Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rullarsving
#1461561
När jag står på tomgång så hörs knappt motorn, inte ens med fönster öppet.
Om jag släpper bromsen så att bilen börjar rulla iväg så låter det lite mer, nästan åt dieselhållet (självklart inte lika mkt) och börjar vibrera lite. Om jag direkt stannar igen så går bilen ner i det tysta läget igen. OBS: Auto-stop engine går inte i! Så det är inte det.
Det jag undrar är om draget/dieselaktiga brummandet som sätter igång när man släpper bromsen. Ska det vara så? Det verkar som att det blir friläge någon sekund efter att man stannat för att slippa draget/slitaget på kopplingen? Smart i så fall.

Är det normalt med denna motor att den brummar lite mer just när man kör iväg sakta och även liksom vibrerar lite. Samma när man backar sakta. Så fort man kommit iväg i över 10 km eller nåt sånt (ev redan tidigare än så) låter det precis som förväntat av en bensinare, och väldigt tyst, och även det härligt ljudet och vinandet från turbon. :P
av Rullarsving
#1461597
svergie2 skrev: tis 31 aug 2021, 07:25 Är det dubbelkopplingslåda i din bil? Känner igen beteendet från VWs jag kört med DSG-låda.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Ehm, jag vet faktiskt inte. Kan inte sånt där. Det är 8-stegade Geartronic.
AndreasThn skrev: tis 31 aug 2021, 08:33 Ja det är dubbelkopplingslåda i de där, sedan har ju de trecylindriga motorerna lite speciellt ljud.
Ah ok. Hittade att den kallas "8-stegad Geartronic"
Ja ljudet är speciellt, inte minst turboljudet. Men det gillar jag. Det jag undrar mest om är det lite mer dieselaktiga ljudet som kommer vid det första draget när man kör iväg. Om det är normalt? :) Och vibrationerna som det ger.
av Rullarsving
#1461599
Fast vänta nu, Det är väl Powershift som är dubbekopplingslådan? I specen när man väljer bil på Care By Volvo-sidan står det att den har Geartronic. Men det kanske inte stämmer. Står en massa annat där som ej är uppdaterat.
av toppo
#1461633
Nej, det är ingen dubbelkopplingslåda i T3-motorn, det är konventionell 8-stegad automat. I hybriderna med samma motor är det dock dubbelkopplingslåda.

Jag har haft min XC40 T3 MY20 i två år snart och den beter sig precis som du beskriver. Den vibrerar och låter lite i låg fart, gissningsvis innan den låst växeln. Vid stillastående är det som att den frikopplar lådan efter ett par sekunder och drivet försvinner trots att man är i Drive. Jag har alltid tolkat det som att det är helt normalt 🙂
Användarvisningsbild
av iigloo
#1461644
Jag lånade en sån bil i en vecka...usch, vilken hemsk upplevelse. Den där växellådan förstör komforten helt. Vet inte vad de gjort men helt värdelös jämfört med 60 och 90-modellerna.
av Rullarsving
#1461647
toppo skrev:Nej, det är ingen dubbelkopplingslåda i T3-motorn, det är konventionell 8-stegad automat. I hybriderna med samma motor är det dock dubbelkopplingslåda.

Jag har haft min XC40 T3 MY20 i två år snart och den beter sig precis som du beskriver. Den vibrerar och låter lite i låg fart, gissningsvis innan den låst växeln. Vid stillastående är det som att den frikopplar lådan efter ett par sekunder och drivet försvinner trots att man är i Drive. Jag har alltid tolkat det som att det är helt normalt 🙂
Najs, men då vet jag. Inget som stör mig. Har bara tänkt på att det är annorlunda mot min förra bil. Det är ju bara när man rullar igång utan gas så att säga som det låter annorlunda och vibrerar lite. Men det gör man ju nästan aldrig. När man kör som vanligt låter ju motorn och turbon helt underbart (och väldigt lite när den ska låta lite).
iigloo skrev:Jag lånade en sån bil i en vecka...usch, vilken hemsk upplevelse. Den där växellådan förstör komforten helt. Vet inte vad de gjort men helt värdelös jämfört med 60 och 90-modellerna.
Tycker växellådan fungerar helt klockrent. Och bilen i övrigt är helt underbar, glad att jag tog en Inscription med helläder.
Och bilen ligger sjukt mycket bättre på vägen och känns mycket pålitligare och precis än min nya XC60 som jag hade fram tills jag hämtade denna.
av Lövet
#1461648
Både konventionella automatlådor (och givetvis dubbelkopplingslådor) kopplar ur drivningen numera när man står stilla med bromsen i D. Det är för att spara soppa. Så fort du släpper bromsen så börjar bilen driva.

Jag har inte kört någon T3 men dock en hel del andra trecylindriga och de känns lite annorlunda och låter speciellt minst sagt. Gillar flera av dem men inte alla. VWs trecylindriga känns och låter som man tagit en vanlig fyra och dragit ur en tändkabel. Usch vad trött och skakig den var. Peugeots 1.2THP var å andra sidan fantastisk - kändes och lät som en sexcylindrig bil.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1461719
Lövet skrev: tis 31 aug 2021, 14:08 Både konventionella automatlådor (och givetvis dubbelkopplingslådor) kopplar ur drivningen numera när man står stilla med bromsen i D. Det är för att spara soppa. Så fort du släpper bromsen så börjar bilen driva.

Jag har inte kört någon T3 men dock en hel del andra trecylindriga och de känns lite annorlunda och låter speciellt minst sagt. Gillar flera av dem men inte alla. VWs trecylindriga känns och låter som man tagit en vanlig fyra och dragit ur en tändkabel. Usch vad trött och skakig den var. Peugeots 1.2THP var å andra sidan fantastisk - kändes och lät som en sexcylindrig bil.
Så det är därför den är så ryckig. Då måste Volvo missat att optimera mjukvaran på den. Obehaglig att köra som den jag hade var.
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]