Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430338
Vi fick av Magnus på Bilbolaget i Gävle låna en Volvo XC40 P8 AWD Recharge R-Design för ett ordentligt test / provkörning.

XC40.PNG
XC40.PNG (159.65 KiB) Visad 29206 gånger

Tyvärr kom det lite tight inpå så ihop med rejäl kyla, -10 till -18 så fick alla tankar på räckviddstester stryka på foten.

Magnus pratade inför provkörningen sig varm för one-pedalsystemet där bilen bromsar själv utifrån läget på gaspedalen. Jag höll på att bryta ihop och stängde av funktionen mindre än en kilometer därifrån. Mer om detta senare.

Utrustningsnivån
R-design lämnar en inte besviken och jag vill nästan dra mig till jämförelsen att premiumkänslan i framsätet är jämförbar med XC90 R-design, ett stort lyft mot de XC40 jag suttit i tidigare.

D4D02622-29BA-416B-9D6B-4C80E7FC9F6A.jpeg
D4D02622-29BA-416B-9D6B-4C80E7FC9F6A.jpeg (458.78 KiB) Visad 29492 gånger
965E6E9F-1E59-4FF9-BE2C-103E6652DE9E.jpeg
965E6E9F-1E59-4FF9-BE2C-103E6652DE9E.jpeg (471.29 KiB) Visad 29492 gånger

Förar och passagerarmiljön
Som vanligt i en Volvo blir man bortskämd av bekväma stolar och det var inget undantag här. Jag med mina 180cm har inte något problem att hitta en bekväm körställning. Då jag kör XC60 privat så kände jag mig direkt hemma och märkte i förarsätet inte alls av att jag satt i en mindre bil.

Baksätet då? Betydligt kortare och lite lågt. Som vuxen skulle jag inte vilja åka på långresa i baksätet men för barn, absolut! Klassiska testet med benutrymmet bakom mig själv var däremot överraskande bra.

Underhållning/förarstöd
Bilen var utrustad med HK-systemet som levererade ett bra ljud, men jag testade inte med någon högre volymnivå.

Det intressanta i underhållningssystem i denna bil var för mig inte volymen utan att testa det nya Google-systemet

411454B5-3210-4B54-83BE-6446B4DD228D.jpeg
411454B5-3210-4B54-83BE-6446B4DD228D.jpeg (195.75 KiB) Visad 29492 gånger

Grundfunktionerna fungerade riktigt bra och googleassistenten (röststyrningen) imponerar verkligen.
Alla funktioner/inställningar jag testade (som fanns att ställa manuellt) fungerade på första försöket med röststyrningen och även att ställa in navigationen fungerade superbt, 5 rattar i betyg.
Jag och barnen roade oss med att be den berätta skämt för oss i tid och otid. När jag återigen satt i vår XC60 så försökte jag använda röststyrningen men gav rätt snabbt upp, det är stor klasskillnad till googleassistentens fördel.

Tyvärr så lämnade systemet en del i övrigt att önska, inställningsmöjligheterna är betydligt sämre än Volvos egna system. Det kan hända att jag inte lyckades hitta allt men oavsett ett minus för mig här.
Jag saknade också detaljerad info från drivlina/batteri, i princip var laddnivå och denna vy det jag fick fram.

159F060D-4BCA-4F24-B38B-3E9F999ABE2E.jpeg
159F060D-4BCA-4F24-B38B-3E9F999ABE2E.jpeg (418.51 KiB) Visad 29492 gånger

Navigation

6D20C19C-B300-4963-A100-DEE524342470.jpeg
6D20C19C-B300-4963-A100-DEE524342470.jpeg (351.07 KiB) Visad 29492 gånger

Google-navigationen fungerade riktigt bra och fick mig också nästan helt att ha överseende med att bilen saknade Apple carplay (Polestar skriver att carplay kommer längre fram så jag hoppas det gäller även för Volvo).
Vi har Volvos navigation i vår XC60 men jag använder ändå oftast waze via carplay, med Googlekartorna i XC40 kände jag inget behov av att använda waze.

Plus också att kartan i instrumenteringen blivit mycket större

04EA790F-7B0A-421F-9172-284A99D0FB85.jpeg
04EA790F-7B0A-421F-9172-284A99D0FB85.jpeg (550.6 KiB) Visad 29492 gånger

Att köra
Så till körningen då. Det är ju svårt att inte imponeras av 408hk med mycket vrid direkt från stillastående. Effekten till trots så är responsen i gaspedalen väl optimerad för både lugn som aktiv körning.
Som vanligt i elbilar så imponeras jag av den sömlösa accelerationen i och med att det inte finns någon växellåda som behöver växla.
Bilen är mycket bekväm att åka i och trots 18” vinterdäck så märkte jag inte alls av den höga ljudnivån som jag läst av utan bilen gick förhållandevis tyst även i motorvägsfart.
Ska jag säga något negativt så är det att baken tenderade att driva ut vid acceleration i halka men det är ingen rättvis jämförelse då bilen var utrustad med dubbfria vinterdäck och i övrigt ändå var förvånansvärt stabil i halkan.

Mycket rolig att köra och min förbrukning skulle antagligen bli långt över deklarerade siffror om jag skulle äga en.

Jag testade på morgonen att för att se förbrukningen på min vanliga morgonrutiner att nollställa förbrukningen, lät värmepumpen värma bilen före avfärd och körde lugnt. Det var väl också ungefär här med stora minusgrader som jag gav upp alla försök till något seriös förbrukningstest. När jag släppt av barn på två ställen (ca 6km körning) så stod förbrukningen fortfarande över 6kwh/mil för att sedan sista tre kilometrarna sjunka rejält så hela resan landade på 4,1 kWh per ml.

Laddning

Bilen klarar snabbladdning upp till 140KW vilket får ses som mycket bra.

49431B93-3C16-4E59-9C9D-C626447D98AF.jpeg
49431B93-3C16-4E59-9C9D-C626447D98AF.jpeg (422.33 KiB) Visad 29492 gånger
8705F09A-625D-4BE8-A296-8FBA822A54A2.jpeg
8705F09A-625D-4BE8-A296-8FBA822A54A2.jpeg (260.94 KiB) Visad 29492 gånger

Fullt så snabb laddning hade inte jag tillgång till utan jag fick nöja mig med 50kw.

Så åter till One-pedal drive
Funktionen är alltså inte bara full regenering utan bilen använder bromsarna om så behövs.
Jag hade inte gett funktionen en ärlig chans så jag behövde testa igen och dag två så slog jag åter på funktionen.
Precis som dagen före så gillade jag det inte alls första kilometrarna men sedan vande jag mig förvånansvärt fort i takt med att jag lärde mig hur jag skulle balansera gaspedalen. Faktum är att jag vande mig så pass att jag saknade funktionen när jag lämnar tillbaka bilen.

Hur ska vi då sammanfatta detta?
Tyvärr är XC40 en för liten bil för mina behov.
Magnus: jag är såld, ring mig när det går att beställa XC60 P8 alternativt V90 CC P8!

Jag har garanterat missat en hel del så skriv i kommentarerna om ni har några funderingar.

1CFFC96B-6A6A-483F-B95A-D1E725A1200B.jpeg
1CFFC96B-6A6A-483F-B95A-D1E725A1200B.jpeg (890.73 KiB) Visad 29492 gånger
E2BDF4D5-11A7-481B-8A1D-F97AA4008A41.jpeg
E2BDF4D5-11A7-481B-8A1D-F97AA4008A41.jpeg (843.6 KiB) Visad 29492 gånger
3A0AE7C3-5E74-4CEB-AC6B-A92114C3EC12.jpeg
3A0AE7C3-5E74-4CEB-AC6B-A92114C3EC12.jpeg (459.53 KiB) Visad 29492 gånger
5085B5F0-F821-4705-BA5F-E56B4F2F0192.jpeg
5085B5F0-F821-4705-BA5F-E56B4F2F0192.jpeg (663.08 KiB) Visad 29492 gånger
52D0BF29-A826-43C6-8B2A-D6B7990A5372.jpeg
52D0BF29-A826-43C6-8B2A-D6B7990A5372.jpeg (512.7 KiB) Visad 29492 gånger
av Lövet
#1430346
Stämmer det att bilen inte anger återstående räckvidd förrän man når ner till 25%?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1430377
Batterimätare

Batterimätaren visar bilens laddningsgrad.

Batterimätaren i nedre delen av förardislayen visar högvoltsbatteriets laddningsgrad. När mätarvärdet sjunker under 25 % visas en ungefärlig räckvidd. Räckvidden påverkas avfaktorer som körsätt och temperatur.


Galenskap och tokerier!
Omöjligt att veta hur långt man kommer då det varierar beroende på temperatuen ute :-o :bored:

Annars en bra test! :-)
av Lövet
#1430445
Märklig miss. Med elbil behöver man ju tänka på laddningen långt innan den når ner till 25%
#1430630
Har vart in och provsuttit bilen och kan helt klart tänka mig denna, men den har några MEN...

Den är för dyr, när man har provbyggt den så hamnar man på drygt 760 K. Då har man ändå valt bort en del saker som skulle vara "nice to have".
Nu när VW kommer med ID.4 och Skodan med Enyaq'en för för min del ca 150 K mindre så vet jag inte om det är värt att åka Volvo.

För hög förbrukning. Men det är ju klart när det är en ladugårdsvägg man skall flytta...
Med denna förbrukning behövs ett större batteri...

Avsaknaden av app för att styra värmen mm. Men det verkar vara alla tillverkares problem (utom Tesla) att få detta fungera utan problem.


Sen, detta med "one-pedal driving", förstår precis vad du menar med detta. Jag kommer inte överens med detta och jag provar med jämna mellanrum på min Leaf men stänger av den efter en stund. Skulle nog säga att antingen gillar man det eller inte, jag tillhör inte-sidan. Men kollar man i olika FB-gruppen finns det mycket folk som älskar denna funktion.

Just det, en bra recension tyckte jag också. Bra jobbat
#1430631
JEriksson skrev:Avsaknaden av app för att styra värmen mm. Men det verkar vara alla tillverkares problem (utom Tesla) att få detta fungera utan problem.
Fast nä? Vad är det för problem jag har som jag inte vet om själv? ;-)
#1430664
Lövet skrev: ons 17 feb 2021, 19:52
JEriksson skrev:Avsaknaden av app för att styra värmen mm. Men det verkar vara alla tillverkares problem (utom Tesla) att få detta fungera utan problem.
Fast nä? Vad är det för problem jag har som jag inte vet om själv? ;-)
E-golfen och de som har ID.3 verkar ha stora problem med appen, om Audi har en annan lösning på appen vet jag inte men det borde inte vara någon skillnad kan man tycka eftersom det är samma koncern.

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]