Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjörnP8
#1434607
Radion i XC40 P8 är under all kritik! I alla bilar jag ägt, även en XC60 hybrid, har radion startat automatiskt på senast inställt program, volym etc. när man startar bilen. Så inte fallet i XC40 P8??? Dessutom går det inte att ställa in valfri frekvens /program. Ingen egen inställnings-möjlighet finns av frekvens. Vad är det för radio. Radio ställer själv in DAB-stationer som prio ett och FM-stationer som prio två. När alla hittade DAB-stationer är nerladdade finns inte tillräckligt med kanalplats för FM-stationer. Det går heller inte att radera DAB-stationer för att ge plats åt FM-stationer. Jag vet att man kan ställa in ”favoriter” men vad hjälper det när inte FM Sveriges Radio P1 finns i listan över alla program. Volvo borde hålla sig till vad som är normalt för bilar i Sverige.
Användarvisningsbild
av mvos
#1434613
Låter ju inget vidare. Fungerar det bättre med appen TuneIn istället, att fortsätta att lyssna på samma FM station vid nästa resa? Det funkar ju i min V90 CC.

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

av BjörnP8
#1434619
V90 CC har väl volvos egna programvara. XC450 P8 använde ju Googles Android (GA). Vet inte om GA används i andra bilar och hur radion fungerar där. Glömde säga att en person måste sitta i förarsätet för att radion skall vara på. Stängas av när du lämnar förarsätet. Borde stängas av när man låser bilen.
Användarvisningsbild
av mvos
#1434621
Ja jag har Volvos egna programvara. Men har beställt en P8 undrar för jag lyssnar alltid på samma radiostation och verkar ju vara galet att behöva ställa in radiostation vid varje start. Därför kanske fungerade bättre med appen TuneIn

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

av BjörnP8
#1434636
Radion behåller sin kanal den sist hade före avstängning. Allt under förutsättning att inte RDS har varit aktiv under avstängd radio. Man kan ställa in favoritkanal/er för att låsa radion på en kanal/er. Men RDS tar över vid "avstängd radio". Antar att radion jobbar "tyst" när den är avstängs?. Inget av detta går att läsa i den dåliga manualen.
Användarvisningsbild
av Luddesfarsa
#1434641
På min var det enbart DAB stationer vid leverans, men, sedan har det nu ändrats till enbart FM stationer?!?
Har inte gjort några ändringar/inställningar i radion men det känns som det funkar bättre nu, sedan fattar jag inte varför man måste "starta" radion varje gång men det är en annan sak...
En annan fråga om ljud, jag kan inte ändra "fader", den funktionen finns inte i min och jag upplever ljudet lite för mycket framifrån, kan du ändra?
Användarvisningsbild
av philipsguy
#1434652
Ett fall av inte färdig programvara :-(
Förmodligen som hos Volkswagen - olika team som utvecklar de olika plattformarna ifrån egna specar utan att ta så värst mycket hänsyn till det de andra teamet gjort till dags dato.
Användarvisningsbild
av mvos
#1434678
BjörnP8 skrev:Ang "fader", tre fasta inställningar: Förare, Alla, Baksäte
Låter ju som ett skämt angående fader och radion. Har Bowers & Wilkins i min nu och är mycket nöjd. Verkar som det blir en ordentlig nergradering när jag får min P8 senare.

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]