Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#1492823
Jag har ingen P6, men en P8.
Gjorde en skidresa med blandad körning motorväg och landsväg.
Landade på ca 27 kwh/100km

Temp runt någon plusgrad till -7.

En P6 borde vara lite snålare.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1494410
Känner till 2 som kör P6 och båda säger att de snittar på ganska precis 2kW/mil vid långfärd och lugnt tempo. Lite mindre vid bladad körning.
av Vvlo
#1494839
Hej!
Vad tror ni om MY23 single motor?
Är det någon förbättring (mjukvara el. dyl) som påverkar räckvidd.

Är det rimligt att komma 30mil landsvägskörning (90-100km/h) sommartid?

Sugen på att leasa en core och gillar bilen, men förbrukningen känns inte klockren.
av jaronsso
#1494914
Vvlo skrev: tis 05 apr 2022, 10:44 Hej!
Vad tror ni om MY23 single motor?
Är det någon förbättring (mjukvara el. dyl) som påverkar räckvidd.

Är det rimligt att komma 30mil landsvägskörning (90-100km/h) sommartid?

Sugen på att leasa en core och gillar bilen, men förbrukningen känns inte klockren.
Det finns väl ingen som har en "P6" som ännu kört den under sommaren.
Men att döma av P8 bör P6 rimligtvis komma 30 mil sommartid i den hastigheten.
Jag har en P8 beställd och skulle bli besviken om jag inte kom så långt på sommaren.
Verkar vara desto värre vintertid, men där lider ju de flesta av samma tempeffekt.
av Moody
#1494924
Kollade på Björn Nylands C40 range test och där kan man få en ganska bra uppfattning av räckvidden. Vid 90 kmh-testet och vårtemperatur så blev räckvidden 366 km. En XC40 som då har 3% sämre räckvidd (officiella siffror 418 vs 431 km) så kan man anta att samma test skulle ge ca 355 km
Användarvisningsbild
av Derank
#1494935
"Om dygnsmedeltemperaturen är över 0,0°C men under 10,0°C kallar vi detta för ett dygn med vårtemperatur. Om detta inträffar sju dygn i följd, säger vi att våren anlände det första av dessa dygn. Även om det blir en återgång till lägre temperaturer därefter så räknas det fortfarande som vår"
av jaronsso
#1494945
Derank skrev: tis 05 apr 2022, 22:32 "Om dygnsmedeltemperaturen är över 0,0°C men under 10,0°C kallar vi detta för ett dygn med vårtemperatur. Om detta inträffar sju dygn i följd, säger vi att våren anlände det första av dessa dygn. Även om det blir en återgång till lägre temperaturer därefter så räknas det fortfarande som vår"
Nu frågade jag ju inte om den meteorologiska definitionen av vår, som inte behöver ha något med verkligheten att göra, vilket du själv säger i det citerade.
Dagen för provkörningen som omnämns ovan kan alltså ha varit i -20 grader, även om det meteorologiskt blivit vår på platsen för provkörningen långt tidigare.

Så min fråga kvarstår.
Att prata om "vår" utan att blanda in faktiska temperaturer i en elbilsförbrukning är ett begrepp som kan likställas med hur långt är ett snöre.
Användarvisningsbild
av Derank
#1495024
vad är det du vill veta? ska vi ringa Björn oh fråga vilken temperatur det var?
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]