Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1479399
Lockis skrev: tor 16 dec 2021, 06:33
jaronsso skrev: ons 15 dec 2021, 11:05
topers skrev: tis 14 dec 2021, 17:07 Beställde en XC40 P6 idag 😃😊
Grattis.
En MY23 då?
När är beräknad lev?
Nop. En MY22 lär det vara. MY23 heter inte P6 eller P8.
Heter och heter.
Det lär fortfarande vara det vedertagna begreppet hos många skulle jag tro. Eller möjligen "single" vs "twin".
Den har dessutom aldrig hetat P6 från officiellt håll. Finns inget som heter P6. Det är ett påhittat begrepp som är myntat i att det hade varit naturligt med P6.
Däremot hette twin just "Recharge P8 AWD"
Men när Single motor lanserades byttes namn även på P8 och modellerna blev då: Recharge Twin motor, samt Recharge Single motor. Volvo har varit väldigt kreativa sista åren med modellnamnen..

Oavsett förmodar jag man frågar om det är en MY22 eller 23 för eget intresses skull. Min handlare kan inte ens offerera eller sälja MY22 nu.

Fick offert så sent som häromdagen på MY23 och modellerna heter i dem:

Volvo XC40 Recharge Twin (Core, Plus, Ultimate)
Volvo XC40 Recharge (Core, Ultimate) ((Alltså Single nämns inte alls))
För just Single med Plus har man ett specialpris och lite utrustning paketerat och då heter den Volvo XC40 Recharge Plus Edition
#1479499
Leveranstid på en xc40 elbil ligger nu runt 8-9 månader…

Helt jäkla galet. Funderar på att shoppa runt bland andra aktörer för att se om någon kan leverera en bil inom rimlig tid. Alla MY23 verkar ligga på 8-9 månader dock.
#1479518
Faktum är att det är en helt normal tid om du ska beställa en från fabrik hos andra med.
Jag har pratat med flera säljare på VAG. VW, Skoda och Audi, och de har inte kunnat lova något men sagt typ ”räkna med ett år i värsta fall”.
Beställer man däremot en som de har ”i rullningen” som är beställd till Sverige som lagerbil, kunde man få en tidigare om man accepterade specen.
MB har likadant. Uppåt ett år.
8-9 månader är bra idag :-)
Men reagerar lite på tiden ändå. Den ska väl börja byggas runt v20. Beställer man idag borde den komma tidigare än i augusti/september. Eller också ligger man så sjukt efter med my22 redan så det påverkar.
#1479777
V22-23 har jag hört för MY23.

Lite olika bud kring leveranstid. Någon ÅF säger innan semestern (juni/juli) någon säger efter…

Audi kan lösa en e-tron 55 till den/mars.
Har spanat in en iX3 som står klar i hallen. Men den är rätt mycket dyrare än en xc40. Även större och med mer? Utrustning.

Aldrig varit så kluven till vad jag ska beställa för bil.
Att jag behöver den asap gör inte saken lättare 😂 byter jobb den 1/1 så min nuvarande bil återlämnas den 30/12.

Får visserligen tillgång till hyrbil, men det är inte gratis att hyra i 9-10 månader.
#1479806
Tja alla!

Nu har jag paxat en xc40 recharge single motor pro med lite extra som dragkrok och 20" my22.

Har någon koll på hur många ampere man kan dra ner Ladd strömmen till?
Tänker på att försöka ladda med 230 v shuko när vi är i stugan som ligger låååångt ifrån närmsta laddstolpe..
Oftast är vi där över helgen och tänker om man drar ner ampere ordentligt och laddar över dagen och inte nätterna så man har koll så slipper man kanske bränna ner huset :-/

Kan jag få I 20-30 kw på en helg så e jag glad 😊

Vad har ni för tankar om detta??
#1479812
Xc40gbg skrev: sön 19 dec 2021, 09:00 Tja alla!

Nu har jag paxat en xc40 recharge single motor pro med lite extra som dragkrok och 20" my22.

Har någon koll på hur många ampere man kan dra ner Ladd strömmen till?
Tänker på att försöka ladda med 230 v shuko när vi är i stugan som ligger låååångt ifrån närmsta laddstolpe..
Oftast är vi där över helgen och tänker om man drar ner ampere ordentligt och laddar över dagen och inte nätterna så man har koll så slipper man kanske bränna ner huset :-/

Kan jag få I 20-30 kw på en helg så e jag glad 😊

Vad har ni för tankar om detta??
Det låter som en utmärkt anledning till att installera en laddbox, så kan du långsamladda på tre faser med 6A istället.
#1479940
Lockis skrev: lör 18 dec 2021, 19:36 V22-23 har jag hört för MY23.

Lite olika bud kring leveranstid. Någon ÅF säger innan semestern (juni/juli) någon säger efter…

Audi kan lösa en e-tron 55 till den/mars.
Har spanat in en iX3 som står klar i hallen. Men den är rätt mycket dyrare än en xc40. Även större och med mer? Utrustning.

Aldrig varit så kluven till vad jag ska beställa för bil.
Att jag behöver den asap gör inte saken lättare 😂 byter jobb den 1/1 så min nuvarande bil återlämnas den 30/12.

Får visserligen tillgång till hyrbil, men det är inte gratis att hyra i 9-10 månader.
Jag kommer närmre och närmre en XC40... :-)
Gällande Audi - har inte de väldiga problem med komponenter? Hört en tid att de inte kan leverera med 360 kamera t ex.
Vad säger din säljare?
#1480176
jaronsso skrev: mån 20 dec 2021, 10:27
Lockis skrev: lör 18 dec 2021, 19:36 V22-23 har jag hört för MY23.

Lite olika bud kring leveranstid. Någon ÅF säger innan semestern (juni/juli) någon säger efter…

Audi kan lösa en e-tron 55 till den/mars.
Har spanat in en iX3 som står klar i hallen. Men den är rätt mycket dyrare än en xc40. Även större och med mer? Utrustning.

Aldrig varit så kluven till vad jag ska beställa för bil.
Att jag behöver den asap gör inte saken lättare 😂 byter jobb den 1/1 så min nuvarande bil återlämnas den 30/12.

Får visserligen tillgång till hyrbil, men det är inte gratis att hyra i 9-10 månader.
Jag kommer närmre och närmre en XC40... :-)
Gällande Audi - har inte de väldiga problem med komponenter? Hört en tid att de inte kan leverera med 360 kamera t ex.
Vad säger din säljare?
Blir mest troligen en iX3. Fick bra pris på lagerbil.

Byter jobb så behöver bil snabbt för att undvika hyrbil i flera månader.
#1507318
Nu har jag kört 1000 mil med min XC40 Recharge och jämför lite med min tidigare V60 T8 TE.
De första veckorna hade jag svårt att ställa om till hög SUV och fick anstänga mig för att hitta fördelar med XC40.
Men några fördelar fanns det dock, som bekvämt in och ursteg, större yttre backspeglar, stora dörrfack och fack i mittkonsol, skapligt bagageutrymme, röststyrningen är klart bättre och förstår även göteborgsdialekt. Positivt att den får dra 1500kg, 1020kg med B-kort.

De försämringar (jmf med V60T8) jag noterade var lite högre ljudnivå, stötigare och studsigare gång på bilen, inte fullt så bekväma framsäten, autobromsar till ibland vid omkörning av lastbilar på motorväg, försämringarna med VOC eller Volvo Cars-appen som den nu kallas. Det går inte att växla mellan farthållare med och utan styrassistans med rattknapparna utan man skall in i menyerna på skärmen i mittkonsolen och vela. Allmänt att rattknapparna har sämre eller ingen funktionalitet och mycket mer som har att göra med Google Android Automotive.

Hur fungerar den som elbil då? Ja bra för det mesta men det är ju inte optimalt med hög bil och stort luftmotstånd i kombination med liten batterikapacitet, 41 mil enligt WLTP men man kör ju aldrig 100-0 på batteriet, kör man dessutom motorväg så blir räckvidden därefter. Prestanda räcker absolut till och att topphastigheten är begränsad till 160 km/h är inget jag stör mig på. Framhjulsdrift fungerar bra utan att det drar i ratten vid acceleration rakt fram.

Jag använder inte enpedalkörning som jag tycker bara är jobbigt, jag saknar B-läget från hybriden eller ännu hellre en enkelt ställbar motorbroms. Nu kör jag med frirull och använder bromspedalen när jag skall motorbromsa.

Laddning fungerar bra, jag har 16A/11kW-laddare hemma som jag nu nästan aldrig använder pga av att mitt bundna elpris övergick till rörligt, så jag laddar billigare på jobbet eller att jag snabbladdar på tjänsteresorna. Räckviddsångesten släppte efter att ha snabbladdat några gånger men kanske kommer tillbaka till vintern eftersom räckvidden påverkas dramatiskt av temperaturen och andra yttre omständigheter. Praktisk räckvidd sommartid ligger runt 300km vid 90%-10% laddning.

Vid snabbladdning har jag sett att bilen tagit emot 136kW som mest, när laddningen är 50% kryper effekten ner under 100kW och efter 88% så går effekten ner under 50kW. Jag laddar bara upp till 90% när jag skall köra lite längre, hemmavid inom komfortzonen laddar jag till 80%. En typisk snabbladdning på 42kWh tar 28 minuter vid en laddstation på 150kW. Men många appar och laddkort/brickor är det att hålla reda på.

Ett par problem har det dock varit, som när det inte gick att lägga i växel för att köra varken framåt eller bakåt. Förvånad gör jag flera försök att kliva ur och låsa bilen, vänta en stund, låsa upp och försöka lägga i växel igen, utan framgång. Det blev ett VOC-samtal och beställning av bärgare, att jag två dagar tidigare laddat ner 2.1-mjukvaran skulle inte ha med saken att göra. När jag väntat en kvart på bärgare gjorde jag ytterligare ett försök och då hade bilen självläkt. Problemet har inte återkommit.
Nästa problem var att jag fick meddelande om att drivlineservice erfordras, jag negligerade detta ett par dagar och laddade ner 2.2-mjukvaran som då blev tillgänglig, felmeddelandet har inte återkommit.

De förändringar jag märkt med mjukvaruuppdateringarna är för 2.1 den sämre grafiken för kartan i huvudinstrumentet och för 2.2 att det tillkommit holdfunktion vid stopp så man slipper att hålla på bromspedalen vid rödljus.
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag under dessa 1000 mil gått från halvt missnöjd till nöjd elbilsförare, vi får se hur nöjd jag är när det skall beställas ny bil om ett år.

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]