Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ebbe44
#1438125
Många som jag känner leasar sin bil privat eller genom företaget. Med eget ägande vill man gärna ha bilen länge och försöker hålla nere underhållskostnaderna.
Vad jag förstår beter man sig olika- en leasingbil ska ju bytas efter tre år mot en ny.
Funktionerna är de samma under brukandet men snart behöver ägaren delar som kanske inte Volvo behöver sälja eller alternativa verkstäder för de som inte vill betala "lyxpriser".
Kanske kan man hjälpa varandra denna vägen och även påverka verkstadpriserna.
#1438152
Hänger inte riktigt med i vad du menar, jag äger min bil och ämnar att ha den någar år til ( tror jag ) den blir 6år snart, har seviceavtal ( 306kr/mån ) billigt, tycker jag. Den är betald. 9000mil
#1438503
Vi har en privat-leasing, och en förmånsbil. Att man skulle ta hand om den sämre håller jag inte med om. Man har ju ett åtagande mot leasingbolaget. Att man skall sköta och serva i rätt tid. Och sedan vill man ju ha sin nya bil fräsch.

Det är ju samma med dem som tar ett billån. Men då är det ju banken som äger bilen och du måste underhålla den för att den inte skall tappa i värde mer än du amorterar.

Sedan finns det dem som har betalat sin bil kontant. De vill väl också ta hand om den men kanske mer vanligt att man har en äldre bil än 3 år då.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1438801
ebbe44 skrev: sön 28 mar 2021, 13:20 Många som jag känner leasar sin bil privat eller genom företaget. Med eget ägande vill man gärna ha bilen länge och försöker hålla nere underhållskostnaderna.
Vad jag förstår beter man sig olika- en leasingbil ska ju bytas efter tre år mot en ny.
Funktionerna är de samma under brukandet men snart behöver ägaren delar som kanske inte Volvo behöver sälja eller alternativa verkstäder för de som inte vill betala "lyxpriser".
Kanske kan man hjälpa varandra denna vägen och även påverka verkstadpriserna.
Hur skall du som konsument kunna påverka Verkstadspriserna?
Verkstäderna är ju inte dumma precis.......Dom har ju listor på Vad jobben kostar! Mer eller mindre........Åh i många fall kan det diffa verkstäder emellan
#1438823
Jag har kört både förmånsbil (leasing) och egna (ägda) bilar de senaste åren. Jag kan inte se att jag behandlar de olika.

Visst går det att påverka verkstadspriserna i viss utsträckning. Om du tycker att en service är för dyr så går det ofta att hitta ett billigare alternativ. Att gå till en liten märkesoberoende mekaniker ger nästan alltid en besparing jämfört med "originalverkstaden". I storstäderna brukar det också bli billigare om du åker en bit. Billigast är att göra servicen själv.

Det börjar närma sig 10 år sedan jag gjorde en service själv -- främst för att jag blivit bekväm, men bättre ekonomi bidrar också. Numera lämnas bilarna normalt på närmaste BIlia-stället. Dyrt, men bekvämt. Att folk beter sig som mig gör inte att servicepriserna går ner...

Att "Classic" priserna finns visar dock att handlarna kan göra en del för att få ner priserna för att behålla kunder med äldre bilar.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]