Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iigloo
#1500680
Är dessa hjulvinklar verkligen ok? Är väldigt skeptisk. Höger hjul fram har fått en smäll i låg hastighet och verkstaden ”kunde justera inom specifikation”.
Bilagor
C49EC2C8-9DA4-49E9-B596-A6B3F601B5A2.jpeg
C49EC2C8-9DA4-49E9-B596-A6B3F601B5A2.jpeg (2.47 MiB) Visad 4095 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1500681
Caster går nog inte att justera, men att den ändrats tyder ju på att hela hjulet tryckts bakåt en aning. Toe in är ju det som märks tydligast när man kör om det är fel.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1500692
frasse4 skrev:Caster går nog inte att justera, men att den ändrats tyder ju på att hela hjulet tryckts bakåt en aning. Toe in är ju det som märks tydligast när man kör om det är fel.
Styrningen känns mer ”nervös”. Borde inte detta justeras dvs byta de komponenter som blivit skadade?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1500699
Jag tar för givet att verkstaden kontrollerat att inga delar är skadade, men känns styrningen mer nervös får du väl åka tillbaka och påpeka detta
Användarvisningsbild
av iigloo
#1500711
frasse4 skrev: sön 29 maj 2022, 20:26 Jag tar för givet att verkstaden kontrollerat att inga delar är skadade, men känns styrningen mer nervös får du väl åka tillbaka och påpeka detta
Ingen kontroll förutom på hjulvinklar och justering
av Erik Å
#1500716
Caster är ju inte ändrad före respektive efter justering. Men den är ju bara hårfint utanför tillåtet område, 4.13 i stället för 4.14. Borde väl inte ha någon märkbar inverkan..? ;-)
Som nämnt ovan så är caster inte justerbar om man inte tar fram järnspettet :-D
För att den ska ändras behöver man antingen ha stukat länkarmen eller möjligen deformerat subframe så att länkarmsbussningarna ändrar läge. Eller tryckt till karossen så att hela fjädertornet flyttat på sig.

Minskar man på toe så blir känslan generellt mer nervös; toe-in förspänner däck, hjullager och ev. glapp i spindelleder och fjäderbenslager. Men det finns andra nackdelar med att åka i ständig "plogsväng", däckslitage och bränsleförbrukning t.ex. :-D Jag försöker personligen ligga så nära noll som möjligt för att få lågt rullmotstånd.
Prova öka trycket i däcken en aning..
Användarvisningsbild
av iigloo
#1500721
Erik Å skrev: sön 29 maj 2022, 23:42 Caster är ju inte ändrad före respektive efter justering. Men den är ju bara hårfint utanför tillåtet område, 4.13 i stället för 4.14. Borde väl inte ha någon märkbar inverkan..? ;-)
Som nämnt ovan så är caster inte justerbar om man inte tar fram järnspettet :-D
För att den ska ändras behöver man antingen ha stukat länkarmen eller möjligen deformerat subframe så att länkarmsbussningarna ändrar läge. Eller tryckt till karossen så att hela fjädertornet flyttat på sig.

Minskar man på toe så blir känslan generellt mer nervös; toe-in förspänner däck, hjullager och ev. glapp i spindelleder och fjäderbenslager. Men det finns andra nackdelar med att åka i ständig "plogsväng", däckslitage och bränsleförbrukning t.ex. :-D Jag försöker personligen ligga så nära noll som möjligt för att få lågt rullmotstånd.
Prova öka trycket i däcken en aning..
Tackar, men detta blir väl problem längre fram om hjulupphängningen är skadad? Mer slitage på bussningar m.m?
Om vinklarna är fel efter en smäll ska väl felet åtgärdas (det som ger fel värde) och sen justeras in?
Känns obehagligt nu. Vad händer i höga hastigheter över 120 km/h? Ska utanför Sverige.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]