Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1490162
specos skrev: tis 22 feb 2022, 20:48 Grannarna, som har tre barn (varav ett nyfött), bytte sin V90 till XC40. Fick mig själv att fundera på XC40´n som alternativ.....
Spännande, väldigt lik vår situation. Hört något ifall de är nöjda? Jag har inte hunnit testa och kolla utrymme på bilen än.
#1490219
Vi har också beställt en XC40 och har just nu en V90 med två barn och ett tredje på väg. Jag provade den under ett dygn för att testa att åka hela familjen och att lasta vagn m.m. i bagaget. Det gick bra att montera två stora bakåtvända stolar (BeSafe Izi Plus) på höger sida fram och bak. Det gick också då att få in ett babyskydd i mitten bak och samtidigt sitta på vänster sida. Skulle uppskatta att den utrymmesmässigt i kupén är lång som en V60 och bred som en V90. Lastutrymmet är ju betydligt kortare, men baksätena sluttar inte lika mycket så det är lättare att lasta saker som t ex en barnvagn. Skulle säga att jag får plats med nästan lika mycket som i V60n jag hade tidigare då man i XC40 kan utnyttja höjden mer när man lastar skrymmande saker som en vagn. Det kommer säkert bli lite pressat när man ska iväg en längre tid med mycket packning osv., men för oss anser jag att det kommer att funka.
av DanA
#1490355
classeboy skrev: fre 25 feb 2022, 16:38 DanA ->

Är det den heleletriska versionen du beställt ser att bagaget är lite mindre där mot en xc40 med mildhybrid?

Mvh
Ja, det är det. Som jag har fattat det är den mindre bagagevolymen endast på grund av att utrymmet under lastgolvet är mindre på den helelektriska. Sedan har man ju lite plats där fram i frunken som kompenserar för detta.
#1491210
Provkörde bilen idag med hela familjen. Bilen kändes kanon, jättebekväm att köra och aP6an kändes pigg. Utrymmet kändes också bra, bättre än förväntat, blir att beställa en helt enkelt :)
#1492899
Geoham skrev:Provkörde bilen idag med hela familjen. Bilen kändes kanon, jättebekväm att köra och aP6an kändes pigg. Utrymmet kändes också bra, bättre än förväntat, blir att beställa en helt enkelt :)
Vi kliver ner från en Diesel XC60 till XC40 Recharge samt en C40 Recharge till hösten/vintern. Vi har förvisso bara två barn i bilbarnstolar, men tror inte det kommer vara några problem. Vi fick dessutom en takbox som premie av Bilias kampanj dessa dagar. Däremot 3 barn i bilbarnstolar hade varit omöjligt.
#1493162
Har provsuttit XC40 och blev positivt överraskad över hur rymlig den var i framsätet.
Jag som är strax under 1.90 med förhållandevis lång rygg och breda axlar satt riktigt bra även med en jämnstor kille bredvid .
I baksätet kändes det trängre men fullt acceptabelt så för en barnfamilj måste den ju vara gudomlig med sitt lilla format utanpå och goda utrymmen inuti .
#1493757
corb06 skrev: lör 19 mar 2022, 15:34
Geoham skrev:Provkörde bilen idag med hela familjen. Bilen kändes kanon, jättebekväm att köra och aP6an kändes pigg. Utrymmet kändes också bra, bättre än förväntat, blir att beställa en helt enkelt :)
Vi kliver ner från en Diesel XC60 till XC40 Recharge samt en C40 Recharge till hösten/vintern. Vi har förvisso bara två barn i bilbarnstolar, men tror inte det kommer vara några problem. Vi fick dessutom en takbox som premie av Bilias kampanj dessa dagar. Däremot 3 barn i bilbarnstolar hade varit omöjligt.
Hur fungerar C40 som familjebil? Hur mycket påverkar sluttningen i C40? Vi står mellan en C40 och XC40 som familjebil med 2 barn som behöver bilbarnstol.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]