Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ErikV40
#1435018
Hej alla kunniga XC40-ägare

Har ganska nyligen köpt en XC40 och funderar lite över det som heter Autofläkt.

På mina gamla Volvobilar så ökar och sänks hastigheten på fläkten automatiskt. När sen temperaturen inne i bilen närmar sig den önskade så minskar fläkten.

Men i min XC40 verkar fläkten vara på samma hastighet hela tiden, oavsett om det är varmt eller kallt i bilen. Stämmer detta? Eller kan jag göra någon ytterligare inställning?
av marcbe
#1435065
Självklart har den autofläktreglering om du har en vanlig 2 zons klimatanläggning.

Vad baserar du ditt intryck av att den inte ändrar sig på? Hör/känner du det eller försöker du se det i displayen? För displayen visar ju bara vilken nivå av autofläkt som är vald.

(Tryck på auto knappen några sekunder så går inställningarna tillbaka till grund auto 22/22)
Användarvisningsbild
av ErikV40
#1435075
Precis. Jag tycker inte att den ändrar på sig speciellt. Nu har inte haft bilen på sommaren där det kanske märks som mest.
Tänkte om jag gjorde något fel eller glömt någon inställning.
Användarvisningsbild
av philipsguy
#1435241
Det finns en grundinställning för hur mycket fläkt det ska vara i atuoklimat - lite svårt att förklara men i manualen står det:
Reglera fläktnivå för framsäte (erdast tvåzons som är tillval)
Fläkten kan ställas in på flera olika automatiskt reglerande fläktnivåer för framsätet.
1. Öppna klimatvyn i centerdisplayen genom
att trycka på symbolen mitt på klimatraden.
Fläktreglageknapparna i klimatvyn.
2. Tryck på önskad fläktnivå, Off, 1–5 eller
Max.
> Fläktnivån ändras och knapparna för
vald nivå lyser upp.
Användarvisningsbild
av ErikV40
#1435245
Jag har läst den texten också. Men innebär Autofläkt 3 att den alltid har samma hastighet?
Man vill ju att fläkten ökar automatiskt om det behövs extra värme eller kyla.
Användarvisningsbild
av philipsguy
#1435276
ErikV40 skrev:Jag har läst den texten också. Men innebär Autofläkt 3 att den alltid har samma hastighet?
Man vill ju att fläkten ökar automatiskt om det behövs extra värme eller kyla.
Min erfarenhet är att det är "grundhastigheten" för fläkten. 30 grader i bilen fläktar det förstås mer och går sedan ned, mer eller mindre
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]