Fel hjulvinkel trots inställning?
Postat: sön 29 maj 2022, 15:13
Är dessa hjulvinklar verkligen ok? Är väldigt skeptisk. Höger hjul fram har fått en smäll i låg hastighet och verkstaden ”kunde justera inom specifikation”.
frasse4 skrev:Caster går nog inte att justera, men att den ändrats tyder ju på att hela hjulet tryckts bakåt en aning. Toe in är ju det som märks tydligast när man kör om det är fel.Styrningen känns mer ”nervös”. Borde inte detta justeras dvs byta de komponenter som blivit skadade?
Erik Å skrev: ↑sön 29 maj 2022, 23:42 Caster är ju inte ändrad före respektive efter justering. Men den är ju bara hårfint utanför tillåtet område, 4.13 i stället för 4.14. Borde väl inte ha någon märkbar inverkan..?Tackar, men detta blir väl problem längre fram om hjulupphängningen är skadad? Mer slitage på bussningar m.m?
Som nämnt ovan så är caster inte justerbar om man inte tar fram järnspettet![]()
För att den ska ändras behöver man antingen ha stukat länkarmen eller möjligen deformerat subframe så att länkarmsbussningarna ändrar läge. Eller tryckt till karossen så att hela fjädertornet flyttat på sig.
Minskar man på toe så blir känslan generellt mer nervös; toe-in förspänner däck, hjullager och ev. glapp i spindelleder och fjäderbenslager. Men det finns andra nackdelar med att åka i ständig "plogsväng", däckslitage och bränsleförbrukning t.ex.Jag försöker personligen ligga så nära noll som möjligt för att få lågt rullmotstånd.
Prova öka trycket i däcken en aning..