Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439285
Jag upptäckte den hårda vägen (trodde jag var dum när det inte fungerade) att Volvo on Call inte gick att starta upp på min bil. Ägnade en hel kväll åt detta. När jag frågar återförsäljaren säger han bara att tjänsten inte är klar. Tycker Volvo hanterar de pionjärer som köper deras bil extremt dåligt. Dessutom har jag köpt och betalt för en tjänst som inte finns. Idag tänkte jag förkovra mig i bilens funktioner och ladda ner bilens manual. Då står det att läsa att det inte finns någon manual heller. Vad jag förstått så är det svensk lag på att det skall finnas en manual.
#1440844
Får min P8 vecka 23 men ser nu att körjournalen ej fungerar :mad:
Har förmånsbil och är beroende av den.

Någon med tips på något som fungerar OK under tiden?
Har sett att det finns några med OBD-Plugg, kanske tom är bättre än Volvos.
Har använt VOC webbversionen under några år nu med min nuvarande Volvo, men det fungerar ju inte heller längre. Nu finns bara körjournalen bara i appen.

Förstår inte hur man kan sälja en bil utan en fungerande app!! Kan väl inte ta längre tid att utveckla appen än bilen.


Uppdateringar för Volvo On Call-appen
Uppdaterad 2021-04-09
Här presenteras kommande Volvo On Call-funktioner för XC40 Recharge Pure Electric.


Följande Volvo On Call-funktioner kommer vid halvårsskiftet 2021:
Lås/lås upp – lås och lås upp dörrar och baklucka via mobiltelefonen
Direktstart av förklimatisering – fjärrstarta uppvärmning eller nedkylning av kupén för perfekt temperatur innan avfärd
Laddstatus – se hur mycket batteriet är laddat
Hantering av personliga inställningar för appen och kontot
Timer för förklimatisering – fjärrstyrd förinställning av timer för att få ett perfekt kupéklimat innan avfärd
Var är bilen? – se bilens plats på en karta samt kunna aktivera bilens tuta och lampor för uppmärksamhet

Följande Volvo On Call-funktioner kommer senare under 2021/början av 2022:
Push-notiser till din telefon om din bil är olåst
Laddtimer – fjärrstyrd förinställning av laddstarttider för att kunna ladda när elpriset är lägre
Schemaläggning av tider när bilen blir uppdaterad via molnet (Over The Air, OTA)
Bilstatus – se körsträcka samt annan körstatistik från instrumentpanelen i appen
Körjournal – håll koll på antal körda mil, resor och tider
Sparad laddningspunkt – bilen kommer ihåg strömstyrkan vid olika laddningspunkter
Push-notiser till din telefon när laddning startas samt om laddningen har blivit avbruten
https://www.volvocars.com/se/support/to ... 4k_c3h5y8U
#1440868
Det blir ingen VOC (fjärr... från mobilen) andra kvartalet heller. Volvo har senarelagt till halvårsskiftet. Man får hoppas att det är i år. Fick ut min bil i december -20 och blev lovad att VOC skulle fungera i januari -21, sedan blev det andra kvartalet och nu halvårsskiftet. XC40 P8 är ju helt beroende av att värme batterierna före start när det ät kallt. Räckvidden är ju halvverad utan uppvärmning. Vänta med att beställa en ny XC40 P8 innan Volvo löst alla sina mjukvaruproblem!!
#1464041
bf2ivanhoe skrev:Är ny på detta forum men har haft många volvosar i min ägo. Är extremt besviken då jag hämtade ut min Volvo XC40 P8 Pure Electric idag och samtidigt fick reda på att Volvo On Call inte kommer att fungera förrän andra kvartalet 2021. Samt att den induktiva mobilladdaren fungerar till alla mobiltelefoner utom iPhone 12 (Pro) som är den jag har.

Trots trist start jag är ändå väldigt imponerad av hur rolig bilen är samt hur bra google assistant fungerar.

Jag fick tipset av en av serviceteknikerna att jag kan använda google assistant på min mobil för att starta kupévärmaren men har inte lyckats få det att fungera.

Är det någon annan här på forumet som har en P8:a som kan verifiera huruvida man kan starta kupé värmaren från mobilen utan Volvo On Call?
Någon som vet om det ordnat sig för Volvo så att man kan ladda iPhone 12? Har haft min bil inlämnad men de kan inte göra något säger dom.
#1464113
Slasse skrev:
Någon som vet om det ordnat sig för Volvo så att man kan ladda iPhone 12? Har haft min bil inlämnad men de kan inte göra något säger dom.
Enligt ett inlägg i din förra tråd finns det en uppdatering att ladda ner till bilen som löst detta.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]