Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
#1488677
Hej!

Jag ska givetvis åka och kolla själv men tänkte höra här hur ni som äger eller leasar en xc40 upplever bilen som familjebil.
Lite info om vår familj: Vi är 5st, 2 vuxna och 3 barn. Barnen är 7, 6 och 4år.

Vi har idag en v90cc, en stor och rymlig bil men det är snart dags att beställa en ny bil, bilen måste vara en volvo och om det är en hel elektrisksbil så blir månadskostnaden betydligt billigare än något annat. Ett exempel, Om vi skulle beställa en bra utrustad xc40 med single engine så skulle kostaden gentemot en v90 t6 hybrid bli ca 2000-2500kr billigare i månaden, stor skillnad tycker vi.

Jag har kollat lite snabbt på dimensionerna xc40 har interört och såg att den är väldigt bred, i klass med xc60 och v90, kan det stämma? Hur bred bilen är i interiören är viktigt för oss, då vi kommer ha 3 barn där bak. Vet ni ifall man kan beställa inbyggda bälteskuddar för xc40? Det har vi idag i våran v90 cc.

Som sagt, jag ska kolla på plats men vill ändå höra hur ni upplever bilen ur familjeprespektiv. Tack!

/G
#1488681
Jag har inte bilen än, men befinner mig i ungefär samma sits som dig.
Har beställt en XC40 hel-el, och kör idag en V60.
Har tre ungar på 9, 4 och 2 år (när bilen levereras). Nioåringen kräver ingen barnstol eller sits öht, vilket underlättar.
Mellanbarnet får sitta framåtvänt i en smidig stol, medan minstingen är den som tar störst plats.

Skillnaden mellan V60 och XC40 är väldigt liten i kupén. Det är framför allt bagaget som skiljer.
Du får en än större skillnad naturligtvis i och med V90. Det positiva jag upplevde dock var att rymden i XC40 är väldigt trevlig i och med SUV-karossen. Både V60 och V90 har ju en annan känsla i och med den låga sittbrunnen och förhållandevis låga taket, etc. Så jag skulle säga att bagaget är den absolut största skillnaden. I kupén klarar sig XC40 mycket bra.

Jag var jäkligt avig till XC40 innan jag faktiskt provade den och lånade hem den ett par dagar så familjen fick testa och se. Trodde den skulle vara för liten. Ja - bagaget är litet för en stor familj, och på semesterresorna blir det takbox, men förutom det blev vi alla väldigt positivt överraskade. För mig personligen har jag också konstaterat att jag åker 99 av 100 resor helt ensam. Någon resa här och var med barnen till o från skolan, etc, men inget sånt är ju ett problem med XC40. Det är ingen småbil, tvärt om. Så jag landade ändå i att jag inte kan köpa en jätte för användning två veckor om året på semestern. Då blir det nästan trångt oavsett vilken bil man har ändå om man inte har en minibuss.
För alla andra 50 veckor på året kommer den fungera utmärkt, med hela familjen i bilen, och till och med lite packning.

Som sagt - jag har ju inte bilen själv än. Men satt i precis dina funderingar för några månader sedan.
Någon annan som har bilen idag kan säkert ge en ännu bättre förklaring och känsla.
#1488697
I november bytte vi från en V70 till en XC40 el och är väldigt nöjda med den som familjebil. Vi har två barn i framåtvända bilbarnstolar och upplever att kupén är rymligare och bekvämare än i V70n. Däremot verkar baksätet vara smalare. I V70n kunde vi klämma in en vuxen mellan dem men i XC40n går det inte. Med barn och mindre bilbarnstolar är det säkert en annan sak, så det är nog bra att prova hur det funkar för er. Bagaget är inte jättestort men har räckt till bra för IKEA, julresan etc för oss.

Sen är elvarianten riktigt rolig och härlig att köra också. Jag gillar XC40n för att det är en behaglig SUV-komfort samtidigt den är riktigt pigg och tyst när man trycker på.
#1488725
Den mer upprätta sittställningen i XC40 ger väl också utrymmespoäng för barnstolar kontra lägre bilar?
Valde mellan XC40 och V60CC. Blev en CC då bagaget passar hundarna bättre och att vissa detaljer kändes mer påkostade t.ex golvet i bagaget.
Gillar XC40, det enda jag kan tänka mig att det kan (inte säkert) skapa problem är om ytterstolarna i baksätet är väldigt skålade. Barnstolarna står inte bra och tvingas in mot centrum av skålningen.
Är säkert inget problem i XC40 men även om en bil är bred inuti så kan en så enkel detalj göra att det inte funkar.
#1488732
Vi funderade på en XC40 och undersökte den ganska noga. Vi kom fram till att den var förvånansvärt stor i kupén. Men bagageutrymmet var för litet. Jag tror det är viktigt att testa att lasta som om man ska på semester eller weekendresa. Sedan är det ju så tråkigt med bilar att man oftast kör den på ett helt annat sätt än vid dessa uddatillfällen. Jag kör en absolut majoritet av mina resor med tomt bagage. Sedan kommer en hel del där det en väska eller två eller kanske max 5 ICA-kassar. Men jag blir tokig om långresorna blir för krångliga. Alltså valde vi XC60.
#1488817
Ni som har xc40 verkar vara väldigt nöjda med storleken.

Byggde precis en xc40 recharged single motor och en xc60 recharged t6. Ganska liknande tillval men xc40 saknade:
- panoramatak
- inbyggda bälteskuddar (xc40 verkar sakna den möjligheten?)
- Dock har xc40 20tum fälgar medans xc60 har 19

Prisskillnaden blev 2400kr/mån (!)

Tänker åka i helgen med familjen och känna på bilen och se ifall barnstolarna får plats.
#1488820
Räknar du sedan vad det kostar att driva bilen torde skillnaden bli ännu större. :-)

Om det fungerar med hur du använder bilen är det rätt fördelaktigt med elbil, speciellt som tjänstebil/förmånsbil blir det rätt mycket billigare tack vare bidrag och skattelättnader.

Om vi tittar på vilka bilar som säljs i Europa (där VW Golf följd av Peugot 208 är mest sålda bilarna) så bör det framgå att det går att klara sig med mindre bilar:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... urope-2021

Att jag bytte vår XC70 till en XC90 för att få plats betyder inte att det inte fungerar för er. I och för sig är det två hundar på 25 kg styck som starkt bidrar till att vi behöver en stor bil.
#1488826
Malmstroem skrev: ons 16 feb 2022, 10:24 Räknar du sedan vad det kostar att driva bilen torde skillnaden bli ännu större. :-)

Om det fungerar med hur du använder bilen är det rätt fördelaktigt med elbil, speciellt som tjänstebil/förmånsbil blir det rätt mycket billigare tack vare bidrag och skattelättnader.

Om vi tittar på vilka bilar som säljs i Europa (där VW Golf följd av Peugot 208 är mest sålda bilarna) så bör det framgå att det går att klara sig med mindre bilar:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... urope-2021

Att jag bytte vår XC70 till en XC90 för att få plats betyder inte att det inte fungerar för er. I och för sig är det två hundar på 25 kg styck som starkt bidrar till att vi behöver en stor bil.
Jag har alltid gillat större bilar och det minsta jag kunde tänka mig var xc60, men eftersom elbilar är betydligt billigare som förmånsbil oxh volvo endast har 40 serien som fullelektrisk bil så är det helt klart värt att utforska. 2400kr billigare + att driftskostnaderna blir betydligt mindre går inte att ignorera. Jag ska åka och kolla på bilen och ge den en ärlig chans så får vi se vart vi landar. Det jag har läst i det här forumet och det jag sett och läst på nätet så verkar det onekligen vara en fin bil :)
#1488831
Ja, det finns inte så många rena el-alternativ från Volvo.

Jag har titta på XC40. Det blev en BMW i4 istället för mig. Det var flera orsaker, men räckvidden var nog viktigast.

Det är fullt möjligt att jag nästa gång väljer någonting från den kommande generation av elbilar som Volvo snart släpper. Jag valde att inte vänta den här gången. Nya XC90 ("Embla?") ser ut att bli för dyr, och de mindre varianterna ser ut att ta ett par år innan man kan köpa dem.
#1489429
Vi har en xc40 som vi körde till sälen i somras med. 2 vuxna 1 barn i bakvänd barnstol och ett barn i framåtvänd barnstol. Packning för en vecka exvis barnvagn. Trångt men fungerar absolut. Dock så är ju xc60 som vi också har steget större som gör allt lite enklare. Med tre barn så hade jag valt xc60 sett till utrymme.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]