Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1491994
sura56 skrev: fre 11 mar 2022, 17:29
APhilipsson skrev: tor 10 mar 2022, 17:14 Det kan fungera till du behöver uppdatera då ligger en felaktig hårdvara och blockerar uppdateringar.
Vadå "kan fungera", det fungerar ju uppenbarligen. VET du att det inte skulle fungera med uppdateringar
eller är det "killgissningar". I så fall kan man ju bara byta till originalspaken vid service, det tar ju bara
max 5 min. när man vet hur man gör nu.

En del säger att det inte går att byta spak, belysningen skulle heller inte fungera, men allt fungerar på min bil varje fall
Ursäkta om jag säger något, ni vet ju bättre.

Jobbar på volvoverkstad och har haft 2 st som inte gått ladda pga av att bilen inte är specad med
detta.
Klart det funkar o lyser men åk o ladda mjukvara om ni inte tror på mig.
Spara original och koppla in vid service.
Senast redigerad av 1 APhilipsson, redigerad totalt 0 gånger.
#1492002
@APhilipsson, Vad är det för mjukvara som du upplevt ställt till det? Nej har inte upplevt det än så länge men det kanske kommer :-)
#1492006
Micce1980 skrev: fre 11 mar 2022, 21:14 @APhilipsson, Vad är det för mjukvara som du upplevt ställt till det? Nej har inte upplevt det än så länge men det kanske kommer :-)
När det finns en hårdvara bilen inte är specad med så går det inte få hem uppdatering tex service uppdatering tyvärr.
Användarvisningsbild
av bem
#1492870
APhilipsson skrev: fre 11 mar 2022, 21:37
När det finns en hårdvara bilen inte är specad med så går det inte få hem uppdatering tex service uppdatering tyvärr.
Oj vilket oflexibelt uppdateringssystem. Gäller montera exakt rätt pryl med rätt artikkelnr i en Volvo då om man byter ut en del som mjukvaran har koppling mot. Efter några år med en Volvo upphör det dock att komma nya mjukvaruuppdateringar och då kan det ju kvitta om man monterar en del så mjukvaruuppdateringar inte går att göra. Var inte så många år det dröjde på min förra bil, V70 MY14, innan det inte fanns nya mjukvaruuppdateringar.
#1574307
Hur gör man då om delen skulle paja och man måste byta, ska man sätta tillbaka den trasiga då vid varje service?
Låter ju lite märkligt att mjukvaran inte går att uppdatera för att man bytt ut till en originaldel, det är ju typ materialet i knoppen och en lampa som skiljer

Jag är inne på att byta på min XC40 2020, det är en väldigt sen 2020 tillverkad 2020-06.
Men jag hittar inte många 2020 knoppar utan mest 2021 och 2022, är det sak samma eller är det någon mjukvaru nisse som varit iblandad där med?
#1575419
Du kan ju såklart byta, men du måste ju byta till rätt artikelnummer annars är den inte kompatibel med specen på bilen=går ej att ladda mjukvara, varken OTA eller på verkstad. Så när bilen kommer inbärgad till verkstad för att den flippat ut så kommer det ställa till mycket strul och en massa onödig tid=betala!
Sen kan man ju sedan fundera på varför bilen helt plötsligt har gått dubbelt så långt, mätarställningen ligger sparad i en mängd ecu:er, det kan visa sig efter ett år, efter en batterireset eller aldrig...

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]