Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robkwi
#1487058
Ja, som ämnesraden säger. Var inne på bygg din volvo och en XC40 T2 kallas numera för mikrohybrid.

Rätta mig om jag har fel, men har Volvo hittat på ett nytt uttryck för att deras elektrifieringsstrategi skall hålla? En vanlig T2:a med start-stopp teknik som funnits sedan typ 9-10 år är numera en mikrohybrid. Och vips är hela modellprogrammet elektrifierat.

Första reaktionen var att jag brast ut i skratt. Så här i efterhand så kan man inte låta bli att imponeras en aning av hur påhittig man är i att försöka ”sminka en gris” :x

Tänk vad många rullande hybrider vi har på har på vägarna nu ;-)
av Lövet
#1487061
Klart det är så. Alla 48V hybridsystem är liksom "bilen kan flytta sig ett par sekunder i nedförsbacke med motorn avstängd" typ. Men ser bra ut i broschyren.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1487098
Håller Med! Vad som menas här är ju inte 48 volt mildhybrid. Utan en vanlig 12 volt start/stopp motor. 3-cyl T2 är väl iof bara drygt 4 år gammal.
av jaronsso
#1487122
Faktum är att det inte är något Volvo hittat på.
Det är ett vedertaget begrepp, om än ovanligt att använda idag.
Googlar du på dels mikrohybrid, dels microhybrid finns det en hel del att läsa om "systemet".
För 10-12 år sedan började det dyka upp som begrepp.

Men det är ju trevligt att Volvo dammat av begreppet igen ;-)
Men håller med dig, det blir mest löjligt och gjort för att det ska låta bra.
av Lövet
#1487174
Vänta här nu, är det alltså på riktigt bara Start/Stopp vi pratar om?
av Lockis
#1487176
Lövet skrev:Vänta här nu, är det alltså på riktigt bara Start/Stopp vi pratar om?
verkar så :-D

1. Mikrohybrid eller Micro HEV (Hybrid Electric Vehicle). En start/stopp funktion innebär att motorn slås av vid stopp och startar när föraren trycker på gaspedalen. Detta möjliggörs av en starkare startmotor på ca 4 kW (kilowatt) mot normalt 1,4 kW. Batteriet är av vanlig 12-volts typ. Enligt NEDC (New European Driving Cycle - den standardiserade europeiska körcykeln som alla tillverkare använder för att mäta bilars bränsleförbrukning) reduceras koldioxidutsläppen (CO2) med 4-5 procent jämfört med motsvarande bil utan start/stopp funktion.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... e2de7bbb4b

Gammal info visserligen. Men hittar inte att T2 har 48v systemet.
av Lövet
#1487178
Lockis skrev:verkar så :-D
:-(
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1487179
Då har jag också en hybrid! :party: :-)
av Lockis
#1487180
Lite undrande till varför man har denna modellen/motorn.

En XC40 "Mikrohybrid" 3990:-/mån med CBV Leveranstid: 11-12 månader
En XC40 Elbil 4490:- med CBV Leveranstid: 7-8 månader
En XC40 Laddhybrid 5590:- med CBV Leveranstid: 11-12 månader.


Också märkligt att laddhybriden har så pass mycket högre pris än ren elbil.

Så bilen är varken billig eller har snabb leveranstid.
av Lövet
#1487181
Lockis skrev:Också märkligt att laddhybriden har så pass mycket högre pris än ren elbil.
Miljöbonusen
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]