Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mvos
#1416434
Är på väg att beställa en XC40 P8 och funderar lite över räckvidden.
Kommer att välja nästan alla tillval inklusive värmepumpen men undrar lite över förbrukningen vid vanlig körning.

Har googlat massor men hittar ingen info om räckvidd om man har värme eller kyla på eller hur mycket parkeringsvärmaren drar. Har en hund i bilen och startar ibland kyla eller värme under dagen i dag med min dieselvärmare.

Det står ju över 400 km men menar dom då utan värme, kyla, helljus, radio mm.
Undrar vad som kan bli typ minsta räckvidd??

Åker ca 6 500 mil per år och ofta över 20-30 mil per dag så det är viktigt att veta hur långt man kommer vid vanlig körning.
av Lövet
#1416438
Riktigt kallt (10 minusgrader) då kan du tappa 20% räckvidd lätt om du ska ha varmt i bilen.
Användarvisningsbild
av mvos
#1416440
Lövet skrev:Riktigt kallt (10 minusgrader) då kan du tappa 20% räckvidd lätt om du ska ha varmt i bilen.
Då blir det drygt 30 mil. Sedan säger volvo att man inte ska ladda mer än 90 %. Vad kan då sämsta räckvidd bli?
Kan det bli så lite som 20 mil med allt på ?

Skickat från min SM-T875 via Tapatalk

av para
#1416442
Max 30 mil motorväg en skön sommardag.
Jämför med PS2 som ska klara 470km
Användarvisningsbild
av mvos
#1416444
para skrev:Max 30 mil motorväg en skön sommardag.
Jämför med PS2 som ska klara 470km
År det verkligen så stor skillnad. Är väl samma motor och batteri i Xc40 som Ps2
Men bara det inte går under 30 mil vid vanlig körning då vet jag inte om det fungerar praktiskt för mig. Det ser ju tom ut som det är dyrare att ladda elbilen ute på vägen än tanka bensin/diesel. Men att stanna 30-40 min för laddning är inget problem, men det ska ju inte vara dyrare än att tanka en vanlig bil?

Skickat från min SM-T875 via Tapatalk

av para
#1416453
Hur mycket av dina 6500mil tror du dig kunna ladda hemma?
Kan du hemmaladda varje dag och sen bara toppa upp ibland på snabbladdare för att komma hem blir det ju inte så dyrt.
Ska du ladda mycket längs vägarna så är det bara Tesla som funkar bra.
av Lövet
#1416470
mvos skrev:
Lövet skrev:Riktigt kallt (10 minusgrader) då kan du tappa 20% räckvidd lätt om du ska ha varmt i bilen.
Då blir det drygt 30 mil. Sedan säger volvo att man inte ska ladda mer än 90 %. Vad kan då sämsta räckvidd bli?
Kan det bli så lite som 20 mil med allt på ?
Ladda 90% gör man "normalt". Ska man ut och åka långresa är det inga problem att ladda 100%. Ska man vara helt ärlig - är det tjänstebil så laddar så mycket man känner för. Det påverkar inte restvärdet om batteriprocent är 98 eller 96% efteråt. 20 mil har jag svårt att tro det blir. Jag har mer än så med mitt "lilla" batteri i Etron 50. Jag står dock i varmgarage.
Användarvisningsbild
av mvos
#1416503
para skrev:Hur mycket av dina 6500mil tror du dig kunna ladda hemma?
Kan du hemmaladda varje dag och sen bara toppa upp ibland på snabbladdare för att komma hem blir det ju inte så dyrt.
Ska du ladda mycket längs vägarna så är det bara Tesla som funkar bra.
Jag räknar med att det blir mest hemmaladdning och vid behov en kort snabbladdning för att komma hem.
Åker vanligen mellan 20-30 mil på en dag. Men om jag bara kommer ca 20 mil på tex vintern med värme och helljus mm så vet jag inte om det blir praktiskt.
av Lövet
#1416562
mvos skrev:
para skrev:Hur mycket av dina 6500mil tror du dig kunna ladda hemma?
Kan du hemmaladda varje dag och sen bara toppa upp ibland på snabbladdare för att komma hem blir det ju inte så dyrt.
Ska du ladda mycket längs vägarna så är det bara Tesla som funkar bra.
Jag räknar med att det blir mest hemmaladdning och vid behov en kort snabbladdning för att komma hem.
Åker vanligen mellan 20-30 mil på en dag. Men om jag bara kommer ca 20 mil på tex vintern med värme och helljus mm så vet jag inte om det blir praktiskt.
Jag hade inte köpt elbil och legat på gränsen på det sättet. Det kommer bli för krångligt i vardagen. Med 6000 mil om året antar jag att bilen är ett arbetsredskap.
Användarvisningsbild
av mvos
#1416610
Lövet skrev: lör 05 dec 2020, 12:08
mvos skrev:
para skrev:Hur mycket av dina 6500mil tror du dig kunna ladda hemma?
Kan du hemmaladda varje dag och sen bara toppa upp ibland på snabbladdare för att komma hem blir det ju inte så dyrt.
Ska du ladda mycket längs vägarna så är det bara Tesla som funkar bra.
Jag räknar med att det blir mest hemmaladdning och vid behov en kort snabbladdning för att komma hem.
Åker vanligen mellan 20-30 mil på en dag. Men om jag bara kommer ca 20 mil på tex vintern med värme och helljus mm så vet jag inte om det blir praktiskt.
Jag hade inte köpt elbil och legat på gränsen på det sättet. Det kommer bli för krångligt i vardagen. Med 6000 mil om året antar jag att bilen är ett arbetsredskap.
Det är just det som gör att jag tvekar lite med räckvidden. Jag har en liten hundbur och massa arbetssaker i bagageluckan och då verkar inte Tesla fungera förutom model X som är mycket dyrare. Men pga hunden brukar jag stanna några gånger per dag och då tänkte jag att man stannar vid snabbladdare vid behov.

Har även tittat på Volkswagen id.4 och Skoda Enyaq med större bagagerum som går ca 50 mil vilket skulle räcka men dom är inte fyrhjulsdrivna än men ska komma senare med starkare motor också och då skulle dom passa mig.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]