Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1486437
Hej!
Vill skriva av mig lite om min XC40 Recharge Plugin -21 som jag nu haft i precis 1år nu i Jan.
Jag är inte på något sätt varken kunnig på bilar och/eller har något större intresse för det. Har dock inga problem att haka mig fram om tillfället och situationen kräver det. Men intressenivån för att vara bil-intresserad är extremt låg. För mig ska "bilen bara fungera och rulla".

Bakgrund och användning
Vi har nu kört bilen i strax över 1år och 2100mil. Vi är 2 vuxna, 2 barn i barnstol/kudde samt en hundjäkel (nej, inte mitt beslut om hund, pfff). Vi bor utanför en medelstor stad i mellan-sverige och har ungefär 6mil ToR i pendling varje dag.

Pros
  1. Tyst
    Vi värdesätter en tyst kupé vid längre bildfärd och den är väldigt tyst. Med dubbdäck blir nivån högre givetvis men på sommaren så kan vi utan problem "viska" till varandra och prata normalt i telefonen (<=100km/h)
  2. Bränsleförbrukning
    Det är väl ett högst personligt värde men vi ligger på runt 0.6 på bensin normal körning. Gasar man på och leker lite samt med normal packning så runt 0.7.
  3. Drar husvagn/tungt smärtfritt
    Den drar vår vagn utan några problem. Totalvikt 1400kg. Förbrukningen ligger på 0.9-1.0, under förutsättning att du inte gasar på som en tok utan ligger 80km/h och tar det lugn. Vi testade förbrukningen på en 30mil sträcka med fullpackad bil + vagn. Även om man känner att man drar något så känns det knappt att det finns något på kroken.
  4. Elen räcker!
    Helt otroligt men vi har kört 65% (!!) på el. Förstår inte hur det är möjligt. Men ju mer vi tänker på det ju mer klarnar bilden; Det är alla småsträckor som kostar soppa. Till och från affären, förskolan, vänner i byn osv. Räckvidd ungefär 4mil.
  5. Den tar sig fram väldigt bra
    Eftersom det är en företagsleasing-bil så är jag nog inte så jätterädd om den. Har kört rätt in i skogen, över stubbar och mindre kuperad terräng. Där våra vänners bilar inte klarar av att dra in husvagnen, där plöjer vi in.
  6. Säkerheten i fokus
    Det känns att dom lagt säkerhet i fokus på något sätt. Att den automatiskt styr tillbaka när man når en linje, autobromsningen, back-varnaren när det går/åker någon bakom. Alla varningar och säkerhets-detaljer känns naturliga och stör oss inte på något sätt.
  7. Komfort
    Det är första bilen som jag utan problem kunnat stäck-köra 30mil och ändå ha ryggen kvar.
  8. Rymlig för sin storlek
    Även fast vi är en barn-familj så får vi på något sätt plats utan problem. Har aldrig känt att vi inte fått plats. Dock, vid längre semester utan husvagn så är det takbox som gäller då hud-skrället ska med också.
  9. Bra svängradie
    Har ett trångt garage på jobbet. Där jag förut med min Nissan Q -18 fick backa två gånger för att komma ut behöver jag nu mera bara backa en gång med XC40.
Cons
  1. Den använder inte el om man har mindre än ~7L bensin kvar i tanken.(Möjlig anledning sa Volvo supporten)
    Tänk er scenariot; Påväg hem. Klockan är 18. Orka tanka. Mätaren larmar om bränsle. Åker hem, laddar fullt. Vaknar upp och åker iväg till jobbet och tänker; Äsch, kan tanka i stan istället. Elen räcker ju 4mil.
    Men nej, den gubben gick inte. Den kör på soppa hela vägen.
  2. Kupé-värmaren startar inte alltid
    Om det är dåligt med el. Samma gäller om det är dåligt med bränsle men fullt med el. Händer oftast hemma. Inte fattat varför.
  3. Tappar acceleration ibland
    Vid acceleration (väldigt mjuk) så tappar den kraft och "stannar upp" i accelerationen i 1-2sekunder.
    Haft den inne på inspektion två gånger utan att dom hittat nått.
  4. Trip-mätarens förbrukning
    Den visar att vi kört på bensin när vi inte har det. ECO-läge med 100% el används många gånger men ändå visar den förbrukning på bränsle. Sommar/Vinter/Kallt/Varmt - spelar ingen roll.
  5. Inge bra plats att sätta mobilen
    Fästen för mobilen brukar ju vara AC reglagen. Men dom är ju smala och en del tillbehör går inte fästa på ett bra sätt. Svänger runt när man själv svänger med bilen.
  6. USB fram och USB-C bak
    Bestäm er.
  7. Autobroms vid backning
    Den bromsar automatiskt när man backar och lyfter på rumpan pytte-lite. Det gör jag i alla fall ibland när man backar med husvagnen och ska försöka få en bättre blick vid stora svängar. Går säker att stänga av men de händer heeela tiden.
Så, här är min lista i alla fall. Hoppas den är till någon hjälp.
Ha dock förståelse för följande när ni ifrågasätter argumenten/åsikterna ovan:
  1. Vi är småttingar. 1,72cm 70kg och 1,65cm 55kg. Såldes är den mindre storleken inget beskymmer för oss alls. 1.90+ så börjar de nog bli jobbigt. Thats what she said.(What?)
  2. Vi kan ingenting om bilar. En designer och en systemutvecklare som är så långt borta från bilar som de går. Våra krav är minimala och ska endast passa våra behov.
#1487279
Tycker det var en väldigt bra, nyanserad och vettig recension av bilen.
Var ju en riktigt bra förbrukning med husvagn på. Hur pass mycket påverkar då elen är slut? Det jag undrar är - är det en märkbar skillnad i "drag förmåga" då den har både el och bensin att tillgå kontra enbart bensin?
Gällande mobilfäste - Brodit har modellanpassade infästningar för mobilhållare, hållarna finns med antingen laddplugg, induktiv laddare eller som naken hållare.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]