Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1427722
Är ny på detta forum men har haft många volvosar i min ägo. Är extremt besviken då jag hämtade ut min Volvo XC40 P8 Pure Electric idag och samtidigt fick reda på att Volvo On Call inte kommer att fungera förrän andra kvartalet 2021. Samt att den induktiva mobilladdaren fungerar till alla mobiltelefoner utom iPhone 12 (Pro) som är den jag har.

Trots trist start jag är ändå väldigt imponerad av hur rolig bilen är samt hur bra google assistant fungerar.

Jag fick tipset av en av serviceteknikerna att jag kan använda google assistant på min mobil för att starta kupévärmaren men har inte lyckats få det att fungera.

Är det någon annan här på forumet som har en P8:a som kan verifiera huruvida man kan starta kupé värmaren från mobilen utan Volvo On Call?
#1429056
Bra fråga. Jag tycker att det är extremt dåligt att ta betalt för en bil + tjänst som jag betalat för dag 1 men sen säga att den inte är tillgänglig förrän 5 månader senare samtidigt som garantin redan börjat ticka. Extra dåligt att man heller inte kan förvärma batteriet och kupén innan man börjar åka utan att behöva sätta sig i en iskall bil och göra det manuellt. Särskilt då manualen uppmanar till att i så stor grad som möjligt alltid förvärma batteriet.
#1429066
leiwi skrev: ons 10 feb 2021, 15:30 Är det verkligen tillåtet att sälja en bil av årsmodell 20- utan någon typ av säkerhetssystem typ VOC , har för mig att detta var ett krav från EU att alla bilarskulle vara utrustade med detta ?
Nu blandar du ihop det lite.
Automatisk uppringning vid Krock är inte synonymt med VoC.
Bilen måste dock enligt lag ha automatisk uppringning vid krock/olycka.
Att VoC kommer senare påverkar inte detta. VoC är volvos verktyg för att fjärrstyra bilen enkelt förklarat.
#1429073
Lockis skrev:
leiwi skrev: ons 10 feb 2021, 15:30 Är det verkligen tillåtet att sälja en bil av årsmodell 20- utan någon typ av säkerhetssystem typ VOC , har för mig att detta var ett krav från EU att alla bilarskulle vara utrustade med detta ?
Nu blandar du ihop det lite.
Automatisk uppringning vid Krock är inte synonymt med VoC.
Bilen måste dock enligt lag ha automatisk uppringning vid krock/olycka.
Att VoC kommer senare påverkar inte detta. VoC är volvos verktyg för att fjärrstyra bilen enkelt förklarat.
Jag bara läste detta på Volvos sida och då verkar det ju höra ihop

"Vad är Volvo On Call?
Volvo On Call är en uppkopplad tjänst som låter dig starta värmaren med mobilen, spåra din bil, skapa körjournaler och automatiskt larma räddningstjänsten vid en olycka. Volvo On Call ingår i 4 år vid köp av ny Volvo. Därefter förlänger du ditt abonnemang via Volvo on Call-appen, hos din Volvohandlare eller genom att klicka här."
#1429074
SOS är fristående även om det är samma system som används. VOC i det här fallet handlar om att kunna kommunicera digitalt med bilen som förare.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]