Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mariav
#1440000
Tog ut min XC40 T4 laddhybrid, tjänstebil i november förra året. Nu i mars stod jag utanför Ica varpå bilen inte startar. Assistanskåren kom och började bilen-de fick inte igång den.
På verkstan sa de att det behövdes en mjukvaruuppdatering.
4 dagar senare står jag i garaget och bilen startar inte. Assistanskåren får denna gång igång bilen och jag kör till verkstan igen som bytte batteriet för det var tydligen helt slut.
Två dagar senare står jag på parkeringen och bilen startar inte. Assistanskåren kommer igen och får igång bilen. Jag kör till verkstan igen.

Nu har verkstan ringt och frågade om jag verkligen var säker på att bilen inte startar ”-du vet det är ju en elbil så det hörs inget när den går igång” 🙄 sån urbota dum fråga men ja ja.

Bilen står nu på verkstan och har stått i en vecka. De har kört med den två gånger idag och den har startat båda gångerna. Imorgon vill säljaren att jag ska komma dit för att visa hur jag gör när jag startar den(tror han att jag startar den fel?)
Det finns inga felkoder i bilen och de säger att de inte kan laga nåt när inget är fel.. hjälp mig..kan någon komma med nåt tips? :-(

När bilen inte vill starta så står det på displayen att jag ska trycka på startknappen för att starta motorn, men när jag trycker på knappen låter det bara som en dovt klick.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1440051
Lider med dig men fick verkligen ett gott skratt här!
Kunde du starta den i november så är det förhoppningsvis bilen som blivit senil nu. ;-)
av Tjalfe
#1440723
Är 12V batteriet tomt därav ingen start?
Använder du Tibber ?
XC40 och Tibber fungerar inte tilsammans för tillfället, tömmer 12V batteriet.
av BoPaulsson
#1461387
Mariav skrev: ons 07 apr 2021, 15:47 Tog ut min XC40 T4 laddhybrid, tjänstebil i november förra året. Nu i mars stod jag utanför Ica varpå bilen inte startar. Assistanskåren kom och började bilen-de fick inte igång den.
På verkstan sa de att det behövdes en mjukvaruuppdatering.
4 dagar senare står jag i garaget och bilen startar inte. Assistanskåren får denna gång igång bilen och jag kör till verkstan igen som bytte batteriet för det var tydligen helt slut.
Två dagar senare står jag på parkeringen och bilen startar inte. Assistanskåren kommer igen och får igång bilen. Jag kör till verkstan igen.

Nu har verkstan ringt och frågade om jag verkligen var säker på att bilen inte startar ”-du vet det är ju en elbil så det hörs inget när den går igång” 🙄 sån urbota dum fråga men ja ja.

Bilen står nu på verkstan och har stått i en vecka. De har kört med den två gånger idag och den har startat båda gångerna. Imorgon vill säljaren att jag ska komma dit för att visa hur jag gör när jag startar den(tror han att jag startar den fel?)
Det finns inga felkoder i bilen och de säger att de inte kan laga nåt när inget är fel.. hjälp mig..kan någon komma med nåt tips? :-(

När bilen inte vill starta så står det på displayen att jag ska trycka på startknappen för att starta motorn, men när jag trycker på knappen låter det bara som en dovt klick.
Hej
Verkar som jag har samma fel som du har, hur har det gått är problemet löst?
Med vänlig hälsning,
Bo Paulsson
0733980202
av BoPaulsson
#1461460
Mariav skrev: ons 07 apr 2021, 15:47 Tog ut min XC40 T4 laddhybrid, tjänstebil i november förra året. Nu i mars stod jag utanför Ica varpå bilen inte startar. Assistanskåren kom och började bilen-de fick inte igång den.
På verkstan sa de att det behövdes en mjukvaruuppdatering.
4 dagar senare står jag i garaget och bilen startar inte. Assistanskåren får denna gång igång bilen och jag kör till verkstan igen som bytte batteriet för det var tydligen helt slut.
Två dagar senare står jag på parkeringen och bilen startar inte. Assistanskåren kommer igen och får igång bilen. Jag kör till verkstan igen.

Nu har verkstan ringt och frågade om jag verkligen var säker på att bilen inte startar ”-du vet det är ju en elbil så det hörs inget när den går igång” 🙄 sån urbota dum fråga men ja ja.

Bilen står nu på verkstan och har stått i en vecka. De har kört med den två gånger idag och den har startat båda gångerna. Imorgon vill säljaren att jag ska komma dit för att visa hur jag gör när jag startar den(tror han att jag startar den fel?)
Det finns inga felkoder i bilen och de säger att de inte kan laga nåt när inget är fel.. hjälp mig..kan någon komma med nåt tips? :-(

När bilen inte vill starta så står det på displayen att jag ska trycka på startknappen för att starta motorn, men när jag trycker på knappen låter det bara som en dovt klick.
av MarkoRT
#1542164
Jag har haft ett startbekymmer var och varannan vecka under ett halvårs tid med en v60 plugin-hybrid från 2014 och delar med mig av min lösning om det kan vara samma symptom hos er.

När jag hade skapat ett laddningschema (för en plats/hemma) i Volvo Cars appen men valde att inte koppla in laddkabeln och lät bilen stå i några dygn så var bilen stendöd och startade inte utan Assistans och starthjälp.

Jag har nu raderat alla laddningscheman i Volvo Cars appen och bilen startar pålitligt som den ska.

Tolkar det som en bugg i Volvo Cars appens push-notifiering till mobilen efter att plats med laddningsmöjlighet upptäcks.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]