Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1481107
Intressant! Då vår nya bil MY2022 strulat(låtit konstigt vid start och krävt omstart)2 ggr. Båda gångerna när det varit -15 grader och kallare. Båda gångerna var bränslevärmaren igång.

Tog det med min tekniker när bilen var inlämnad för stolsvärmen men det fanns inga felkoder eller annat som indikerade fel för detta.

Någon annan som upplevt problem med konstigt/hackande ljud vid uppstart?
#1481172
hadirajraj skrev: tor 30 dec 2021, 16:31 Intressant! Då vår nya bil MY2022 strulat(låtit konstigt vid start och krävt omstart)2 ggr. Båda gångerna när det varit -15 grader och kallare. Båda gångerna var bränslevärmaren igång.

Tog det med min tekniker när bilen var inlämnad för stolsvärmen men det fanns inga felkoder eller annat som indikerade fel för detta.

Någon annan som upplevt problem med konstigt/hackande ljud vid uppstart?
Min låter ibland som den tvekar. Som att motorn förtänder och startmotorn får jobba mot motorn. Ytterst få gånger det hänt.
#1482109
HeavyMetal skrev: ons 05 jan 2022, 14:20 Är och servar bilen nu och teknikern hade inte hört talas om detta problem eller åtgärd ännu?
Han sa om det blir nåt så kommer det ett varnings meddelande i diplayen!
Det sa min tekniker med gällande återkallese pga defekt lås i bakluckan. Fanns ingen info och jag fick ingen heller förrän jag bad honom leta efter den, då fanns den tydligen.

Jag har ännu inte fått svar från Vi Bilägare gällande källan.
#1483121
Nu har jag fått min återkallelse från Bilia.

"Volvo Cars undersökningar har identifierat att det kan bli fel på startmotorn. Om detta inträffar kan det leda till buller eller att motorn inte startar. I värsta fall kan det inträffa i en stopp/start-situation och att bilen kanske inte kan startas om.

Tills bilen har modifierats kan du inaktivera stopp/start-funktionen för att undvika att problemet uppstår under körning.

Serviceåtgärd: R10143
Åtgärden är att ladda ned ny modifierad mjukvara."

Det gäller vissa XC40 (årsmodell 2019). Vilka vet jag inte och de som det gäller får brev hem.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]