Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrares
#1450045
Hej allihopa. Tänkte kolla om någon varit med om samma problem som min vän. Första gången var i november 2020. Hon var på väg hem från stallet ca 2 mils motorväg och helt plötsligt började bilen vibrera och bilen varnade för punktering vänster bak. Hon stannade omedelbart och gick ut och kollade och däcket hade tryck men det rök om bromsoket/skivan. Fälgen var så varm att man kunde bränna sig. Innan detta hade hon åkt från jobbet ca 4 mil utan några symtom. Parkerade och satte sig igen efter ca 1h. Bilen bogserades till Volvo som konstatera att bromsoket kärvade och belägg och skiva gått varma. Byttes på garanti alltihopa. Bilen gått ca 8000mil.
Sedan hände samma sak igen i maj (bilen gått 8660mil. Då hade hon bara hunnit köra 2km innan samma symtom inträffade. In till samma verkstad som tog det mot volvo centralt. Bromsoket byttes igen. Denna gång hade skiva och belägg klarat sig pga den korta färden. Så nu igår så hände det för tredje gången. Problemet måste ju sitta innan bromsok tänker jag nu. Typ att den inte släpper helt med start/stop funktionen eller liknande. Något med elen eller programmering. Ville egentligen mest veta om någon varit med om liknande och hur det löstes, eller en hållbar teori så det inte bara byts en tredje gång och återkommer igen. Bilen är från 2018 XC40 D4 AWD. Nu ca 8800 mil på mätaren.
Tack på förhand
Mvh Thomas

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]