Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1436031
Snart dags att beställa ny bil och jag sneglar på P8:an - är det dags för en elbil rentav? Men så börjar jag läsa, läsa och räkna och kommer fram till i mitt tycke märkliga siffror som inte riktigt stämmer med marknadsföringen och åsikter från elbilsåkande kompisar. Har jag missat nåt väsentligt?

Så, vad kan vara bättre än att ställa ut mina slutsatser och frågor till beskådande på 'jagrullar'?!

Så här tänker jag:

Ladda hemma kostar ca 1 kr / kwh
Ladda på stolpe längs vägen kostar ca 5 kr/kwh
Dock:
5 kr / kwh gäller bara de första 45 minuterna, sedan kostar det 8 kr/kwh. Då vill det till att laddförhållandena är optimala annars blir det löjligt dyrt per mil. Laddstolparna har 50-150 kw laddeffekt. Att ladda 50 kwh med 50 kw effekt tar alltså 1 timme.

En laddning från 20% till 80% (enligt rekommendationen från Volvo) = ca 50 kwh. (Dvs från 16 -> 64 kwh)
Kostar 50 kr hemma och 250+15 kr på stolpe.

Batteriet rymmer ca 80 kwh och på det kommer man ca 40 mil, dvs 2 kwh per mil. En laddning längs vägen ger alltså ytterligare 25 mil vid ideala förhållanden.

2 kwh laddade längs vägen = 10 kr = 1 mil

1 mil på diesel i vår XC40 kostar ca 0.6 * 15 kr = 9 kr...

Ska man åka långt är det alltså bara de första 30 milen som man har en låg milkostnad, sedan blir det dyrare än med diesel.


Sedan tillkommer problematiken med dålig kapacitet och laddtid vid kyla och oklarhet hur mycket av de 400 hästkrafterna som man kan roa sig med utan att effektuttaget per mil blir långt över 2 kwh.

Frågor som alltså borde besvaras:
  • Så hur ser körcykeln ut för branschens beräkning av räckvidd??
    Hur ser laddkapacitet och urladdning ut över året i svenskt (vinter-)klimat, dvs hur ser kapacitetskurvan ut relativt mot temperatur?
    Att använda kupévärmare och batterivärmare (!), är det bara en försäljningsgimmick eller är det något som man kommer att använda i praktiken?
    Hur viktigt är det att inte gå under 20% resp 80% laddning? Hur snabbt visar sig en kapacitetsminskning om man slarvar?
Tänker jag fel nånstans, missar nåt väsentligt? (Jag har såklart avsiktligt bara kikat på de rörliga kostnaderna, dvs drift. )
#1436061
Många frågor i en.

1) 5kr/kWh är inte ett ffastpris som alla använder sig av. Jag laddade i lördags för 2,4kr/min på en snabbladdare från InCharge. Den var på 50kW så 1h är 50kWh och 144kr. Det blir under 3kr/kWh. Sedan finns det en laddgata där jag jobbar. Där kostar det 3 kr/kWh. Välj inte den dyraste laddningen så är ett problem ur världen. Då blir kostnaden 6kr/milen och sist jag kollade kostade dieseln över 16kr/litern och en förbrukning om 0,55 blir då 8-9kr/milen. Plus den där sjukt höga malusskatten.

2) Jag har idag en bil med 326 hk (ej Volvo) och den har en förbrukning över 8000 mil om 0,87l/milen. När jag nyttjar de 326 hk mer regelbundet drar den långt över det. Inget nytt under solen. Så fungerar alla bilar oavsett bensin, diesel eller el som drivkälla.

3) Räckviddsiffrorna stämmer sällan med faktiskt användande. Samma sak som med bensinförbrukningen. Många tar måttet för blandad körning och när i bästa fall ned till de siffrorna vid långkörning. Det är ju inte särskild blandad...

Hur ser ditt körmönster ut? Ska du använda den för snabb transport till södra Frankrike så du ska klippa 250 mil på 36h så är det inte rätt bil. Men kör du mest i ditt närområde, ca 5 mil och sedan några långfärder per år där den längsta är upp emot 80 mil så är det nog inte så mycket att oroa sig för. Lite krångligare blir det första gången, men sen lär du dig att ladda när du ändå lunchar osv.

Hur länge ska du ha bilen? Om du inte tänkt ha den över 8 år så är batteriet inte din huvudvärk, på samma vis som få nybilsköpare av bensin eller diesel kommer märka att kallstarter och direkt hård belastning med kall olja sliter på motorn.

Gällande körcykeln så är det bara att google WLTP så finner du den.
#1436075
Tack, många bra synpunkter. Väldigt bra att det finns billigare laddning än de jag råkade på häromdagen. Ska också leta vidare efter körcykeln, bra tips. Jag skulle verkligen tycka en elbil vore bra men det är lätt att vara lat så länge som det går - även om det inte är så klimatsmart.
#1436077
Den första förutsättningen för att kunna räkna hem en elbil är att ladda merparten hemma eller på jobbet till god taxa. Annars - lägg ner. Inte främst på grund av kostnaden utan för att det är alldeles för osmidigt att "åka och tanka" en elbil. Du kommer bli tokig. Gör det inte.

Sen ska man inte glömma - man behöver egentligen inte "räkna hem" en elbil heller. Den är mycket roligare än motsvarande dieselbil och även bensinbil. Det är i princip som att åka V12a vad gäller vibrationer, ljud och bottendrag. Fast bättre.

Vad gäller P8 specifikt så verkar den ha en del egenheter för sig och väldigt hög energiförbrukning. Kan man välja andra märken finns bättre elbilar.
#1436085
Betänk att det går fortare att ladda upp till 80%. De sista 20% torde du inte välja att utnyttja på långresa om du inte absolut måste. Det är mer effektivt att stanna och ladda flera gånger.

Om du kör mycket långkörning som kräver laddstopp så bör du i dagsläget vara rätt dedikerad för att tycka att P8 är ett bra alternativ. Tesla fungerar bättre, men en dieselbil är ännu lättare att leva med.

P8 har så pass lång räckvidd att de allra flesta resor för många (de flesta?) går att hantera med bara laddning hemma. Om du tittar på hur långt du brukar köra så är det fullt möjligt att du klarar dig även på vintern. Det finns tester som visar på räckvidden går ner med 25% på vintern. Det är ett problem om det gör att du inte klarar dina vanliga resor. Annars så är det en relativt marginell höjning av milkostnaden som blir resultatet. Även om P8 gör av med mycket ström så utgör det fortfarande en liten del av totalkostnaden om du laddar hemma.

Om du vill använda kupevärmaren i Volvo så se till att köpa till värmepump. Jag skulle troligen använda det ibland -- men inte speciellt ofta.

När det gäller batteriet så blir det snabbt en teoretisk diskussion. Jag tror inte att det blir ett problem för många nybilsägare. Sedan hur väl batterierna håller får framtiden utvisa. På existerande elbilar verkar det inte vara ett jätteproblem.

Jag har själv tittat på en XCX40 P8. Eftersom den inte kan ersätta vår XC90 så blev beslutet att den var för dyr som andrabil. Jag kan fortfarande ändra mig -- för den skulle passa rätt bra som komplement till en XC90 D5. P8 har den fördelen att den går in i min förmånsbilspolicy, vilket t.ex. eTron inte gör.

Jag personligen kör för mycket långkörning för att vilja ha en ren elbil i dagsläget. Däremot hade en elbil fungerat väldigt bra som andrabil. Det blir bara lite dyrt. Hade jag fått in en eTron så tror jag att jag tyckt det varit värt det. Det ser ut att sluta med att jag väntar något år tills månadskostnaden på XC90:n gått ner till en nivå där jag tycker det är berättigat med en bil till. Eller byter till en mindre hybrid när jag inte behöver utrymmet i XC90:n...

Det tilltalar att kunna köra klimatsmart -- och en del elbilar är riktigt trevliga.
#1436496
Hm, tack för kloka synpunkter. Ja det är en avvägning av faktorer som är allt från fakta till ren magkänsla. Vi behöver bara en bil, å andra sidan ska den ju då funka till allt från att åka o handla till att åka på 3-veckors bilsemester... För det senare är jag tveksam till om nuvarande batteriteknik är tillräckligt bra för att man inte ska bli tokig... Den dagen då räckvidd är den dubbla och laddmöjligheterna är så många att det inte blir köbildning till laddstolpen längs Autobahn, ja då vill nog alla ha en elbil.
#1436563
Var åker du på 3 veckorssemester? Södra Spanien eller Gotland? Hört många säga samma sak i min närhet och mediantiden sedan de gjorde en bilsemester senast utanför Norden brukar vara 17 år. ;-)

Sen, no offence, men är ni en familj så kommer du nog bli tokig på andra saker med att ge sig iväg 3 veckor med en XC40. Någon storlastare är det ju inte. :P
#1436570
Haha, befogad fråga. Numera är vi bara 2 i hushållet och har nästan varje sommar åkt söderut. Baskien, Frankrike, Italien och Kroatien har det blivit med olika repriser. Dock då alltid i en XC60. Vi har en XC40 D4 nu så storleken är helt OK och en klar förbättring i stan storleksmässigt. Dagsetapper på 60-80 mil blir det ju då emellanåt inte minst i början av slutet av resan.

Å andra sidan, det är kanske dags att verkligen bli klimatsmart och ta besväret med ladd-tider och räckviddsångest. Man kan säkert vänja sig vid det också. Nya tider...
#1436585
Är ni två personer så räcker ju en XC40 och om ni kör de distanserna så är det nog lite irriterande med elbil som det ser ut idag.

När jag varit nere vid Medelhavet (-16) eller norra Spanien (-19) med egen bil så blir det av oklar anledning en snabb hemresa (tänker att jag ska maxa tiden där nere) så då blir det 250+ mil på 36-40h. Det blir ju svårt med elbil utan tvekan. När man korsar Tyskland så kan det behöva tankas varannan timme om trafiken är lugn i övrigt, eftersom sitt eget tempo brukar stiga vid de tillfällena.
#1436649
Det finns mer än en Tesla-ägare som visat att det går att åka till södra Europa med en elbil. Nu är XC40 P8 sämre som långresebil än de flesta Teslor, men utan tvivel skulle det fungera -- om man vill.

Sträckkörning genom Tyskland i hög hastighet är nog den en elbil är sämst på. Om du är villig att lägga en dag extra på resan så bör det fungera. Inte för att jag själv planerar att prova i närtid, jag har svårt att se resan som målet och har ofta rätt långa dagsetapper. :-)

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]