Sida 1 av 2

XC40 T2 Mikrohybrid

Postat: tor 03 feb 2022, 17:51
av Robkwi
Ja, som ämnesraden säger. Var inne på bygg din volvo och en XC40 T2 kallas numera för mikrohybrid.

Rätta mig om jag har fel, men har Volvo hittat på ett nytt uttryck för att deras elektrifieringsstrategi skall hålla? En vanlig T2:a med start-stopp teknik som funnits sedan typ 9-10 år är numera en mikrohybrid. Och vips är hela modellprogrammet elektrifierat.

Första reaktionen var att jag brast ut i skratt. Så här i efterhand så kan man inte låta bli att imponeras en aning av hur påhittig man är i att försöka ”sminka en gris” :x

Tänk vad många rullande hybrider vi har på har på vägarna nu ;-)

Re: XC40 T2 Mikrohybrid

Postat: tor 03 feb 2022, 18:17
av Lövet
Klart det är så. Alla 48V hybridsystem är liksom "bilen kan flytta sig ett par sekunder i nedförsbacke med motorn avstängd" typ. Men ser bra ut i broschyren.

Re: XC40 T2 Mikrohybrid

Postat: tor 03 feb 2022, 22:39
av W.A.P.E.
Håller Med! Vad som menas här är ju inte 48 volt mildhybrid. Utan en vanlig 12 volt start/stopp motor. 3-cyl T2 är väl iof bara drygt 4 år gammal.

Re: XC40 T2 Mikrohybrid

Postat: fre 04 feb 2022, 08:55
av jaronsso
Faktum är att det inte är något Volvo hittat på.
Det är ett vedertaget begrepp, om än ovanligt att använda idag.
Googlar du på dels mikrohybrid, dels microhybrid finns det en hel del att läsa om "systemet".
För 10-12 år sedan började det dyka upp som begrepp.

Men det är ju trevligt att Volvo dammat av begreppet igen ;-)
Men håller med dig, det blir mest löjligt och gjort för att det ska låta bra.

Re: XC40 T2 Mikrohybrid

Postat: fre 04 feb 2022, 14:00
av Lövet
Vänta här nu, är det alltså på riktigt bara Start/Stopp vi pratar om?

Re: XC40 T2 Mikrohybrid

Postat: fre 04 feb 2022, 14:15
av Lockis
Lövet skrev:Vänta här nu, är det alltså på riktigt bara Start/Stopp vi pratar om?
verkar så :-D

1. Mikrohybrid eller Micro HEV (Hybrid Electric Vehicle). En start/stopp funktion innebär att motorn slås av vid stopp och startar när föraren trycker på gaspedalen. Detta möjliggörs av en starkare startmotor på ca 4 kW (kilowatt) mot normalt 1,4 kW. Batteriet är av vanlig 12-volts typ. Enligt NEDC (New European Driving Cycle - den standardiserade europeiska körcykeln som alla tillverkare använder för att mäta bilars bränsleförbrukning) reduceras koldioxidutsläppen (CO2) med 4-5 procent jämfört med motsvarande bil utan start/stopp funktion.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... e2de7bbb4b

Gammal info visserligen. Men hittar inte att T2 har 48v systemet.

Re: XC40 T2 Mikrohybrid

Postat: fre 04 feb 2022, 14:27
av Lövet
Lockis skrev:verkar så :-D
:-(

Re: XC40 T2 Mikrohybrid

Postat: fre 04 feb 2022, 14:28
av fjohan82
Då har jag också en hybrid! :party: :-)

Re: XC40 T2 Mikrohybrid

Postat: fre 04 feb 2022, 14:32
av Lockis
Lite undrande till varför man har denna modellen/motorn.

En XC40 "Mikrohybrid" 3990:-/mån med CBV Leveranstid: 11-12 månader
En XC40 Elbil 4490:- med CBV Leveranstid: 7-8 månader
En XC40 Laddhybrid 5590:- med CBV Leveranstid: 11-12 månader.


Också märkligt att laddhybriden har så pass mycket högre pris än ren elbil.

Så bilen är varken billig eller har snabb leveranstid.

Re: XC40 T2 Mikrohybrid

Postat: fre 04 feb 2022, 14:36
av Lövet
Lockis skrev:Också märkligt att laddhybriden har så pass mycket högre pris än ren elbil.
Miljöbonusen