Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1446532
Hej,

Hämtade ut min nya bil XC40 P8 idag och försäljaren lyckades inte logga in med mitt Google-konto när jag hämtade ut den. Man kommer inte ens till att man skall skriva in sin e-post / lösen utan det ”går inte att kommunicera med Googles server just nu”. Detta skedde på anläggningen om man hoppades det skulle släppa, men försökt kanske 50 gånger nu att lägga till ett Google-konto utan framgång.
Lyckades logga in med Volvo-id så uppenbarligen finns nät. Google assistent osv fungerar så nät verkar som sagt finnas. Hade hoppats jag hade kunnat ladda hem uppdateringen till bilen men det vill den inte göra det heller, trots att den har automatiska uppdateringar påslagen. Står bara och snurrar på ”söker”.

Någon som helst aning om vad som kan vara fel?

Tack!
#1446614
Tack för ditt svar. Testade igen i morse och samma problem. Återställde alla inställningar och fick lägga in Volvo ID och liknande igen, men sen kom helt plötsligt alternativet att logga in med mitt Google -konto. Gjorde det via mobilen och nu fungerade det. Buggigt värre men nu kan jag iaf ladda ner appar som Spotify etc.
#1452256
På ett annat forum läste jag två tips om android-systemet strular. Det ena är att boota om android-systemet genom att hålla nere hem-knappen i 20 sekunder. Det andra är att boota om uppkopplingen genom att hålla ner defroster-knappen lika länge. Jag har inte testat själv (har inte ens fått bilen än) men det verkar funka ibland för andra.
#1459570
Hej!

Ledsen för riktigt sent svar - hade uppenbarligen inte koll på notifikationer.

Jag fick det att funka - jag nollställde hela systemet via fabriksåterställning (via infotainmentsystemet). Sen kunde jag välja 3 olika sätt att logga in. Detta problem återkom aldrig trots att jag gjort en del fabriksåterställningar. Varför detta? Jo för att bilen är rätt buggig.

Hade väldigt lite problem med det firmware som jag hämtade bilen med - fråntaget nämnda inloggningsproblem. Tyvärr upplever jag en del mer störande buggar idag - däribland att min position i Maps i förardisplayen inte förflyttar sig när jag kör. Inga problem om jag tittar i infotainmentsystemet så något är märkligt. Inte heller problem när man kör i ”nästa sväng-läge” i förardisplayen. Pratade med verkstaden och det var tydligen vanligt förekommande. De hade en uppdatering som jag måste lämna in för att få men vet inte om jag pallar. Hoppas istället att de fått bort denna och de flesta andra buggar i nästa uppdatering de rullar ut över nätet.

Vad gäller Volvo on Call fungerar det ok. Det är fortfarande en väldigt avskalad version där du kan sätta på klimatanläggning/förkonditionering (men inte timer vad jag har sett), låsa/låsa upp och batteristatus samt om bilen laddar. Lämnar en del i övrigt att önska och i vanlig ordning med VOC tycker jag informationen kan lagga en hel del. Batteristatus uppdateras inte tillräckligt ofta och ibland visas dörrar som öppna eller olåsta när så inte är fallet. Det finns heller inte körjournal vilket är riktigt korkat för tjänstebilsförare. Hade hoppats på att android automative skulle innebära en myriad av möjligheter…men nästan ett år senare har väldigt lite hänt. Tyvärr.

Det är en trevlig bil när allt funkar, men känns lite väl ”beta” med tanke på priset och jag hade hoppats att man skulle ha kommit mycket längre idag än man gjort. Känns inte speciellt modernt i upplevelse om man jämför med t ex Tesla.
#1459776
Det är inte undra på att andra Volvomodeller med Google Android Automotive också har många saknade funktioner när Volvo inte ens efter över 1 år med XC40 elbil lyckats få till bra funktionalitet i detta infotainmentsystem än. Ett år med en bilmodell och ännu inte rättat till sådana problem du beskriver, grapper. Antingen är väl problemen svåra att lösa eller så... ja vad skall man tro. Får nog dras med en del av de problem du beskriver på min V90 T6 Recharge 2022:a som också har Google Android Automotive. Inte har Volvo fått till Carplay stöd för iPhone heller nu i 2022:or Volvo med nya infotainmentsystemet (som finns i gamla Sensus). Och jag antar XC40 elbil heller inte har Carplay än (efter att bilen funnits över 1 år på marknaden)? Volvo Cars appen (f.d. Volvo On Call) funkar bra i min V70 MY14 men i nya 2022:or med Google Android Automotive är det bara ca. 3 funktioner som funkar av 12 men det skall visst komma allteftersom under hösten resten av funktionerna. Finns en lista på Volvo Cars hemsidan alla 12 funktionerna.
https://www.volvocars.com/se/support/to ... cars-appen

/Bo
#1459909
Hej igen!

Det stämmer att det inte finns någon Apple Car Play än som jag har i min V90, men kan inte påstå att jag saknar det speciellt mycket fråntaget hanteringen av podcasts. Min favvospelare finns helt enkelt inte där än. I övrigt tycker jag att det är bättre upplevelse med övriga appar jag vill använda.

Tack för listan med kommande uppdateringar, den hade jag inte sett. Infriar de den kommer jag nog inte sakna så mycket av det jag är van vid att VOC innehåller. Sen hoppas man att de jobbar järnet för att få annan spännande funktionalitet. Hur funkar det förresten med Automotive? Det är en plattform som Volvo står på - men vem bestämmer till exempel vilka appar som skall prioriteras utöver bilfunktionalitet som ju måste vara Volvos tekniker som arbetar fram? Är det Google, Volvo eller båda som driver det?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]