Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
#1498692
Hej!

Vi ska i junimånad beställa en ny förmånsbil. Bilen måste vara en volvo eller polestar samt full elektrisk, vilket gör att det står mellan trw bilar, xc40, c40 och P2.
Vi är 5st i familjen, barnen 7,6 och 4, alla behöver bälteskudde.
Jag röstar på xc40 pga praktiska skäl, dvs den tror jag är störst i baksätet? Man vill ju att barnen ska sitta bra. Men frugan däremot älskar P2an och vill att vi skaffar den. Vi har bara provkört xc40 så här långt och barnen satt OK där bak med bälteskuddarna, men en P2a med tre bälsteskuddar är väl omöjligt? Någon som vet?

Priset är i stort sätt samma mellan alla tre, plus minus några hundralappar i månaden.
Senast redigerad av 1 Geoham, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
#1498693
Du får prova.

Det är samma plattform i alla tre. Största skillnaden är att XC40 är fyrkantig. C40 och P2 har kupéstuk, vilket minskar bagageutrymmet (i alla fall om du packar "högt"). Jag tror inte det är någon gigantisk skillnad när det gäller bredd i baksätet.

Packar ni mycket eller har hund så vinner XC40 klart. Om inte så blir det rätt mycket mer tycke och smak. Nackdelen med XC40 är högre luftmotstånd och kortare räckvidd.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1498700
Är ni fem personer som ska åka i bilen mer än 2ggr om året hade iaf polestar 2 gått bort för mig, den rymmer max 4 imo, ska dom ha stolar i tror jag inte det går? Har inte provat med stolar, så skriver tror.
Annars är det en trevlig bil.
av HeavyMetal
#1498705
Geoham skrev: tis 10 maj 2022, 12:10
HeavyMetal skrev: tis 10 maj 2022, 11:34 Är det dual motorn eller single motorn?
Single
Då hade jag valt XC40 med eller utan barn. Gillar inte sportigare modeller med slöare motorer, men det är jag det!
XC40 funkar i alla tillstånd som vanlig bruksbil. :-)

Annars fick jag välja helt så hade det blivit en P2 med dualmotor och Polestar Engineered Optimisations! 8-)
Användarvisningsbild
av Paglar
#1498711
Tänk på att Volvobilarna har ett mindre batteri i singelmotorutförande. Polestar kan du få som long range med det lite större batteriet även i singelmotorutförande.
av toppo
#1498720
Hade tidigare XC40 och numera en PS2. Sällan vi nyttjar baksätet men jag upplever det exakt lika i bredd och benutrymme, ser ingen skillnad där. Lite högre takhöjd i XC40 givetvis men i PS2 ryms normalstora alldeles utmärkt i baksätet. Om man inte packar upp till taket i XC40n utan enbart till hatthyllan så är PS2 bagage större, det är 1 dm djupare än XC40n.
av valln
#1507261
Som jag förstår det går det inte att beställa adaptiva led-ljus till xc40 och c40?
Trist.
Adaptiva led-ljus fungerar riktigt bra på min V60CC!

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]