Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Antonijo
#1496089
Hej på er,

Nu har jag precis fått min XC40 2022 och tänkte dela med mig av erfarenheterna.
Då jag endast kört bilar med fossila bränslen tidigare så är det extra kul med elbil.

Körkänslan är underbar och bilen är rolig att köra. Vääääldigt törstig som alla vet.
Köpte med allt lull lull och måste säga att när jag jämför med min V90 2019 som jag hade
innan denna bil så känns den inte alls lika premium.
V90 jag hade köptes med medel utrustning och den hade flera optioner och roliga tillbehör än XC40 som är fullutrustad PRO modell.

Exempelvis så kunde jag byta färg på belysningen inne i V90. Går ej i XC40
Trösklarna var belysta. Ej i XC40.
Appen hade körjournal och en hel del info, diagnostik och diverse. Finns ej i XC40.
Appen är ytterst begränsad. Det finns endast 3 funktioner.
Sätta på/av värmaren. (Funkar ibland bara)
Låsa/låsa upp bilen. (Funkar)
Se procentstatus på batteriets laddning (Funkar)
Inga andra funktioner finns i appen.

Knappsatsen på höger sida av ratten höger/vänster pil fungerar ej.
Man ska tydligen kunna välja Speed Limiter eller Pilot Assist i menyerna,
sen ska man kunna sätta på och stänga av den valda funktionen.
Pilot Assist är alltid vald och går ej att stänga av. Speed Limiter går ej att välja i menyn.
Knappen finns men händer ingen när man trycker på den.

Idag när jag körde en sväng så parkerade jag bilen i 10 min och gick och handlade.
När jag kom tillbaka fungerade inte ljudet i bilen längre. (Harman Kardon system)
Varken den vanliga radion, webbradio, tunein eller Spotify gick att höra.
Sekunderna gick som att det spelades upp men inget ljud kom från högtalarna.
Google Assistent hördes dock.

Det finns kraftiga vibrationer någonstans runt instrumentpanelen när man lyssnar på
musik med högre bas. Vet ej var det kommer ifrån men det låter precis som om man har
en burk i dörrfacket som vibrerar med basen.

Värmaren testade jag sätta på bara för skojs skull. Fungerade 1 av 3 gånger under 2 dagars tid.

Finns en notis som poppar upp när bilen är redo för avfärd.
I menysystemet kan man stänga av detta. Detta gjordes men notisen kommer ändå.

Det var allt jag hade just nu och jag ska försöka uppdatera denna tråd allt eftersom ett tag
när nya saker uppkommer. En servicetekniker kommer ringa mig nästa vecka för att titta på
dessa buggar och vibrationerna.
Måste säga att det känns lite sådär med dessa fel på en bil som kostar över 600 000SEK
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1496095
Trevligt med info! Synd på törsten då vi ev är spekulanter i framtiden. Problemen med Google assistant spänner sig förmodligen över alla volvomodeller. Så där bör ju inte xc40 i sig vara "sämre".
Klart att saker kommer kännas mindre premium, du har ju gjort resan ner från toppen med 90-serien till instegs 40-serien ;-) i xc40 är det ju plast överallt där det i 90 istället bjuds på skinn, krom, metall och trä.
Håller såklart med dig om att känslan bör vara bättre för pengarna
av HeavyMetal
#1496111
Hoppas Volvo slutar med Googles Android Automotive som förstör hela upplevelsen jämfört med gamla beprövade Sensus!
av Antonijo
#1496259
W.A.P.E. skrev:r sig förmodligen öv
Visst jag köper nedstigning i kvalitet men saker som förväntas fungera ska ju fungera på en så dyr bil.

Idag var jag i affären igen och denna gång fungerade ljudet.
Innan jag åkte försökte jag sätta på värmaren och bilen var ansluten till laddboxen.
Batteriet var laddat till 90% så den var "klar". På tredje försöket så gick värmaren igång.
Detta var endast för testning skull och jag var på väg ner till bilen.

Allt gick bra under körning. Förbrukning snittade på 14kWh/100km vilket är helt klart superbra för denna bil.
Hela resan fram och tillbaka landade på ca 15kWh/100km och det var ca 30km körda. Max 80km/h hastighet.
Dock när jag var inne i affären kom jag inte ihåg om jag låst bilen.
Tar upp telefonen och startar Volvo Cars (Har en iPhone XS med senaste uppdatering både på OS och Volvo appen)
och möts av bild på bilen med klimatanläggning igång och endast ett ikon vid sidan av bilen. Låsikonen.
Vanligtvis brukar det finns 3 ikoner. Låsning, Fläkt och Batteristatus.
Ok tänkte jag, den har nog inte uppdaterat status på bilen sedan jag körde iväg
så jag avslutar appen hårt och startar igen så att den får logga in.
Samma sak händer. Klickar jag på låsikonen så kommer det bara bild på bilen
över hela appen och ovanför bilden står det Okänt.
Provade att starta om appen och telefonen några gånger utan framgång.
När jag väl kom tillbaka till bilen så var den låst.
Efter jag satt mig i bilen så startade jag appen igen för att se och då dök dem andra
2 knapparna upp också och den visade upplåst bil ect. Allt var i sin ordning.

Det var allt för idag.
Vi får se hur det blir under nästa vecka då jag börjar pendla till jobbet 7 mil enkel resa.
Verkar ju bli lite mildare väder så det blir spännande att se hur det påverkar förbrukningen.
Bild
Bild
/A
Användarvisningsbild
av V9097
#1496386
HeavyMetal skrev:Hoppas Volvo slutar med Googles Android Automotive som förstör hela upplevelsen jämfört med gamla beprövade Sensus!
Tyvärr lär vi få leva med google-eländet.
av Erice
#1496749
Upplevde problem med appen till min V90 och det löste sig genom att logga ut och logga in igen, den ville få uppdaterade villkor godkända.
av Antonijo
#1499866
Nu har jag kört 440 mil totalt. Förbrukningen på dessa mil ligger på 20kWh/100km enligt färddatorn.
Har inte upplevt problemet med ljudet mer så det var än så länge en engångs grej.
En uppdatering verkar ha kommit av systemet som ska lösa en del buggar + optimera klimatanläggningen för
bättre energieffektivitet men min bil säger att jag redan har senaste, vilket är fel.
Kanske en bugg i OTA uppdateringen.

Idag så hade bilen laddats till 100% trots att jag ställt laddningen till max 90%.
Googles kartor verkar stämma ganska bra med estimerad räcksvidd och batteristatus vid ankomst till mål.
Brukar oftast ligga någon % högre då jag kör ganska lugnt.
av Antonijo
#1500658
Fick problem med laddningen förra veckan.
Jag har alltid haft det inställt att bilen ska laddas till 90% max men den började ladda till 100% helt plötsligt.
Reset av Infotainment systemet hjälpte inte.
Uppdaterade idag till ny mjukvara 2.1 men det hjälpte inte heller.
Blir ett besök på verkstaden verkar det som.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]