verkstaden av sig och vi kan hämta vår bil i gen.
3 Det går ytterligare två dagar och samma visa igen. Nycklarna slutar fungera. Återigen till verkstad och nu behåller verkstaden bilen i några dagar för att gå till botten med bekymret. Vi får då en hyrbil tillsvidare. Efter några dagar så hör Volvoverkstaden av sig igen och säger nu att de har backat den sista uppdateringen då det tydligen varit ett bekymmer även för andra bilar att nycklarna slutat fungera. Nu funkar nycklarna men jag har ingen kontakt med min bil via Care by volvo appen.
4 Den 7/7 åker vi iväg på vår första längre resa med vår bil. Vi stannar för att ladda i Falun och väljer då en snabbladdare. Vi testar alla tre laddare på aktuell station men ingen av de olika ”pumparna” fungerar då de inte får kontakt med vår bil. Vi ringer då upp Volvo on Call genom att trycka på knappen i tak konsolen och pratar då med en agent. Agenten låter förvånad då de inte får kontakt med vår bil, de ser den inte när vi ringer. Samtalet bryts också efter en stund. Jag ringer åter igen upp och Agenten tar då vårt mobilnummer då hon misstänker att samtalet kommer att brytas igen och att det hänger ihop med att de ej heller kan få kontakt med vår bil. Mycket riktigt så bryts kontakten igen och Agenten ringer istället upp min mobiltelefon. Hon ber oss starta om bilen genom att hålla hem knappen på mittkonsolen nedtryckt tills skärmen startas om. Detta gör vi. Därefter ombeds vi att gå ur bilen och låsa och därefter vänta i en minut och sedan prova att ladda bilen igen. Nu fungerar det att ladda. Detta tog oss 45 minuter extra pga allt strul
5 När vi nu reser hemåt så ska vi återigen ladda vår bil. Vi åker till en annan laddstation och samma problem uppstår. Denna gången hjälper det ej att starta om bilen genom att hålla inne hemknappen och låsa bilen samt vänta en minut. Efter 30 minuters prövande så ger vi upp och åker till en annan laddstation. Här tog det ca 10 minuter att få igång laddningen då bilen meddelade ”fel” i röd text. Samma procedur igen med omstart och därefter fungerade laddningen.
6.Vår bil är fortfarande inte uppdaterad med senaste programuppdateringen då Volvo verkstaden informerar oss om att Volvo inte vågar skicka ut uppdateringar, då problemet med nycklarna inte verkar vara löst ännu. Det är nu över tre månader sedan. Problemet med uppdateringen och nycklarna var enligt den lokala Volvo verkstaden ett känt problem som drabbat fler bilar men att de inte varit med om att en och samma bil varit inne tre gånger för samma problem som vår bil drabbats av.
7. Just nu har vi även problem med att bilens internet inte fungerar vilket påverkar navigationen samt ex. Spotify.
Nu är jag uppriktigt sagt förbannad och riktigt trött på alla dessa problem som förföljer oss med denna bil. Vi betalar fullt pris för leasing för en vara som inte fungerar som den ska.
Vi behöver få hjälp med att få ordning på detta bekymmer, något är ju allvarligt fel. Det verkar som om bilen inte sänder ut signaler till varesig Volvo on Call, Volvo Care appen eller till nycklarna.
Vi känner oss osäkra att använda bilen när allt krånglar hela tiden. (Kommer nycklarna att fungera? Kommer det gå att ladda? Hur tidigt ska jag behöva lämna hemmet för att lita på att jag kommer fram i tid då det hela tiden strular med laddning samt internetuppkopplingen?
Jag har varit i kontakt med Volvo on call vid flera tillfällen och ifrågasätter om jag verkligen ska behöva betala full leasingavgift för en bil som haft så mycket strul? Volvo förhalar att svara på detta och vill hela tiden hänvisa till den lokala Volvo verkstaden ( vilket jag redan lämnat bilen på 3 gånger sedan i februari och de vet inte vad de ska göra för att åtgärda felet)
Jag har provat allt som supporten föreslagit: trycka in hemknappen, trycka in defrosterknappen, jag har t.o.m. hållit inne en av knapparna i tak konsolen, men kommer ej ihåg om det var ”SOS” eller ”Volvo on call”…. strunt samma, det funkade inte heller

Är det någon annan som upplevt liknande och har ni i sådana fall ordning på er bil? Alla förslag mottages tacksamt för jag är helt uppgiven
