Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Batman60
#1500902
Har fått problem med räckvidden på min fjärrnyckel. Den måste ligga i botten på facket mellan stolarna för att fungera. Förr låg den framför locket till facket och fungerade bra i 3 år. Batteriet är bytt av min lokala Volvoverkstad. Håller jag nyckeln i närheten av bakdörren fungerar det alltid. Volvoverkstan har gjort en ”avancerad felsökning” för 1 995kr utan att hitta felet. Vid nästa besök provade de att byta antennen utan att felet löstes. Nu vill de ha ytterligare 3 363kr för att uppdatera bilens programvara. Är detta rimligt?
av mattiasv60
#1501067
Tyckte din Volvoverkstad att det var OK att fakturera 2000 spänn för att säga "vi ser att det är fel, men vi klarar inte att hitta felet" ? *SUCK*.
Vilken nyckel rör det sig om ? Gäller det alla nycklar eller bara en ?
På min Polestar2 lade helt plötsligt den lilla nyckeln av efter knappt 4 månader... den bytte dom bara ut utan att fundera mer (då jag redan berättat att den stora nyckeln funkade so vanligt).
av Batman60
#1501080
Ja. Tydligen. Tekniker sa att det var glapp i antennen men att den fungerar nu. Jag litade på teknikern, betalade och gick ut och försökte starta som vanligt. Felet fortfarande kvar. Tog med tekniker ut till bilen och han sa att han skulle ringa dagen efter för att fortsätta felsökningen. Ingen ringde och efter en vecka åkte jag tillbaka och en annan tekniker bokade in ett nytt besök. Vid nya besöket ställde jag en massa frågor om vad han kom fram till vid den avancerade felsökningen. Han svarade att han kunde utesluta några fel. Sedan byte han antennen men felet var fortfarande kvar. Känns som han inte vet vad han håller på med, men fortfarande vill ha betalt.
Användarvisningsbild
av bem
#1501451
Prova den andra fjärrnyckeln du har (med nytt eller fräscht batteri i fjärrnyckeln). Det följer med två nycklar till en Volvo. Då har du ju provat en annan nyckel om det skulle vara nåt vajsing med den första nyckeln.
av Batman60
#1501507
Det var bland de första jag provade utan lycka. Sitter även batterier från Volvo i båda. De beter sig exakt lika dant. När jag sa till teknikern att det var osannolikt att båda gick sönder samtidigt fick jag svaret ” att det har hänt ”…..
Användarvisningsbild
av bem
#1501510
Då får väl Volvoverkstan prova med en 3:e nyckel de vet fungerar? Annars kan man ju inte utesluta dina två nycklar är orsaken.
av Batman60
#1546772
Ja, till slut. En Annan Tekniker bytte alla nycklarna och då fungerade det. Ytterligare 5000kr fattigare dock. Märkligt att alla nycklar gick sönder samtidigt.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]