Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adde77
#1493409
Hej!

Tycker C40 Recharge ser väldigt modern och trevlig ut men tveksam på om det är ett smart val att välja den framför en XC40 Recharge. Vi är en familj med 2 barn som behöver bakåtvända bilbarnstolar. Har provkört båda bilarna och XC40 är absolut rymligare, men rent utseendemässigt hade jag valt C40. Känslan säger C40 och förnuftet XC40.

Tar gärna emot tips från er. Vilken bil hade ni valt?

Mvh,
av mattiasv60
#1493425
Tråkigt svar, men det är bara du och din familj som vet hur din situation ser ut - så du måste själv välja.
Behöver du det extra utrymme XC40 ger ? Eller är det bara "bra att ha" ? XC40 är väl högre takhöjd - eller är det en synvilla ? Det kan ju ha sina för/nackdelar om du skall in med barn/barnstolar. Likaså - då behöver du väl 2 barnvagnar (eller en tvillingkärra) - någon skillnad i bagageutrymme ?
I övrigt så är bilköp mycket en känslosak... :-)
av jaronsso
#1493480
Adde77 skrev: ons 23 mar 2022, 23:30 Hej!

Tycker C40 Recharge ser väldigt modern och trevlig ut men tveksam på om det är ett smart val att välja den framför en XC40 Recharge. Vi är en familj med 2 barn som behöver bakåtvända bilbarnstolar. Har provkört båda bilarna och XC40 är absolut rymligare, men rent utseendemässigt hade jag valt C40. Känslan säger C40 och förnuftet XC40.

Tar gärna emot tips från er. Vilken bil hade ni valt?

Mvh,
Med små barn och barnstolar hade jag valt XC40 alla dagar i veckan.
Har själv beställt en XC40 elbil, med två mindre barn och ett större. Det var ett inte solklart val, pga utrymmet. C40 hade varit ännu mindre solklart, om man säger så.
Alla resonerar ju olika, men jag vet ju hur det är med barnstolar och utrymme. Rymden du får extra i XC40 tror jag gör rätt mycket när du ska packa in ungarna.
Bagaget är väl inte ointressant heller? Sluttningen på C40 måste påverka bagaget? Jag har faktiskt inte tittat på C40 i bagage. Bara suttit i den bak och fram.

Vad har ni för bil idag där ni kör barnstolarna i?
av Adde77
#1493540
mattiasv60 skrev: tor 24 mar 2022, 07:27 Tråkigt svar, men det är bara du och din familj som vet hur din situation ser ut - så du måste själv välja.
Behöver du det extra utrymme XC40 ger ? Eller är det bara "bra att ha" ? XC40 är väl högre takhöjd - eller är det en synvilla ? Det kan ju ha sina för/nackdelar om du skall in med barn/barnstolar. Likaså - då behöver du väl 2 barnvagnar (eller en tvillingkärra) - någon skillnad i bagageutrymme ?
I övrigt så är bilköp mycket en känslosak... :-)
Ja det är högre takhöjd i XC40 vilket påverkar både baksätet och bagageutrymmet. Vi har precis bytt till en mindre barnvagn vilket är en fördel. Nackdelen är på långresor och att rymden i baksätet påverkas negativt.
av Adde77
#1493541
jaronsso skrev: tor 24 mar 2022, 15:25
Adde77 skrev: ons 23 mar 2022, 23:30 Hej!

Tycker C40 Recharge ser väldigt modern och trevlig ut men tveksam på om det är ett smart val att välja den framför en XC40 Recharge. Vi är en familj med 2 barn som behöver bakåtvända bilbarnstolar. Har provkört båda bilarna och XC40 är absolut rymligare, men rent utseendemässigt hade jag valt C40. Känslan säger C40 och förnuftet XC40.

Tar gärna emot tips från er. Vilken bil hade ni valt?

Mvh,
Med små barn och barnstolar hade jag valt XC40 alla dagar i veckan.
Har själv beställt en XC40 elbil, med två mindre barn och ett större. Det var ett inte solklart val, pga utrymmet. C40 hade varit ännu mindre solklart, om man säger så.
Alla resonerar ju olika, men jag vet ju hur det är med barnstolar och utrymme. Rymden du får extra i XC40 tror jag gör rätt mycket när du ska packa in ungarna.
Bagaget är väl inte ointressant heller? Sluttningen på C40 måste påverka bagaget? Jag har faktiskt inte tittat på C40 i bagage. Bara suttit i den bak och fram.

Vad har ni för bil idag där ni kör barnstolarna i?
Sluttningen i C40 påverkar utrymmet ovanför lastskyddet vilket är negativt för långresor. Ja, det får inte kännas för trångt. Just nu kör vi en V70 och en liten crossover som vi främst har bilbarnstolarna i, den är faktiskt mindre än XC40.
av Lockis
#1494178
Vet inte om någon sagt det redan, men titta på Polestar 2 om du gillar CUV lite mer än SUV. Polestar 2 är större än XC/C40.
av jaronsso
#1494182
Lockis skrev: ons 30 mar 2022, 08:46 Vet inte om någon sagt det redan, men titta på Polestar 2 om du gillar CUV lite mer än SUV. Polestar 2 är större än XC/C40.
Betydligt trängre i baksätet för en familj och barnstolar.
Been there done that.
Jag ville valt en PS2 framför XC40 men fick ingen rim och reson i det när jag testade.
av Lockis
#1494229
jaronsso skrev:
Lockis skrev: ons 30 mar 2022, 08:46 Vet inte om någon sagt det redan, men titta på Polestar 2 om du gillar CUV lite mer än SUV. Polestar 2 är större än XC/C40.
Betydligt trängre i baksätet för en familj och barnstolar.
Been there done that.
Jag ville valt en PS2 framför XC40 men fick ingen rim och reson i det när jag testade.
Okej? Jag upplevde benutrymmet som bättre i P2. Men takhöjden är samma skit som i C40. Bagaget är djupare i P2 än XC/C40.
av jaronsso
#1494261
Lockis skrev: ons 30 mar 2022, 13:50
jaronsso skrev:
Lockis skrev: ons 30 mar 2022, 08:46 Vet inte om någon sagt det redan, men titta på Polestar 2 om du gillar CUV lite mer än SUV. Polestar 2 är större än XC/C40.
Betydligt trängre i baksätet för en familj och barnstolar.
Been there done that.
Jag ville valt en PS2 framför XC40 men fick ingen rim och reson i det när jag testade.
Okej? Jag upplevde benutrymmet som bättre i P2. Men takhöjden är samma skit som i C40. Bagaget är djupare i P2 än XC/C40.
Märkligt - jag upplevde det tvärt om som trängre för mig, som ca 190cm lång. Rymden och sitthöjden gjorde gott i XC40.
För barnstolarna betydligt trängre hos PS2.
Bagage djupare hos PS2 ja - dock högre i XC40 och ska man lasta med baksäte nedfällt är XC40 att föredra.
Även litrarna talar till XC40s fördel, även om man inte ska stirra sig blind på det.

Sammantaget är väl ingen av bilarna någon familjegigant, milt sagt, men ska man ha barnstolar som jag egentligen avsåg att skriva om först, är XC40 är mer lämplig.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]