Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430668
JEriksson skrev: E-golfen och de som har ID.3 verkar ha stora problem med appen, om Audi har en annan lösning på appen vet jag inte men det borde inte vara någon skillnad kan man tycka eftersom det är samma koncern.
Ok. Det är inte samma app. Det är större skillnad mellan märkena inom gruppen än vad gemene man tror. Trots att de ibland delar motor, växellåda (sällan mellan audi och vw dock eftersom de har motorerna åt olika håll) osv så är det ändå mycket som skiljer vad gäller programvara osv. Min förra Passat och A4 delade inte heller app.

ID3 verkar bara vara typ 85% färdig än. Jag känner så pass många vid det här laget som har en (fler än 10) att jag känner att jag kan vara så svepande. ALLA som har den har många, och tämligen grova, problem. Min chef kunde ha sin i 3 dagar sen åkte den i på verkstad. Han har inte fått tillbaka den än (4 månander sedan) - verkstaden vet inte vad de ska göra. Bilen går inte att ladda. Övriga har hela kortleken av möjliga mjukvaruproblem, främst kring bilens infotainment.
#1430691
JEriksson skrev: ons 17 feb 2021, 19:46 Den är för dyr, när man har provbyggt den så hamnar man på drygt 760 K. Då har man ändå valt bort en del saker som skulle vara "nice to have".
Nu när VW kommer med ID.4 och Skodan med Enyaq'en för för min del ca 150 K mindre så vet jag inte om det är värt att åka Volvo.

...

Just det, en bra recension tyckte jag också. Bra jobbat
Jag tänker att för 150k mindre får man i enyaq / id4 betydligt ”mindre” motor. Precis som med bensin och diesel så kostar det mer ju mer effekt vi vill ha. I detta fall lanserar Volvo eldriften med största(?) motorn.
Men det är ett högst relevant påpekande. Är det någon som hört något kring huruvida det planeras klenare och billigare motoralternativ efter att early adopters köpt denna?

Tack, kul att det uppskattas. Förhoppningsvis kan vi göra fler tester av nya modeller längre fram.
#1431391
Provkörde en senaste vecka. Premiumkänsla? Jämför med min XC60 Inscription -20 plastig, absolut inte premium. Säten kändes bra men högra armstödet lägre ner än vänstra och hård. Trodde redan att Volvo lärt sig att göra armstöd för höger hand, egentligen nya XC60 första som har ett. Mätartavlan otydlig, varför inte konventionella runda mätare som alternativ. Endast två lägen för styrservot. Bästa var nog köregenskaperna och accelerationen :-) Gillade inte heller enpedalsystemet på en krokig väg, annars säkert helt ok då man vänjer sig. Förbrukningen relativt hög. Körde drygt 8 mil och förbrukade 43% av batterikapaciteten. Köld -14 grader och konsumtionen i början över 4 kwh/mil vilket minskade till drygt 3 kwh/mil. På vintern rangen ca 20 mil? Ingen snålkörning, måste ju prova accelerationen. I väntan på V60 CC eller AWD. Försäljaren sade att det skulle komma en mera coupemodell av xc40, typ BMW X4?
#1431866
Fast är det inte bara 18 mils räckvidd eller nåt på den?
#1431889
pellemando skrev:@Lövet, Dom säger 20mil, i vårt fall räcker det mer än väl då denna ska ersätta vår andra bil som bara gör en massa kortare resor med.
Ser att det står 20-25. Det kommer det inte vara om du ska ha värmen på ;-) Men är man medveten om det så är ju större batteri på en city/stadsbil bara slöseri.
#1432021
S80-04 skrev: sön 21 feb 2021, 14:10 Provkörde en senaste vecka. Premiumkänsla? Jämför med min XC60 Inscription -20 plastig, absolut inte premium. Säten kändes bra men högra armstödet lägre ner än vänstra och hård. Trodde redan att Volvo lärt sig att göra armstöd för höger hand, egentligen nya XC60 första som har ett. Mätartavlan otydlig, varför inte konventionella runda mätare som alternativ. Endast två lägen för styrservot. Bästa var nog köregenskaperna och accelerationen :-) Gillade inte heller enpedalsystemet på en krokig väg, annars säkert helt ok då man vänjer sig. Förbrukningen relativt hög. Körde drygt 8 mil och förbrukade 43% av batterikapaciteten. Köld -14 grader och konsumtionen i början över 4 kwh/mil vilket minskade till drygt 3 kwh/mil. På vintern rangen ca 20 mil? Ingen snålkörning, måste ju prova accelerationen. I väntan på V60 CC eller AWD. Försäljaren sade att det skulle komma en mera coupemodell av xc40, typ BMW X4?
Ja - den presenteras alldeles snart.
Börjar sannolikt byggas under höst 2021 med leverans sen höst tidig vinter.

Här kan du läsa kort om den.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... mars-2021/
#1432161
JEriksson skrev: ons 17 feb 2021, 21:14 E-golfen och de som har ID.3 verkar ha stora problem med appen, om Audi har en annan lösning på appen vet jag inte men det borde inte vara någon skillnad kan man tycka eftersom det är samma koncern.
Med 2,0sw verkar appen fungera för många, för mig fungerar den oftast nu iallafall.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]