- tis 16 mar 2021, 08:29
#1436031
Snart dags att beställa ny bil och jag sneglar på P8:an - är det dags för en elbil rentav? Men så börjar jag läsa, läsa och räkna och kommer fram till i mitt tycke märkliga siffror som inte riktigt stämmer med marknadsföringen och åsikter från elbilsåkande kompisar. Har jag missat nåt väsentligt?
Så, vad kan vara bättre än att ställa ut mina slutsatser och frågor till beskådande på 'jagrullar'?!
Så här tänker jag:
Ladda hemma kostar ca 1 kr / kwh
Ladda på stolpe längs vägen kostar ca 5 kr/kwh
Dock:
5 kr / kwh gäller bara de första 45 minuterna, sedan kostar det 8 kr/kwh. Då vill det till att laddförhållandena är optimala annars blir det löjligt dyrt per mil. Laddstolparna har 50-150 kw laddeffekt. Att ladda 50 kwh med 50 kw effekt tar alltså 1 timme.
En laddning från 20% till 80% (enligt rekommendationen från Volvo) = ca 50 kwh. (Dvs från 16 -> 64 kwh)
Kostar 50 kr hemma och 250+15 kr på stolpe.
Batteriet rymmer ca 80 kwh och på det kommer man ca 40 mil, dvs 2 kwh per mil. En laddning längs vägen ger alltså ytterligare 25 mil vid ideala förhållanden.
2 kwh laddade längs vägen = 10 kr = 1 mil
1 mil på diesel i vår XC40 kostar ca 0.6 * 15 kr = 9 kr...
Ska man åka långt är det alltså bara de första 30 milen som man har en låg milkostnad, sedan blir det dyrare än med diesel.
Sedan tillkommer problematiken med dålig kapacitet och laddtid vid kyla och oklarhet hur mycket av de 400 hästkrafterna som man kan roa sig med utan att effektuttaget per mil blir långt över 2 kwh.
Frågor som alltså borde besvaras:
Så, vad kan vara bättre än att ställa ut mina slutsatser och frågor till beskådande på 'jagrullar'?!
Så här tänker jag:
Ladda hemma kostar ca 1 kr / kwh
Ladda på stolpe längs vägen kostar ca 5 kr/kwh
Dock:
5 kr / kwh gäller bara de första 45 minuterna, sedan kostar det 8 kr/kwh. Då vill det till att laddförhållandena är optimala annars blir det löjligt dyrt per mil. Laddstolparna har 50-150 kw laddeffekt. Att ladda 50 kwh med 50 kw effekt tar alltså 1 timme.
En laddning från 20% till 80% (enligt rekommendationen från Volvo) = ca 50 kwh. (Dvs från 16 -> 64 kwh)
Kostar 50 kr hemma och 250+15 kr på stolpe.
Batteriet rymmer ca 80 kwh och på det kommer man ca 40 mil, dvs 2 kwh per mil. En laddning längs vägen ger alltså ytterligare 25 mil vid ideala förhållanden.
2 kwh laddade längs vägen = 10 kr = 1 mil
1 mil på diesel i vår XC40 kostar ca 0.6 * 15 kr = 9 kr...
Ska man åka långt är det alltså bara de första 30 milen som man har en låg milkostnad, sedan blir det dyrare än med diesel.
Sedan tillkommer problematiken med dålig kapacitet och laddtid vid kyla och oklarhet hur mycket av de 400 hästkrafterna som man kan roa sig med utan att effektuttaget per mil blir långt över 2 kwh.
Frågor som alltså borde besvaras:
- Så hur ser körcykeln ut för branschens beräkning av räckvidd??
Hur ser laddkapacitet och urladdning ut över året i svenskt (vinter-)klimat, dvs hur ser kapacitetskurvan ut relativt mot temperatur?
Att använda kupévärmare och batterivärmare (!), är det bara en försäljningsgimmick eller är det något som man kommer att använda i praktiken?
Hur viktigt är det att inte gå under 20% resp 80% laddning? Hur snabbt visar sig en kapacitetsminskning om man slarvar?