Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1461083
Någon som vet varför vissa bilfirmor/ÅF använder begreppet P6, när detta "modellnamn" inte ens finns. Är P8 så inarbetat att man felaktigt hittar på dess mindre version. (Dessutom borde det ju max va P5 isf) ;-)
Användarvisningsbild
av bem
#1461224
HeavyMetal skrev: lör 28 aug 2021, 15:16 Dom har sänkt hastigheten ytterligare från 180km/h till 160km/h :-o snart är vi nere i 120km/h kanske? :bored:
Säljer de några sådana Volvobilar i Tyskland tro? En av de sista friheterna i Tyskland?: köra fort (och säkert) på Autobahn...
Det är väl inte ofta man behöver susa fram i 160 knyck men blotta möjligheten att få gasa på så fort man får kan kanske vara betydelsefullt för många. Här hemmavid där jag bor är det nästan bara 80 vägar numera så skulle jag ha bilen bara att köra med hemmavid räckte det egentligen om den gjorde max 100 knyck.
Själv är jag motståndare av att begränsa hastigheten på bilar, ansvaret bör ligga på föraren, inte spärrar i bilen, tycker jag. Blir lite förmynderi när de håller på med allt lägre hastigheter. Ingen myndighet har väl bestämt att biltillverkare måste sänka maxfarten? Fattar inte riktigt hur biltillverkare resonerar med att sänka hastigheten allt mer? Skall de framstå som säkerhetsmedvetna kan de lika väl sätta i en automatisk speedlimiter så vi inte kan köra fortare än vad väghastigheten tillåter hur hårt vi än trycker på gaspedalen. Blir väl säkrast så?
/Bo
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1461279
Ja återförsäljarna i Tyskland var inte glada när Volvo införde 180-spärren...
Man kan köra ihjäl sig i 100 km/h också om man kör in i en lastbil eller ett träd.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1471328
Har denna enklare P6 (som den omnämns på vissa håll) helt ersatt P8 i XC40?
Jag kan bara se P8 i C40...
Användarvisningsbild
av Derank
#1471329
Hastighetsspärren är ju ett ikkeproblem, vilket optimeringsfirma som helst kan ta bort den, du kan tom med rätt "verktyg" göra det själv, och ja, verktyget finns att köpa för oss vanliga dödliga.
Användarvisningsbild
av Derank
#1471754
Runt 3k här uppe, men varierar säkert runt omkring i landet, kontakta ditt lokala tuningföretag och hör med dom, det finns ju så många idag så priset lär variera en hel del.

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]