Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1478343
V9097 skrev: fre 10 dec 2021, 10:40 Finns det inte längre något sätt att speca en XC40 med svart tak exteriört?

Edit:

T3 verkar ha ersatts med B3 mildhybrid
B5 AWD verkar inte längre finnas kvar
Jodå. Fjord blå ska ha svart tak.
av HeavyMetal
#1478590
Lockis skrev: fre 10 dec 2021, 12:57
V9097 skrev: fre 10 dec 2021, 10:40 Finns det inte längre något sätt att speca en XC40 med svart tak exteriört?

Edit:

T3 verkar ha ersatts med B3 mildhybrid
B5 AWD verkar inte längre finnas kvar
Jodå. Fjord blå ska ha svart tak.
Bara på Pure electric modellerna finns svart tak numera!
av jaronsso
#1479027
Gällande elbilen.
Jag tycker det är intressant att Single motor har längre räckvidd än twin för MY23 (för det har väl inte varit så alltid?).
Jag är extremt nära på att lägga en beställning nu. Lär ske inom en månad, men står i val och kval bland offerter om single, twin, etc.
Som det känns nu är inte Twin för mig värt skillnaden i pris. Har en arbetsgivare som ska godkänna det hela dessutom.

Det går ju inte att bygga MY23 på Svenska hemsidan än, men när man tittar på t ex den Danska ser förbrukningen ut såhär:

Single: 18.8 kWh/100 km
Twin: 23.9 kWh/100 km

Utrustning Ultimate.

Det är för mig rätt stor skillnad i förbrukning? Är det rimligt? Jag har aldrig haft elbil förut så jag har inte erfarenheten själv. Ovanstående är ju siffror enligt WLTP, så verkligheten kanske är helt annorlunda och Twin kommer längre? Skillnaden i räckvidd är ju väldigt marginell då Twin har större batteri, men ändock kommer Single längre, vilket jag inte trodde var fallet. Trodde Twin låg några mil längre i räckvidd.
av Lockis
#1479075
Ofan ,

Hade inte koll på större batteri i twin
Antar att det är som Polestar 2 då? Short range single motor och lingon range dual motor? Men Polestar 2 dual går längre än p2 short range vill jag minnas.
av jaronsso
#1479087
Lockis skrev: tis 14 dec 2021, 12:43 Ofan ,

Hade inte koll på större batteri i twin
Antar att det är som Polestar 2 då? Short range single motor och lingon range dual motor? Men Polestar 2 dual går längre än p2 short range vill jag minnas.
Ja - och när Single lanserades var det ju till ett lägre pris, men på bekostnad av något mindre batteri och därmed också något kortare räckvidd. Det var vad man sa officiellt från Volvo.
Men så verkar ju inte fallet nu. Förbrukningen skiljer ju en hel del. Ändå intressant. Bygger jag en Single på Danska sidan är specen 41,9 mil WLTP medan Twin ligger på 41,6 mil.
Noterar också att Twin har maxhastighet på 180km/h medan Single har max på 160km/h.
av jaronsso
#1480078
Sådär - nu lagt en beställning på XC40 Recharge Twin Plus.
Leverans runt augusti.

Galet lång väntan innan den kommer, men ska inte byta bil förrän dess "ändå" (förmånsbil). Men man har ju aldrig någonsin behövt vara ute i så god tid för att få hem en bil. Min nuvarande V60 hade en levtid på 4-5 månader. XC40 ca det dubbla.
.. och med tanke på hur mycket som händer och sker inom bilvärlden idag får jag känslan av att min "nya" bil när den kommer inte kommer att vara så ny. Men det gäller ju princip alla märken nu. Det hinner presenteras och visas ett antal nya bilar under 10 månader som "kommer nästa år".
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1480124
Någon som kan se va det är för paneler på "bygg din volvo" nu? är väldigt otydligt hur den ser ut på ex rechargemodellen.
Om man väljer connect textil\microtech
Användarvisningsbild
av perin
#1480169
HeavyMetal skrev:C40 borde ju ligga i detta forum precis som 60 seriens alla modeller ligger i ett forum!
Moderatorerna kan ju ändra till XC40 (18-) C40 (22-)
Ännu ingen forumsdel för C40?
av UnleashFusion
#1480171
W.A.P.E. skrev: tis 21 dec 2021, 15:50 Någon som kan se va det är för paneler på "bygg din volvo" nu? är väldigt otydligt hur den ser ut på ex rechargemodellen.
Om man väljer connect textil\microtech
x.jpg
x.jpg (75.77 KiB) Visad 431 gånger
Undrar jag med, gissar att dom inte uppdaterat klart :party:
av Lockis
#1480175
jaronsso skrev: tis 21 dec 2021, 10:15 Sådär - nu lagt en beställning på XC40 Recharge Twin Plus.
Leverans runt augusti.

Galet lång väntan innan den kommer, men ska inte byta bil förrän dess "ändå" (förmånsbil). Men man har ju aldrig någonsin behövt vara ute i så god tid för att få hem en bil. Min nuvarande V60 hade en levtid på 4-5 månader. XC40 ca det dubbla.
.. och med tanke på hur mycket som händer och sker inom bilvärlden idag får jag känslan av att min "nya" bil när den kommer inte kommer att vara så ny. Men det gäller ju princip alla märken nu. Det hinner presenteras och visas ett antal nya bilar under 10 månader som "kommer nästa år".
Grattis!

Jag lutar själv åt att gå på en BMW iX3. Snabb leveranstid. Och precis som du gäller det förmånsbil. Den långa leveranstiden på en xc40 i kombination med förslagen på ändringar kring förmånsvärden och bonus gör att det känns osäkert. Det i kombination med att det är jobb byte så hyrbil i 9 månader är inte intressant. Blir dyra 9 månader då 😂
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]