Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1436686
Det här är intressant, flera här i tråden antyder att Tesla är ett bättre alternativ. I mitt fall är det Volvo som gäller (=tjänstebil) men det vore intressant att höra varför Tesla fortfarande drar det längst strået. Personligen tycker jag att de är rätt trista invändigt, även utvändigt i senare modeller, men det är ju en smaksak. Men hur kan de vara mer "strömsnåla" s a s?
#1436712
Tesla drar regelbundet runt 1.6-1.8 kWh per mil i tester (m3) medans Volvo ligger på 2.8 vad jag sett. Kombinerar man med att det finns mycket fler laddare för Tesla så blir skillnaden i praktisk användbarhet stor.

Sen håller jag med om att Tesla känns som plastleksaker invändigt. Har kört ett par stycken Model S nu och alla knarrar och gnisslar invändigt. Utöver det så är de vid det här laget väldigt daterade förutom skärmen i mitten.
#1437048
Ser att någon redan svarat och vill bara tillägga att jag var i samma situation nyligen.
Efter mycket efterforskning och dialoger med säljare och kollegor så valde jag helt bort elbilen till förmån för hybriden.
Dels för att den enda Tesla jag skulle kunna tänka mig är en MX som inte går in i TCO kalkylen dels för att M3 och MY inte har ordentliga mätare utan bara en display mitt i bilen. Idioti i mitt tycke!

Provade även E-tron, gillade bilen men den var också för dyr för att passa in i TCO kalkylen.

Men! Den stora nackdelen med alla elbilar utom tesla idag är just infrastrukturen, det är där tesla vinner. Tänker ge det tills nästa period för förmånsbil och då tror jag många har hunnit ikapp och även att det finns ett större utbud av rimligt prissatta bilar. BMW kommer med sin iX nu som verkar vettig. Samma pris som en E-Tron innan rabatter. Volvo har säkert något spännande på gång som kommer dem närmsta 2-3 åren och är rimligt i storlek 40-serien är för liten med nuvarande familje situation.
#1437081
Det verkar vara flera som funderar på elbil. :-D

Tesla M3 är också en väldigt liten bil. Inte direkt något som i min värld passar som familjebil.

Det är som sagt räckvidden och infrastrukturen för laddning som gör Tesla aktuell. Som bil betraktat tycker jag att det finns bättre alternativ. Jag får in både en M3 och XC40 P8 i min "budget". Tesla M3 lockar inte. XC40 P8 lockar inte tillräckligt mycket för att ha som andrabil.

För mig gör själva elförbrukningen inte så mycket. Den kommer bara vara en marginell kostnad i kalkylen. Problemet är att hög elförbrukning tenderar att ge kortare räckvidd och längre laddtid. Det är saker som jag bryr mig om, det och själva infrastrukturen för laddning.

För mig ser det ut att röra sig om en tidsfråga tills jag skaffar elbil. Antingen när elbilarna (och laddinfrastrukturen) blir tillräckligt bra för att ersätta nuvarande XC90, eller när månadskostnaden på XC90:n gått ner tillräckligt för att jag ska anse mig ha råd med en ny bil till.

Det är flera orsaker som gör att jag inte tror att jag någonsin kommer att köpa en helt ny bil med endast förbränningsmotor. Mest troligt blir nästa bil en ren elbil, men det kan tänkas att det blir en hybrid till att börja med.
#1437090
Malmstroem skrev:För mig gör själva elförbrukningen inte så mycket. Den kommer bara vara en marginell kostnad i kalkylen. Problemet är att hög elförbrukning tenderar att ge kortare räckvidd och längre laddtid. Det är saker som jag bryr mig om, det och själva infrastrukturen för laddning.
Så är det absolut. Laddar man hemma spelar förbrukningen ingen nämnvärd roll i det stora hela men en praktisk räckvidd på 20 eller 40 mil - det är enorm skillnad för hur användbar bilen kommer kännas.
#1437169
kör själv 27- 34mil mellan laddningarna i en P8 och min bil snittar 19-24 kW/100km (beroende på vägtyp) vilket är ok eftersom det är en SUV med all lullul, eluppvärmda torkare, ratt, speglar, stolar etc ....

Använder bilen regelbundet till jobbet vilket ligger 36mil enkel. Stannar och laddar ca15-20min ungefär halvvägs (hastighet laddning 80-130kW beroende på temperaturer)vill ha reserv när jag kommer fram.
Mycket som snurrar på nätet som ej har med verkligheten att göra.
#1437273
Veckopendlar, typ :).
Har testat många elbilar, Ingen bil klarar hela sträckan vintertid om jag kör som jag brukar med förbrännarbil.... Minst ett stopp :) såvida man inte gör som många elbilsförare som hävdar lång räckvidd....stäng av värme och kör 65 km/h hela vägen ;)

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]