Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505979
Här följer vår upplevelse av vår hel-elektriska Volvo som vi plockade ut i Februari i år…..någon som haft samma otur?


I februari 2022 påbörjade vi en Leasing av en Volvo recharge . Vi har dessvärre besvärats av återkommande problem med denna bil som serviceteknikerna inte till fullo kan rätta till vilket skapar problem och irritation för oss som användare av bilen.

Den första månaden så fungerade bilen utan något som helst problem sedan kom det en uppdatering innan påsk och efter denna så har vi haft problem med bilen.

Vi betalar över 6000kr/månad för att kunna ha ett problemfritt bilägande vilket vi inte känner att vi har haft. Här nedan kommer en lista över de problem som vi haft under den korta tid vi haft bilen i vår ägo:

1 Laddhandtaget går ej att få ur bilen då den laddats i vårt garage. Samtidigt så slutar båda nycklarna att fungera. Efter samtal med Volvo on Call så ringer vi bärgare som ska försöka hjälpa oss. Vi ringer bärgare men de kan inget göra för att hjälpa oss. Dagen efter får vi kontakt med den lokala Volvo Service som ger oss instruktioner om hur vi kommer in i bilen samt hur man lossar kabeln. Kabeln kan nu frigöras och vi kan åka ner till Volvo service som ska hjälpa oss koda om nycklarna så att de kan fungera igen. Dagen efter meddelar Volvo att vi är välkomna att hämta bilen då nycklarna nu ska fungera. Jag upptäcker samtidigt att min Care by Volvo app har tappat kontakten med bilen.


2 Efter två dagar så uppstår samma problem igen. Nycklarna slutar fungera och nu står vi mitt på en parkering utanför ett köpcentra fem mil hemifrån. Vi måste då ta oss in i bilen manuellt med högt tjutande bil larm. Vi har vår hund med oss som blir mycket stressad av ljudet. Åter igen får vi köra bilen till Volvo verkstad som åter igen försöker koda om nycklarna så att de ska fungera. Dagen efter så hör Service verkstaden av sig och vi kan hämta vår bil i gen.

3 Det går ytterligare två dagar och samma visa igen. Nycklarna slutar fungera. Återigen till verkstad och nu behåller verkstaden bilen i några dagar för att gå till botten med bekymret. Vi får då en hyrbil tillsvidare. Efter några dagar så hör Volvoverkstaden av sig igen och säger nu att de har backat den sista uppdateringen då det tydligen varit ett bekymmer även för andra bilar att nycklarna slutat fungera. Nu funkar nycklarna men jag har ingen kontakt med min bil via Care by volvo appen.

4 Den 7/7 åker vi iväg på vår första längre resa med vår bil. Vi stannar för att ladda i Falun och väljer då en snabbladdare. Vi testar alla tre laddare på aktuell station men ingen av de olika ”pumparna” fungerar då de inte får kontakt med vår bil. Vi ringer då upp Volvo on Call genom att trycka på knappen i tak konsolen och pratar då med en agent. Agenten låter förvånad då de inte får kontakt med vår bil, de ser den inte när vi ringer. Samtalet bryts också efter en stund. Jag ringer åter igen upp och Agenten tar då vårt mobilnummer då hon misstänker att samtalet kommer att brytas igen och att det hänger ihop med att de ej heller kan få kontakt med vår bil. Mycket riktigt så bryts kontakten igen och Agenten ringer istället upp min mobiltelefon. Hon ber oss starta om bilen genom att hålla hem knappen på mittkonsolen nedtryckt tills skärmen startas om. Detta gör vi. Därefter ombeds vi att gå ur bilen och låsa och därefter vänta i en minut och sedan prova att ladda bilen igen. Nu fungerar det att ladda. Detta tog oss 45 minuter extra pga allt strul

5 När vi nu reser hemåt så ska vi återigen ladda vår bil. Vi åker till en annan laddstation och samma problem uppstår. Denna gången hjälper det ej att starta om bilen genom att hålla inne hemknappen och låsa bilen samt vänta en minut. Efter 30 minuters prövande så ger vi upp och åker till en annan laddstation. Här tog det ca 10 minuter att få igång laddningen då bilen meddelade ”fel” i röd text. Samma procedur igen med omstart och därefter fungerade laddningen.

6.Vår bil är fortfarande inte uppdaterad med senaste programuppdateringen då Volvo verkstaden informerar oss om att Volvo inte vågar skicka ut uppdateringar, då problemet med nycklarna inte verkar vara löst ännu. Det är nu över tre månader sedan. Problemet med uppdateringen och nycklarna var enligt den lokala Volvo verkstaden ett känt problem som drabbat fler bilar men att de inte varit med om att en och samma bil varit inne tre gånger för samma problem som vår bil drabbats av.

7. Just nu har vi även problem med att bilens internet inte fungerar vilket påverkar navigationen samt ex. Spotify.


Nu är jag uppriktigt sagt förbannad och riktigt trött på alla dessa problem som förföljer oss med denna bil. Vi betalar fullt pris för leasing för en vara som inte fungerar som den ska.

Vi behöver få hjälp med att få ordning på detta bekymmer, något är ju allvarligt fel. Det verkar som om bilen inte sänder ut signaler till varesig Volvo on Call, Volvo Care appen eller till nycklarna.

Vi känner oss osäkra att använda bilen när allt krånglar hela tiden. (Kommer nycklarna att fungera? Kommer det gå att ladda? Hur tidigt ska jag behöva lämna hemmet för att lita på att jag kommer fram i tid då det hela tiden strular med laddning samt internetuppkopplingen?

Jag har varit i kontakt med Volvo on call vid flera tillfällen och ifrågasätter om jag verkligen ska behöva betala full leasingavgift för en bil som haft så mycket strul? Volvo förhalar att svara på detta och vill hela tiden hänvisa till den lokala Volvo verkstaden ( vilket jag redan lämnat bilen på 3 gånger sedan i februari och de vet inte vad de ska göra för att åtgärda felet)

Jag har provat allt som supporten föreslagit: trycka in hemknappen, trycka in defrosterknappen, jag har t.o.m. hållit inne en av knapparna i tak konsolen, men kommer ej ihåg om det var ”SOS” eller ”Volvo on call”…. strunt samma, det funkade inte heller :crying:

Är det någon annan som upplevt liknande och har ni i sådana fall ordning på er bil? Alla förslag mottages tacksamt för jag är helt uppgiven :-(
#1506012
Jag lider verkligen med dig. Så här ska det inte få vara! Hur man ska gå vidare med detta vet jag inte, men det bästa måste väl ändå vara att ta kontakt med din säljare och kräva att han/hon måste lösa detta och får väl då kontakta Volvo centralt.
Måste väl få fram en lånebil under tiden till dom hittar felen! Kan inte vara meningen att du ska agera testförare för en icke frisk bil.

Jag valde i början av året mellan en XC40 helelbil och en Mercedes EQB. Ångrar INTE att jag valde Mercedes. Leverans i början av nästa år men jag har fått låna en demobil flera gånger i väntan på min. Inga som helst problem med den.

Din återförsäljare måste ändå förstå din situation och ha något i sin verktygslåda för sådana här uppkomma problem!
#1506059
Detta är väl en av nackdelarna med att ha Care by Volvo man har ju ingen personlig säljare som man gjort affär med utan ett avtal direkt med Volvo man blir ju hänvisad till en support o inte en o samma person man har kontakt med som kan o vill hjälpa till som man har med en säljare som man kan träffa öga mot öga.
#1506063
Jag har kört knappt 1000 mil sedan slutet av April och bilen har gått bra förutom en incident ett par dagar efter jag laddade ner 2.1-mjukvaran. Då gick det inte att lägga i växel, varken fram eller back. Jag provade att gå ur bilen, stänga dörren, låsa bilen, vänta en stund och prova igen.
Efter att det misslyckats ett par gånger så blev det kontakt med VOC och beställa bärgare.
När jag efter 20 minuters väntan på bärgare provade igen så hade felet självläkt och bilen fungerade och felet har inte återkommit.
Jag förstår din frustration och osäkerhetskänsla, man vill ju kunna lita på att bilen startar.
#1506353
Oj det var ingen kul läsning. Vi får hoppas Care by Volvo support osv. kan få en lösning så din bil funkar som det är tänkt.
Själv har jag stängt av OTA (Over The Air) uppdateringar i min bil och låter min Volvoverkstad (mek) göra det istället för jag vill inte riskera bli stående nån stans efter vägen eller hemma efter en mjukvaruuppdatering.
Låter ju snudd på man behöver ha en juridisk rådgivare när man får sånt strul med sin Volvo som trådskaparen har. Så man vet sina juridiska rättigheter vad man kan kräva.
Just det där med osäkerheten känner jag igen, att man inte kan lita på bilen riktigt. Ena dan kan nåt funka, nästa dag inte, så där hipp som happ.
Det liksom ligger och gnager i bakhuvudet: kommer jag iväg med bilen idag. Startar bilen? Kommer jag hem med bilen? Helt basic grejer jag aldrig behövt bekymra mig för med en Volvo tidigare. Det är synd på en annars trevlig bil (den jag har, en MY22, som inte är en XC40). Jag läste i en svensk motortidning häromdagen att nya bilar numera är allt sämre. Det kan nog stämma för många, tyvärr. I senaste J D Power hamnar t.ex. Polestar i bottenskiktet och även Volvo låg inte mycket bättre till i årets undersökning. I årets undersökning är kvalitetsbetyget det sämsta någonsin sen undersökningarna började för 36 år sen.
Oavsett om det är mjukvaran eller nåt annat som leder till mycket strul med bilarna numera är det en trend som måste brytas. Vi har ju tidigare i regel kunnat lita på att våra bilar startar i alla fall, men det är inte riktigt en självklarhet numera tycks det som. Assistanstjänst kommer visserligen till vår undsättning men med tidsspillan osv som följd, helst vill vi ju slippa det.
Mitt råd är att du försöker ta reda på dina rättigheter så du vet vad du kan kräva. Det ser ju ut som det är upprepade gånger samma fel, Volvo kan väl inte få hur många gånger som helst på sig att rätta till fel innan det får nån konsekvens i Care by Volvo brukandet av Volvon. Din bil blir ju i praktiken obrukbar för dig så kanske du rent av borde få en annan likvärdig bil istället? Den där försöka fixa strategin som Volvo håller på med din bil verkar ju inte funka riktigt. Nån gång måsta man ju sätta ner foten och kräva sin rätt, och det är just det jag skulle försöka reda ut, vad har du för rätt i ditt nuvarande läge. En jurist kan ge råd i alla fall, eller åtminstone en konsumentrådgivare kan ge råd på vägen som kanske räcker.
Hoppas verkligen att detta löser sig för dig och din familj, det måste kännas mycket frustrerande, vem som helst skulle känna så om man råka ut för det du beskrivit.
#1507117
Vi har en xc40 recharge med samma typ av problem. Sambon åkte iväg med väninnorna på semester i Skåne(bor i Trollhättan). Där slutade nycklarna o fungera. Hon fick löst d med Volvo on call o Manuel nyckel.På väg hemåt skulle bilen tankas i GBG. Då gick det inte o ladda o det hela slutade med bärgning. Jag fick hämta sällskapet i GBG o sen hämta bilen dagen efter på verkstad i Mölndal. Verkstan ska ha laddat in ny mjukvara med buggfixar. Efter det har inte apparna funkat, utan jag fick åka in på nytt.En fabriksåterställning av mjukvara på nytt, och då fick vi en telefon o funka med appen. Har inte lyckats lägga till en andra, så det blir ett nytt besök på verkstan. Vi har oxå upptäckt att schemaläggningen av laddningen ändrar sig av sig själv. Så nu vågar vi inte ladda längre på nätterna.
Sambon som var överlycklig över bilen, vågar inte längre köra bilen längre sträckor med allt strul som vi haft.
Efter 2 månaders användning av bilen så är inte omdömet på topp.
Oerhört frustrerande när man sitter med så här kass mjukvara i en annars bra bil.
Väntar på svar om ersättning från återförsäljare.
#1509774
Lider mer er.
Har själv haft en HEL del "mjukvaruproblem" med min som inte går att lösa enligt verkstaden.
Igår plockade jag ut min nya android telefon och då jag haft iPhone tänkte jag en återställning passar perfekt eftersom Android Auto
ej funkade. Anslut kabel i markerad port men inget händer förutom att mobilen börjar laddas.
Hjälper inte att ändra i USB-inställningarna heller.

Det ångrar jag nu...
Kan ej gå igenom konfigurationen pga "Bilen ej är ansluten till internet". Gick ju att hoppa över det steget
men internet kommer ej tillbaka. WIFI funkar ej heller.
Jag parade dock ihop bilen med mobilen över blåtand och kunde lägga in mitt google-konto men
jag kan inte lägga till bilen i Volvo appen då "Tekniskt fel" uppkommer när jag går till Appenheter i bilens inställningar.
Enligt instruktionerna i Volvoappen.
GPSen funkar inte heller.
Provar jag återställa bilen till fabriksinställningar så får jag felmeddelande "kommunikationsfel med telematikmodulen"
Skojjigt värre. Mjukvara 2.2
#1513083
Antonijo skrev: tis 23 aug 2022, 20:17 Lider mer er.
Har själv haft en HEL del "mjukvaruproblem" med min som inte går att lösa enligt verkstaden.
Igår plockade jag ut min nya android telefon och då jag haft iPhone tänkte jag en återställning passar perfekt eftersom Android Auto
ej funkade. Anslut kabel i markerad port men inget händer förutom att mobilen börjar laddas.
Hjälper inte att ändra i USB-inställningarna heller.

Det ångrar jag nu...
Kan ej gå igenom konfigurationen pga "Bilen ej är ansluten till internet". Gick ju att hoppa över det steget
men internet kommer ej tillbaka. WIFI funkar ej heller.
Jag parade dock ihop bilen med mobilen över blåtand och kunde lägga in mitt google-konto men
jag kan inte lägga till bilen i Volvo appen då "Tekniskt fel" uppkommer när jag går till Appenheter i bilens inställningar.
Enligt instruktionerna i Volvoappen.
GPSen funkar inte heller.
Provar jag återställa bilen till fabriksinställningar så får jag felmeddelande "kommunikationsfel med telematikmodulen"
Skojjigt värre. Mjukvara 2.2
Bilar med Android automotive har endast stöd för CarPlay i dagsläget. Saknar stöd för Android auto.
#1513091
Antonijo,
Om du inte redan har gjort det skapa ett konto hos Telecom Hot Spot Drive
https://www.telekom.hotspotdrive.com/?#/
(Välj Sverige, Volvo osv) och skapa ett konto. Du skall lägga till det kontot sen i din Volvos inställningar. Då får du internetanslutning i bilen. Detta gäller om du har en ny Volvo där det följer med abonnemang för detta gratis. Jag har detta i min V90 MY22 och det funkar utmärkt och har så gjort i 1 år.
Jag har mjukvara 2.2 i min bil också.
Enklast är sen du ringer till veckan Volvo supporten, sitt i bilen när du gör det så hjälper de dig få kontakt i Volvo Cars appen med bilen. Gjorde jag en gång när jag raderat appen för den funka så dåligt ett tag, tänkte senare prova igen men det var lönn i helv… få parkopplingen bilen-mobilen funka. Men supporten visste i vilken ordning man var tvungen göra och vi fick allt funka igen. Det är rätt krångligt få appen att funka igen om man raderat den i mobilen och installerar den senare igen och vill ha igång den om man har en Google-Volvo.
#1529939
En rubrik gjord för min Volvo XC40 Recharge, registrerad 02.2021.
Nedan följer historiken.
950 km Laddningen slutat fungera, Volvo bytt huvudkretskortet för laddningen. Felet avhjälpt.
1198 km Skrammel från framvagnen. Konstaterats att en låsring som håller högra främre drivaxeln på plats mot elmotorn
lossnat med påföljd att både drivaxel samt elmotor skadats, främre elmotor och höger drivaxel utbytta.
1295 km Backkamera och radar slutat fungera, verkstaden laddat in ny mjukvara. Fungerar efter det.
5890 km Parkeringsbromsen inte lossat vid avfärd med påföljd att skivorna samt bromsklossarna skadats, Volvo bytte båda skivorna och klossarna bak.
7393 km Larmmeddelande ”Kylsystem service behövs”, samtidigt försvann all värme från kupén. Felet berodde på ett felaktigt låsclips som håller ena vattenslangen på plats mot värmeelementet för kupén, detta resulterade i att hela kylvattensystemet tömdes. Nytt slangpaket installerades.
Utöver detta har det varit en massa strul med mjukvaran. I början hände det titt som tätt att allt ljud försvann, radio, Google ass., navigator samt ”blinkklicket”, allt tystnade, ibland gick det att återställ genom omstart av datorn via hemknappen, ibland funkade allt efter ett par dagar helt oförklarligt. Senast var det översta balken på mittdisplayen (där bla. Klockan och inloggningen syns) som försvann. Uppenbarade sig igen efter omstart av datorn.
Då bilen inte används på ett par tre dagar så försätts datorn i något sorts strömsparläge, när den sedan skall igång igen är det inte alltid som alla funktioner har kommit igång. En ny omstart brukar hjälpa.
En eloge till Volvoservicen som tagit hand om och reparerat felen omgående och allt på garanti. I samband med senast reparation begärde jag att få garantin förlängd med ett år för att säkerställa att bilen håller den kvalitet som jag har betalt för, det gick man slutligen med på.
Bilen har nu varit inne på första servicen efter att ha rullat 14500 km. Snittförbrukningen totalt ligger på 28,05 kWh/100km, vintertid vanligen över 40 kWh/100km och då bor jag långt norrut. Förbrukningen inkluderar förvärmningar och laddförluster.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]