batmac skrev: ↑mån 27 sep 2021, 10:52
Hör väl egentligen inte diskussionen till och hjälper inte TS, men nog tycker jag det är rätt ruttet att en adaptiv farthållare inte är standard i bilar i den här prisklassen, oavsett utrustningsnivå. Speciellt då det ändå till viss del är en säkerhetsfunktion..
Så sakteliga brukar en del funktioner sippra över till standardutrustning, kanske det blir så med adaptiv farthållare (Adaptive Cruise Control) över hela linjen på Volvos bilar, på vissa är det standard idag, men inte alla modeller.
I den bil jag har, V90 Recharge 2022, är adaptiv farthållare standardutrustning i lägsta utrustingsnivån Inscription Expression (det finns två nivåer till med än mer utrustning, Inscription och R-Design med eller utan Pro på V90 Recharge). Gäller nog hela 90-serien att adaptiv farthållare är standardutrustning. Och kanske i 60-serien vissa som XC60, möjligen man måste upp nåt snäpp i utrustningsnivå för att adaptiva farthålleran skall komma med, det får man kolla. Såvitt jag kan se finns inte adaptiv farthållare till XC40 i standardutrustningen om man bygger en idag varken med förbränningsmotor eller som hybrid, men på ren elbil XC40 kan man få det om man går upp minst ett snäpp i utrustningsnivå från Core till Plus eller högre.
Adaptiva farthållaren är mycket bra, det borde vara standard i alla Volvo idag tycker jag.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.