Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HeavyMetal
#1461721
iigloo skrev: tis 31 aug 2021, 13:42 Jag lånade en sån bil i en vecka...usch, vilken hemsk upplevelse. Den där växellådan förstör komforten helt. Vet inte vad de gjort men helt värdelös jämfört med 60 och 90-modellerna.
Vilken växellåda var det som du inte gillade? Då det pratas om både dubbelkoppling och 8-stegade geartronic. :-)
av Rullarsving
#1461730
iigloo skrev:
Lövet skrev: tis 31 aug 2021, 14:08 Både konventionella automatlådor (och givetvis dubbelkopplingslådor) kopplar ur drivningen numera när man står stilla med bromsen i D. Det är för att spara soppa. Så fort du släpper bromsen så börjar bilen driva.

Jag har inte kört någon T3 men dock en hel del andra trecylindriga och de känns lite annorlunda och låter speciellt minst sagt. Gillar flera av dem men inte alla. VWs trecylindriga känns och låter som man tagit en vanlig fyra och dragit ur en tändkabel. Usch vad trött och skakig den var. Peugeots 1.2THP var å andra sidan fantastisk - kändes och lät som en sexcylindrig bil.
Så det är därför den är så ryckig. Då måste Volvo missat att optimera mjukvaran på den. Obehaglig att köra som den jag hade var.
Den är ju inte ett dugg ryckig. Och då har jag både kört min T3 2022 och provkört en T2 2021. Kanske är du som är lite ryckig? ;)
Användarvisningsbild
av iigloo
#1461743
Rullarsving skrev: ons 01 sep 2021, 08:05
iigloo skrev:
Lövet skrev: tis 31 aug 2021, 14:08 Både konventionella automatlådor (och givetvis dubbelkopplingslådor) kopplar ur drivningen numera när man står stilla med bromsen i D. Det är för att spara soppa. Så fort du släpper bromsen så börjar bilen driva.

Jag har inte kört någon T3 men dock en hel del andra trecylindriga och de känns lite annorlunda och låter speciellt minst sagt. Gillar flera av dem men inte alla. VWs trecylindriga känns och låter som man tagit en vanlig fyra och dragit ur en tändkabel. Usch vad trött och skakig den var. Peugeots 1.2THP var å andra sidan fantastisk - kändes och lät som en sexcylindrig bil.
Så det är därför den är så ryckig. Då måste Volvo missat att optimera mjukvaran på den. Obehaglig att köra som den jag hade var.
Den är ju inte ett dugg ryckig. Och då har jag både kört min T3 2022 och provkört en T2 2021. Kanske är du som är lite ryckig? ;)
Lite löjligt med personangrepp. Är du barn i huvudet?

Ryckigheten jag talar om är min upplevelse som diskuterades med säljare och mekaniker som bekräftade det. Det gäller 8-vöxlade varianten som finns till T2/T3 och uppkommer när lådan kopplar in och ur driften vid t.ex krypkörning vid köer, parkering etc då bilen växelvis står stilla eller krypkör.
Lådan driver då hårt vilket gör att vibrationer uppstår och bromsarna "knarrar".

Har endast testat MY2020.
av Rullarsving
#1461747
iigloo skrev: ons 01 sep 2021, 09:30
Rullarsving skrev: ons 01 sep 2021, 08:05
iigloo skrev:
Så det är därför den är så ryckig. Då måste Volvo missat att optimera mjukvaran på den. Obehaglig att köra som den jag hade var.
Den är ju inte ett dugg ryckig. Och då har jag både kört min T3 2022 och provkört en T2 2021. Kanske är du som är lite ryckig? ;)
Lite löjligt med personangrepp. Är du barn i huvudet?

Ryckigheten jag talar om är min upplevelse som diskuterades med säljare och mekaniker som bekräftade det. Det gäller 8-vöxlade varianten som finns till T2/T3 och uppkommer när lådan kopplar in och ur driften vid t.ex krypkörning vid köer, parkering etc då bilen växelvis står stilla eller krypkör.
Lådan driver då hårt vilket gör att vibrationer uppstår och bromsarna "knarrar".

Har endast testat MY2020.
Oj, tog du det som personangrepp? Var på skoj, därav smileyn.

Jag upplever den inte som ryckig och bromsarna knirrar inte i dessa lägen där drivningen går på/av.

Nu gällde ju tråden en MY2022 och du skriver NU att du bara testat MY2020. Men visst kan det va likadant men att man upplever saker väldigt väldigt olika och är olika känsliga. Jag är dock generellt känslig för sånt där. Därav frågan om drivningen som går igång och de små små vibrationerna det ger under en sekund.
Senast redigerad av 1 Rullarsving, redigerad totalt 0 gånger.
av Rullarsving
#1461748
Kan ju revidera lite. Drivningen låter inte högre och ger inte vibrationer under krypkörning, dvs att man ligger och kör utan gas i några km/h efter start. Det är bara någon sekund när man släpper bromsen och drar iväg. Skönt att veta att det är normalt. Bilen är helt underbar både interiört och exteriört, och körmässigt.
av Lövet
#1461767
Nu får vi lugna ner oss lite och ta varandras händer. Håll tonen, här hjälper vi varandra och är trevliga.
Bild
av toppo
#1461840
Rullarsving skrev: ons 01 sep 2021, 09:44 Kan ju revidera lite. Drivningen låter inte högre och ger inte vibrationer under krypkörning, dvs att man ligger och kör utan gas i några km/h efter start. Det är bara någon sekund när man släpper bromsen och drar iväg. Skönt att veta att det är normalt. Bilen är helt underbar både interiört och exteriört, och körmässigt.
Håller med dig helt, upplever inte min MY20 som ryckig. Visst tar bromsarna lite abrupt i samma stund som den stannar helt för att stoppa drivningen om man inte bromsar mjukt. Detta ska dock inte sammanblandas med frikopplingen i automatlådan som sker flera sekunder efter stillastående. Har kört min bil 2500 mil och bor i Stockholms innerstad så kö är är jag van vid. Det finns inga tendenser till ryck i automatlådan utan motorn går mjukt även vid krypkörning, men man måste vara försiktig på bromsen för att slippa ett abrupt stopp.

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]